Rita trianglar med WebGL och animera dem
Fortsätt jobba med WebGL genom att förbättra din sandbox för testprogram samt göra ett testprogram som ritar och animerar trianglar.
#Förkunskaper
Du har läst igenom kapitel 3 och 4 i boken “WebGL Programming Guide”.
Du har studerat exempelprogrammen i kursrepot som heter example/sandboxWebGL3*/
samt example/sandboxWebGL4*/
.
#Introduktion
Börja med att ta en kopia av din befintliga sandbox.
# Ställ dig i rooten av kursrepot
cd me
cp -i kmom01/sandbox2/* kmom02/sandbox3/
Nu har du grunden för att göra din uppdaterade sandbox.
#Krav
#Del 1 En bättre sandbox3
Fundera över din kodstruktur i ditt exempelprogram.
Studera koden i de exempelprogram som heter
example/sandboxWebGL3*/
samtexample/sandboxWebGL4*/
. Observera att exempel filerna använderexample/lib/webgl-utils.js
, så kopiera den filen till din katalog.
Kopiera dessa till me/lib/
katalogen med kommandot.
cp -i example/lib/webgl-utils.js me/lib/
Du kan nu inkludera filen webgl-utils.js
med följande rad HTML.
<script type="text/javascript" src="../../lib/webgl-utils.js"></script>
Gå igenom din egen kodstruktur och uppdatera den så du blir nöjd.
Validera och publicera din kod enligt följande.
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate sandbox3
dbwebb publish sandbox3
Rätta eventuella fel som dyker upp och publicera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Del 2 Rita trianglar och animera dem
- Kopiera alla filerna i din uppdaterade sandbox3 och lägg dem i katalogen
me/kmom02/tri
. Du kan göra det med kommandot.
# stå i kursrepot
cp -ri me/kmom02/sandbox3/* me/kmom02/tri/
Utgå ifrån exemplen i boken kapitel 4 samt exempelprogrammen
example/sandboxWebGL3*/
ochexample/sandboxWebGL4*/
. Observera att exempel filerna använderexample/lib/webgl-utils.js
, så kopiera den filen till din katalog.Gör en kontrollpanel med knappar som kan lägga till godtyckligt antal trianglar.
Animationen skall kunna startas och stoppas samt ändras hastigheten.
De trianglar som läggs till skall hanteras individuellt med färg, hastighet, rotering, skala och translate.
Lägg till en FPS-mätare. Titta på exemplet och/eller i bokens appendix.
Validera och publicera din kod enligt följande.
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate tri
dbwebb publish tri
Rätta eventuella fel som dyker upp och publicera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Del 3 Integrera i din portfölj
- Integrera din canvas med animerade triangler från denna uppgiften i din portfölj.
#Extrauppgift
- Bygg ut din kontrollpanel så man kan lägga till ett valfritt antal trianglar som slumpas ut i färg och form.
#Tips från coachen
Lycka till och hojta till i forumet om du behöver hjälp!
#Revision history
- 2018-10-05: (B, efo) Ändrade så libs filer inte skrivs över.
- 2015-10-13: (A, lew, mos) Första utgåvan i samband med kursen webgl.