Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Du skall fundera och diskutera kring vilken information som klassas som privat samt argumentera varför just den informationen borde vara privat. Som utmaning, ställ er gärna i företagens skor och fundera på varför de “behöver” den informationen de frågar efter.
Du skall intervjua 2 personer, gärna med olika bakgrund samt redovisa frågor och svar. Dessa intervjuer ska sen sammanställas i en reflektionen som ska göras individuellt.
Företaget du jobbar på ska göra en webbplats med känslig information åt företaget Dbwebb AB. Du är en duktig webbprogrammerare redan men vad vet du om privat information och hur hanterar du den. För att vidga dina vyer och lära dig mer om privat information så intervjuar du 2 personer. Det är ditt jobb att ta reda på vad de tycker och kan om privat information. Du ska sammanställa åsikterna från de du intervjuar med dina åsikter i ett dokument, en Reflektion. Detta dokument ska vara underlag till en rapport om hur känslig information ska hanteras på webbplatsen. Uppdraget med rapporten vill gärna Dbwebb AB ha.
Du förbereder intervjuerna och du behöver minst ha med dessa frågor:
Diskutera gärna lite med den du intervjuar. Innan du gör intervjuerna så tänker du igenom dina svar på frågorna för att ha något att jämföra med sen i Reflektionen. Intervjufrågor och svar lägger du i sin helhet i ett Appendix till Reflektionen. Appendixet bör bli ca 2-3 sidor långt.
Inled Appendixet med en kort beskrivning av personerna du intervjuar och diskuterar med, till exempel ålder, kön, yrke, relation till datorer och it-säkerhet eller liknande för att ge läsaren en uppfattning om vad det är för person. Därefter skriver du första frågan och under den redovisar du vad person 1 svarar, vad person 2 och så vidare. Appendixet ska alltså återspegla intervjun. Du ska redovisa vad de du intervjuar svarar. Svarar personerna “för kort” få du be dem utveckla eller förklara mer.
Skriv en reflektion där du tänker igenom över vad de du intervjuat tycker och vad du själv tycker/tänker. Kanske har du fått en annan syn på vilken information som ligger ute efter intervjuerna eller så hade du stenkoll på din data. Reflektionen ska användas som underlag till ett uppdrag som Dbwebb AB fått. Innehållet i Reflektionen hjälper Dbwebb AB att se om du och ditt företag är rätt för jobbet. Lycka till!
Följ kraven i reflektionen.
Det finns en LaTeX mall tillgänglig här som du kan använda. Länken är till en read-only version, för att skapa er egna så trycker du “Menu” och sen “Copy Project”. Det går givetvis att använda valfritt program, så länge man uppfyller kraven ovan.
Spara din reflektion i pdf format och lämna in på Canvas.
Ditt dokument hanteras först av administratören på Dbwebb AB som plockar bort de reflektioner som inte följer kraven med försättsblad, antal sidor osv. Efter första granskningen av administratören så är det tekniska ledningsgruppen på Dbwebb AB som bedömer innehållet.
Har du fått ett G, så har ert företag fått uppdraget. Lycka till!
Du skall skapa ett antal klasser i PHP. Dessa klasser skall du sedan använda i ett par webbsidor och visa upp att de fungerar. Tanken är att du bygger grunden till någon form av enklare kortspel med objektorienterade tekniker i ramverket Symfony.
Du skall sätta samman en webbplats som du kan använda som me-sida i kursen. I din me-sida gör du en presentation av kursen, dig själv och du publicerar dina redovisningsstexter.
Du lägger allt i ett Git-repo och när du är klar så publicerar du och taggar ditt repo på GitHub (eller GitLab).
Vi ska i denna uppgiften använda oss av Web-API:s för att komma åt native-funktionalitet i våra fysiska mobila enheter. Vi använder en mobil enhets styrka och läggar till funktionalitet för GPS, kartor och kamera.
Vi avslutar vår Lager-app med en kundservice chatt.
I denna uppgiften ska ni binda ihop Yahtzee spelet så att ni får ett fungerade Yahtzee för en spelare.
I denna uppgiften ska ni fortsätta med Yahtzee spelet ni började på i kmom02.
I denna uppgiften ska ni binda ihop Yahtzee spelet så att ni får ett fungerade Yahtzee för en spelare.
Du har installerat och bekantat dig med Docker enligt Docker-guiden. Nu ska vi använda Docker som en lokal webbserver på vår egna dator, ungefär så som det fungerar i molnet.
Ni ska använda olika verktyg för att hitta säkerhetsproblem i Microbloggen och lägga till dem i er CI kedja.
När ni löser fel som hittas med nedanstående verktyg och commitar koden som löser felen, skriv tydliga commit meddelanden som förklarar vilket fel ni löser.
Använd SAST verktyget Bandit för att hitta möjliga säkerhetshål i Python koden och lös dem.
requirements/test.txt
.app
. Vi behöver inte köra det mot övrig kod i repot.Använd skanner verktyget Trivy för att hitta möjliga säkerhetshål.
target
:
image
för att söka igenom er Microblog produktions image.
scanners
, vuln,secret,config
.fs
för att söka igenom hela repo mappen. Ni kan exkludera .venv
mappen.
scanners
, vuln,secret,config
.target
.Använd Docker lint verktyget Dockle för att hitta möjliga säkerhetshål i er produktions image.
Skapa ett nytt workflow I Github Actions som kör Bandit, Trivy och Dockler på samma sätt som beskrivet ovanför.
dockle
Action man kan använda men ni ska inte göra det. Den söker även er “base image” men vi vill inte det och jag har inte hittat något sätt att stänga av det. Kör istället som vanligt via docker.