Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Du skall bygga en kontroller som validerar ip-adresser enligt ip4 och ip6. Du skall göra en webbsida där man kan mata in en ip-adress och validera den. Resultatet skall bli en webbsida som visar om ip-adresser validerar och enligt vilket format.
Du skall också göra en REST-variant som gör samma sak men via ett JSON API.
Du skapar enhetstester som testar din kontroller och du når 100% kodtäckning.
You will get a finished server, written in Node.js, and a RESTful API to the server. The server implements a maze. The server is ready and you can test run it via the curl command.
Your task is to build a bash client for the server, according to a requirements specification. Your client should use the server to resolve the maze.
During the course you will perform a set of laborations where you practice your skills in different areas.
You will create a number of scripts in Bash that perform certain predefined tasks.
Programmering och problemlösning i Python, du skall bygga en chattbot Marvin som kan svara på “alla” dina frågor.
Programmering och problemlösning i Python. Använd fil för att hjälpa Marvin att ha koll på sina inventarier.
Lär Marvin att prata lite mer slumpmässigt via listor med standardsvar.
Laboration för att träna grunderna i bash. Du kommer jobba med apache konfigurations mappen från en linux server.
Samla koden för textfiltrering och formattering i en egen klass som du kan använda i din webbplats för att filtrera/formattera textbaserat innehåll från databasen.
Du skall jobba vidare med ditt 100 spel och du skall tillföra intelligens till datorspelaren. Tanken är att spelet kan spelas av två spelare där du är den ena och datorn är den andra. Datorn behöver ta beslut om när den skall stanna och fortsätta sin slagserie och du behöver skriva koden som styr datorns beslut.
Under spelets gång så skall du presentera ett histogram för spelarna. Kanske går det att använda till att ta beslut, kanske inte. Annars blir det trevlig kuriosa och statistik kring spelet.