Checklista rapport

Som ett nytt tilltag inför vårterminen 2022 har kursledningen introducerat två checklistor för handledarna. Tanken med checklistorna är att säkerställa en jämn kvalité på handledningen och ett sätt för examinator och handledarna att komma överens om bedömningsgrunder.

#Checklista rapport

Checkpoint Checked
Is the report of the required quality with respect to language, grammar, style and understandability? (If not, recommend the students to wait until the next occasion for presentation.)
Do the empirical study contribute to an extent that it is possible to draw valuable conclusions with respect to the research questions? I. e. is there enough data collected for giving a valuable answer to the research questions?
Is the conclusion section focusing on the findings made in relation to the research questions?
Can the research results clearly be traced back to a faithful execution of the research design?
Are the research results discussed in the context of relevant related work?

Checklistan finns även som ett kalkylark om man vill skriva ut och använda.

#Peer-review

Som en del av kursen görs opponering. För att förbereda inför opponeringen och för att lära från andra studenter under arbetet med proposal och rapporten kommer vi genom totalt tre frivilliga peer-review rundor. En för proposal och två för rapporten. För att delta i denna frivilliga del av kursen lämnar ni in ert pågående arbete i en specifik inlämning på Canvas och kursledningen kommer fördela studenter till de olika arbeten. Den tilldelade studenter kommer sedan med konstruktiv kritik på arbetet och skriver ner vad som kan förbättras.

Använd ovanstående checklista som grund när du läser igenom den andra studentens arbete.

#Revision history

  • 2021-12-16: (A, efo) Ny inför VT22.

Document source.