Uppgiftsbanken

Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.

Sandbox steg 3

Vi ska göra ett tärningsprogram, där en eller flera tärningar kastas, snittvärdet beräknas och visas tillsammans med slagserien. Till vår hjälp ska vi använda funktioner.

Read more »

Category: javascript, kursen javascript1.

Utvärdera designprinciper som webbplatser använder sig av

Du skall välja ut ett antal olika webbplatser och studera dem utifrån aspekten designprinciper.

Du skall studera webbplatserna och försöka identifiera om de använder sig av några designprinciper du kan känna igen samt om du finner något annat tongivande för designen i deras webbplats.

Read more »

Category: kurs/design, tema.

Sandbox steg 1

Vi tar ett första steg i sandboxen och presenterar utskrift av datum och tid med hjälp av JavaScript.

Read more »

Category: javascript, kursen javascript1, kursen dbjs.

Sandbox steg 2

Vi jobbar vidare i vår sandbox och lär oss hantera inmatning från tangentbordet.

Read more »

Category: javascript, kursen javascript1, kursen dbjs.

Bygg ut din htmlphp me-sida till version 5

Bygg in en sökmotor i din me-sida, en sökmotor som söker i din egen-konstruerade databas.

Read more »

Category: webbprogrammering, databas, sqlite, php pdo.

Bygg en multisida för att söka i en databas

Skriv en multisida i PHP för att visa hur kopplingar till databasen SQLite fungerar.

Read more »

Category: webbprogrammering, databas, sqlite, php pdo.

Bygg ut din htmlphp me-sida till version 6

Bygg in funktioner in din me-sida, som löser CRUD, så att man kan lägga till, uppdatera, radera och visa innehåll i databasen.

Read more »

Category: webbprogrammering, databas, sqlite, php pdo.

Rita trianglar med WebGL och animera dem

Fortsätt jobba med WebGL genom att förbättra din sandbox för testprogram samt göra ett testprogram som ritar och animerar trianglar.

Read more »

Category: javascript.

Skapa en animerad 3D-värld

Skapa en animerad 3D värld av kuber som rör sig och flytta runt i världen genom att styra med tangentbordet.

Read more »

Category: javascript.

Skapa en portfölj för kursen webgl

Skapa en portfölj för presentation av dina kursmoment i kursen webgl och vidare i dina studier. Du kopierar en struktur för en webbsida som består av HTML, CSS och JavaScript med ett färdigbyggt skal för de webbsidor som portföljen skall bestå av.

När kursen är klar kommer din portfölj att samla en stor del av det arbetet du gjort under kursen, det blir en del av din redovisning av kursen.

Read more »

Category: webbprogrammering, kursen webgl.