Kmom02: Kom igång med Flask och testning
Vi ska göra grunden till ett Yahtzee spel och börja med testning. För att kunna presentera spelet på en webbsida så kommer vi att arbeta med ett mini-ramverk, “Flask”. Vi kommer jobba mer med Flask-appen genom kursens gång, samt titta på mer tekniker och strukturer angående objektorienterad programmering.
Kursmomentet är under uppdatering!
Påbörja inte fören denna gula ruta är borta!
Gör dbwebb update
och dbwebb init
innan ni börjar jobba med kursmomentet.
(Detta är instruktionen för kursmomentet och omfattar det som skall göras inom ramen för kursmomentet. Momentet omfattar cirka 20 studietimmar inklusive läsning, arbete med övningar och uppgifter, felsökning, problemlösning, redovisning och eftertanke. Läs igenom hela kursmomentet innan du börjar jobba. Om möjligt – planera och prioritera var du vill lägga tiden.)
#Läsanvisningar
(ca: 4-5 studietimmar)
#Artiklar
Läs följande:
- Titta på Flasks hemsida. Försök få en snabb överblick av vad Flask är.
#Video
Titta på följande:
#Lästips
Om du känner att du har tid och lust.
Python 3 Object-oriented Programming
- Ch 4 - Expecting the Unexpected.
Kika på Jinja2’s dokumentation.
#Övningar & Uppgifter
(ca: 15-16 studietimmar)
#Övningar
Genomför följande övning för att träna dig.
Jobba igenom artikeln om enhetstester “Introduktion till enhetstester”.
Introducera dig själv med pip och venv, “Python pakethantering med venv”. Om du inte gjorde det som del av labbmiljön.
Kom igång och gör din första webbapplikation i Python tillsammans med övningen “Flask och Jinja2”.
Gör din Flask applikation som ett CGI-skript och publicera på studentservern med
dbwebb publish
. Ni behöver inte göra sista delenLägg till CGI i Apache webbserver
för detta behöver bara fungera på studentservern, alltså inte lokalt.
#Uppgifter
Dessa uppgifter skall utföras och redovisas.
- Gör uppgiften “Grunden för ett Yahtzee spel”.
#Extra
Det finns inga extrauppgifter.
#Lämna in
Läs Lämna in och redovisa uppgift för att ta reda på hur ni lämna in era uppgifter när ni är klara.
#Revision history
- 2023-01-09: (A, aar, grm) Uppdaterat inför vt23.
- 2022-01-14: (C, aar, grm) Bytt uppgift och lagt till övningar.
- 2018-11-16: (B, aar) Uppdaterat länkar och redv. frågor.
- 2017-11-10: (PB1, mos) Utkast till v2.
- 2017-01-06: (A, mos) Lade till CGI på studentservern.