Kmom03: DOM och events
Nu är det dags att ta JavaScript koden ett stort kliv rakt in i webbläsaren. Det är ju trots allt där vi kommer hantera den största delen av den JavaScript vi kommer skriva.
(Detta är instruktionen för kursmomentet och omfattar det som skall göras inom ramen för kursmomentet. Momentet omfattar cirka 20 studietimmar inklusive läsning, arbete med övningar och uppgifter, felsökning, problemlösning, redovisning och eftertanke. Läs igenom hela kursmomentet innan du börjar jobba. Om möjligt – planera och prioritera var du vill lägga tiden.)
#MDN
Läs följande (översiktligt):
#Video
Det finns en uppsättning videor som är kopplade till uppgiften. Kika på videor om DOM och Events i spellistan Kom igång med js.
#Övningar & Uppgifter
(ca: 12-16 studietimmar)
#Övningar
Genomför övningarna för att träna inför uppgifterna.
- Gå igenom artiklarna i kursrepot för kursmoment 3.
#Uppgifter
Dessa uppgifter skall utföras och redovisas.
- Gör uppgiften “Rainbow”. Du jobbar där i mappen
public/
.
#Testa din inlämning
Du kan köra vissa tester på din inlämning och se om de delarna uppfyller kraven. Rättningen kommer endast genomföras om testerna går igenom.
$ dbwebb test kmom03
#Validera koden
Du validerar kursmoment 03 med:
$ cd me
$ npm run eslint --what=public
$ npm run stylelint --what=public
$ npm run htmlhint --what=public
#Publicera din kod
Du lämnar in koden via dbwebbkommandot:
$ dbwebb publish public
#Resultat & Redovisning
Se till så koden är publicerad. Lämna sedan in på Canvas efter du genomfört quizzet.
#Revision history
- 2024-10-25: (D, lew) Uppdaterad inför ht24.
- 2023-11-07: (C, lew) Uppdaterad inför ht23.
- 2022-11-09: (B, lew) Uppdaterad inför ht22.
- 2021-06-03: (A, lew) Ny version inför ht21.