Rita trianglar med WebGL och animera dem
Fortsätt jobba med WebGL genom att förbättra din sandbox för testprogram samt göra ett testprogram som ritar och animerar trianglar.
#Förkunskaper
Du har läst igenom kapitel 3 och 4 i boken “WebGL Programming Guide”.
Du har studerat exempelprogrammen i kursrepot som heter example/sandboxWebGL3*/ samt example/sandboxWebGL4*/.
#Introduktion
Börja med att ta en kopia av din befintliga sandbox.
# Ställ dig i rooten av kursrepot
cd me
cp -i kmom01/sandbox2/* kmom02/sandbox3/
Nu har du grunden för att göra din uppdaterade sandbox.
#Krav
#Del 1 En bättre sandbox3
- Fundera över din kodstruktur i ditt exempelprogram. 
- Studera koden i de exempelprogram som heter - example/sandboxWebGL3*/samt- example/sandboxWebGL4*/. Observera att exempel filerna använder- example/lib/webgl-utils.js, så kopiera den filen till din katalog.
Kopiera dessa till me/lib/ katalogen med kommandot.
cp -i example/lib/webgl-utils.js me/lib/
Du kan nu inkludera filen webgl-utils.js med följande rad HTML.
<script type="text/javascript" src="../../lib/webgl-utils.js"></script>
- Gå igenom din egen kodstruktur och uppdatera den så du blir nöjd. 
- Validera och publicera din kod enligt följande. 
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate sandbox3
dbwebb publish sandbox3
Rätta eventuella fel som dyker upp och publicera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Del 2 Rita trianglar och animera dem
- Kopiera alla filerna i din uppdaterade sandbox3 och lägg dem i katalogen me/kmom02/tri. Du kan göra det med kommandot.
# stå i kursrepot
cp -ri me/kmom02/sandbox3/* me/kmom02/tri/
- Utgå ifrån exemplen i boken kapitel 4 samt exempelprogrammen - example/sandboxWebGL3*/och- example/sandboxWebGL4*/. Observera att exempel filerna använder- example/lib/webgl-utils.js, så kopiera den filen till din katalog.
- Gör en kontrollpanel med knappar som kan lägga till godtyckligt antal trianglar. 
- Animationen skall kunna startas och stoppas samt ändras hastigheten. 
- De trianglar som läggs till skall hanteras individuellt med färg, hastighet, rotering, skala och translate. 
- Lägg till en FPS-mätare. Titta på exemplet och/eller i bokens appendix. 
- Validera och publicera din kod enligt följande. 
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate tri
dbwebb publish tri
Rätta eventuella fel som dyker upp och publicera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Del 3 Integrera i din portfölj
- Integrera din canvas med animerade triangler från denna uppgiften i din portfölj.
#Extrauppgift
- Bygg ut din kontrollpanel så man kan lägga till ett valfritt antal trianglar som slumpas ut i färg och form.
#Tips från coachen
Lycka till och hojta till i forumet om du behöver hjälp!
#Revision history
- 2018-10-05: (B, efo) Ändrade så libs filer inte skrivs över.
- 2015-10-13: (A, lew, mos) Första utgåvan i samband med kursen webgl.
 
 
        
