Roller

Följande dokument är en översikt av de roller som finns i exjobbet.

  • Student
  • Handledare
  • Kontaktperson, företag
  • Kursansvarig
  • Opponent
  • Examinator

Rollerna presenteras för studenten i introföreläsningen och presenteras även här för tydlighet och för att förenkla för de som innehar de olika rollerna.

Student

  • Arbetet är självständigt. Det förutsätts således att studenten har det huvudsakliga initiativet och är den som är drivande.
  • Ansvarar själv för sin planering och att framåtskridandet är tillräckligt för att bli klar på utsatt tid.
  • Kontaktar lämplig roll då problem uppstår som ej kan lösas.
  • Primärt är handledaren den person som studenten vänder sig under arbetets gång, efter godkännande av topic.
  • Måste kontinuerligt checka av att kursens krav uppfylls.

Handledaren

  • Finns där för dig som student, på din förfrågan, inom en rimlig tidsrymd.
  • Godkänner proposal i samråd med examinator.
  • Vägleder dig och ger dig råd avseende
    • Metodik- och analysfrågor
    • Slutsatser, inklusive helhetssyn
    • Framåtskridande
    • Valideringsfrågor
    • Rapport – struktur, layout, språk, etc.
  • Stöder studenten för att producera ett högkvalitativt arbete. Pekar på styrkor och svagheter. Vet var svagheterna brukar vara.
  • Handledaren driver på framåtskridandet, dvs om studenten blir klar eller ej i tid
  • Lita på handledarens råd, ex. om du är redo eller ej att försvara ditt arbete
  • Boka tid med handledaren i god tid
  • Meddela handledaren i god tid när han/hon kan förvänta sig något skriftligt
  • Stämmer av med kontaktpersonen på företaget vid behov

Kontaktperson, företag

  • Har de nödvändiga kontakterna inom företaget för att säkra kravbilden från företagets sida
    • Frågeställningar
    • Leverabler
    • Eventuella NDA
  • Bistår kontinuerligt med feedback och synpunkter
  • Vägleder dig och ger dig råd med utgångspunkt från företagets behov
    • Att säkra rätt fokus med de frågor som skall besvaras av arbetet
    • Vara tydlig med vad scopet (omfånget) är och inte är
  • Behöverörståelse för högskolans krav ur kurssynpunkt. Detta skall inte ses som en konflikt, utan som en utvecklande möjlighet
    • Generaliseringsaspekter och eventuellt affärsvärde
    • Konkreta frågeställningar och krav på rapport
  • Kontaktar handledare och eventuellt kursansvarig vid behov/frågor
  • Kontaktpersonen bidrar input, en A4, som beskriver problemområdet och vad företaget vill ha ut av arbetet.

Kursansvarig

  • Administrerar kursen.
  • Är spindeln i nätverket mellan de olika aktörerna i kursen.
  • Om studenten är osäker på vem som har ansvaret skall kursansvarig kontaktas – han/hon vet vem som skall kontaktas.
  • Tilldelar respektive student en handledare baserat på område och specialitet.
  • Administrerar lärarplattformarna, redovisning och godkännande.
  • Vid behov kontaktyta mot kontaktperson på företag.
  • Deltar i evalueringen av topic.

Opponent

Den som läser ditt slutliga arbete och försöker finna svagheter och otydligheter i arbetet. Opponenten dokumenterar sitt arbete i en opponentrapport. Studenten får sedan möjlighet att förbättra sitt examensjobb genom att ta hänsyn till återkopplingen från opponenten.

Kvalitetsansvarig/Examinator

  • Godkänner topic.
  • Godkänner/betygsätter slutfört arbete.
  • Finns tillgänglig som rådgivare för primärt kursansvarig och handledare.
  • Ansvarar för att kvaliteten uppfylls i och med godkännandet av arbetet.

#Revision history

  • 2018-12-21: (B, mos) Flyttat från egen artikel till guide.
  • 2017-12-18: (A, mos) Första utgåva, kopierat från introföreläsningen.

Document source.