Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Du skall bygga tabell(er) i en databas tillsammans med klasser i din redovisa-sida för att implementera stöd för sidor och bloggposter som sparas i databasen och kan redigeras av en användare.
Texten som du lagrar i databasen kör du igenom ett antal filter som formatterar din text innan den visas.
Det du skapar är egentligen ett litet CMS (Content Management System).
I denna laboration tränar vi på dictionaries i Python.
Använd applikationen jq och labbverktyget för att söka och visualisera data i en JSON fil. Svara på ett antal frågor genom att kombinera sökfrågor som du kör i verktyget jq och på det viset skapar du en egen förståelse för hur innehållet i en mer komplex JSON fil är uppbyggt.
Vi ska skapa ett kortspel som används från terminalen. Kortspelet kallas War, eller Svälta räv på svenska. Efter implementationen skapar vi några enhetstester och klassdiagram.
Du skall bygga ett menydrivet terminalprogram med JavaScript i Node.js som jobbar mot en MySQL databas.
Du jobbar mot en databas du har sedan tidigare och ditt program skapar rapporter från databasen och kan uppdatera data i tabellerna.
Terminalklienten bygger du som ett program som har en inbyggd meny där användaren kan välja vilka operationer som skall utföras mot databasen.
Uppgiften går ut på att med hjälp av klasser, Flask, jinja2 och CSS, skapa en webbsida med tre olika typer av frågor.
Använd microramverket Flask för att skapa en webbapplikation (alt. me-sida).
Du skall jobba vidareutveckla det du gjorde i förra kursmomentet och lägga till en ny klass.
Uppgiften går ut på att skapa ett klassdiagram för kortspelet war. Koden är färdig och ligger i example/war.
Uppgiften går ut på att analysera en applikation utefter sårbarheterna som listas i OWASPs top10 lista.