Uppgiftsbanken

Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.

Bygg CRUD filmdatabas med MySQL

Du har ett färdigt exempel att utgå ifrån, exemplet innehåller kod som löser CRUD, sökning och presentation kring en filmdatabas. Din uppgift är att föra över den koden, refaktorera den, så att den passar in i ramverket kring din redovisa-sida.

Du skall lägga in koden som en del i din redovisa-sida och visa upp filmer, eller någon annan typ av produktliknande information, välj själv fokus för vad du vill visa upp.

Read more »

Category: php, anax, kursen oophp.

Tärningsspel 100

Tärningsspelet 100 är ett enkelt och trivsamt tärningsspel. Spelet spelas med en eller flera tärningar och det gäller att samla ihop poäng för att komma först till 100.

I varje omgång kastar en spelare tärningarna tills hon väljer att stanna och spara poängen, eller tills det dyker upp en 1:a och hon förlorar alla poäng som samlats in i rundan. Rundan går då över till nästa spelare. Det gäller att komma först till 100.

I uppgiften får du möjlighet att bygga klasser för tärning, tärningshand, spelrunda och själva spelet. Du väljer själv vilken struktur du vill ha på klasserna och hur de skall samverka.

Read more »

Category: php.

Kom igång med PHPUnit

Du skall komma igång med enhetstestning i PHP via verktyget PHPUnit. Det finns ett färdig exempel som du skall jobba igenom för att bekanta dig med strukturen, vilka filer som är inblandade och du skall skriva ditt allra första testfall.

Du skall skriva testklasser och tester som testar 100% av koden och du skall verifiera att all kod testas genom att studera kodtäckningen för din kompletta test suite.

Read more »

Category: php, phpunit, kursen oophp.

Skapa en me-sida till itsec-kursen

Skapa en me-sida för redovisningar i kursen itsec.

Read more »

Category: webbprogrammering, kursen itsec.

Skapa en webbplats på en Apache Virtual Host

Fixa iordning en webbplats med en Apache Virtual Host. Du får dels konfigurera upp en Named Apache Virtual Host och dels får du använda rsync över ssh för att flytta över filer från din lokala arbetsstation till servern som kör webbplatsen.

Read more »

Category: webbprogrammering.

Dokumentera PHP med phpdoc och phpDocumentor

Du ska dokumentera ditt projekt med phpdoc och phpDocumenter. Det handlar om att dra nytta av dina docblock kommenterarer när du nu skall automatgenerera din dokumentation.

Du har ett befintligt projekt där din Makefile redan innehåller stöd för att använda phpdoc för att generera dokumentationen.

Read more »

Category: php, kurs oophp, anax.

Flytta spelet Gissa mitt nummer till me-sidan (v5)

Du har din me-sida med ramverket Anax och du har skapat ett fristående spel “Gissa mitt nummer” i olika varianter. Du skall nu integrera ditt fristående spel in i din me-sida, in i ramverkets struktur.

För att lyckas med det behöver du ha koll på begreppet router, request, response och vyer. Du behöver också klura ut var du skall lägga koden i ramverkets struktur.

Read more »

Category: kurs oophp, anax.

Bygg en me-sida för oophp med ramverket Anax

Du skall skapa en me-sida för kursen oophp. Du får en mall, baserat på ramverket Anax. Mallen ska du använda för att skapa din me-sida (redovisa-sida) och du skall sedan gå in och redigera sidorna så att de passar dig i kursen.

Du skall göra ett Git-repo av din me-sida. När du är klar så publicerar du och taggar ditt repo på GitHub.

Allt eftersom kursen går så kommer du att fylla på innehåll och kodkonstruktioner i din me-sida.

Inledningsvis finns inga krav på att du behöver bemästra katalogstrukturen i Anax. Du kommer steg för steg att introduceras i strukturen som används.

Read more »

Category: kurs oophp, anax, me-sida.

Gissa numret med PHP

Du skall implementera spelet “Gissa mitt nummer” i PHP genom att använda klasser och sessionen.

Spelet fungerar så att en siffra mellan 1 till 100 slumpas fram och spelaren skall gissa vilket tal det är. Spelet ska svara om spelarens gissning är högre eller lägre än det korrekta talet. Spelaren har 6 gissningar på sig att gissa rätt.

Du skall skriva all kod som har med spelet att göra inuti en klass och du skall skriva en klient så att spelet går att köra i webbläsaren. Du skall använda sessionen för att komma ihåg detaljer som spelets aktuella ställning (antalet gissningar och det slumpade talet).

Uppgiften är en övning i att skriva klasser och att skapa ett API som gör det möjligt att koppla godtycklig klient mot ett spel som är inkapslat i en klass.

Read more »

Category: kurs oophp.

Skapa en spara funktion till din chatt

Vi har sedan tidigare en realtidschatt som använder sig av websockets. Vi vill nu skapa ytterligare funktionalitet genom att lägga till spara funktionalitet i chatten.

Read more »

Category: js, ramverk, kurs ramverk2.