Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Analysera tre repon och jämför med en analys av ditt eget repo, gör en bedömning om kodkvalitet och föreslå förbättringsåtgärder.
Du utgår från det material som Scrutinizer CI erbjuder dig.
Vi ska i denna laboration träna på funktioner, argument och returvärden i Python.
Du har sedan tidigare ett antal klasser i PHP som du nu skall skapa en test suite för.
Din test suite innehåller enhetstester som körs med PHPUnit.
Du skall försöka att nå så hög kodtäckning som möjligt.
Du skall jobba vidare på dina klasser från föregående uppgift och bygga ett Yatsy-spel i din webbklient.
Eftersom det kan vara lite klurigt att tänka fram hur ett Yatzy-spel skall fungera i din webbklient, speciellt kanske om du vill att din datorspelare skall kunna spela det, så använder vi oss av hjälpmedel för strukturerad problemlösning med pseuodokod och flödesschema.
Vi bygger ut vår kodbas, i vårt eget lilla ramverk, med externa moduler för request, response och router.
I samband med detta kommer du få uppdatera din kod så att den använder sig av konceptet C, Controllers, i designmönstret MVC.
Kanske behöver du göra refactoring av din kod så den passar in, det beror lite av vilken kodstruktur du hade i förra uppgfiften. Att bli bra på att göra refactoring, att skriva om sin kod efter andra förutsättningar, är en bra träning att ha koll på heheten av sin kod.
Du skall skapa ett antal klasser i PHP. Dessa klasser skall du sedan använda i ett par webbsidor och visa upp att de fungerar.
Du använder namespace i dina klasser.
Dina webbsidor placerar du bakom en frontcontroller och du lägger till en “snygg ram” med header, footer och navigering på sidorna.
Du använder vyer för att rendera webbsidorna och som vyspråk kan du använda ren PHP eller så använder du ett vy-lib.
Eventuella externa moduler installeras med composer och du använder dig av composers autoloader.
Webbplatsen publiceras på studentservern.
Du samlar allt i ett Git-repo som du publicerar på en tjänst likt GitHub/GitLab.
Ditt repo innehåller en Makefile som kan användas för att linta din kod. Linters installeras med composer.
Skriv ett av dina första enklare program i Python genom att konvertera mellan olika typer av värden.
Skriv ett av dina första enklare program i Python genom att konvertera mellan olika typer av värden.
Uppgiften går ut på att med hjälp av klasser, Flask, jinja2 och CSS, skapa en webbsida där man kan flytta pengar och räkna på räntor.
Programmeringsövning i JavaScript där du skall bygga ett spel Hänga gubben. I uppgiften tränar du JavaScript-moduler, DOM, programmera logik med JavaScript och du får testa på att hantera SVG inline i en webbsida.
I denna uppgift ska ni använda er utav verktyget Google Lighthouse för att se hur eran portfolio presterar sett ifrån tillgänglighet. Det är en bra förberedelse för oss webbutvecklare innan vi ska ut i arbetslivet och det är även ett bra avslut på eran portfolio-sida som nu börjar bli klar.