Kmom01: Kom igång med JavaScript
Kom igång och skaffa en grund att stå på i form av utvecklingsmiljö, manualer och lite testprogram. Vi avslutar med lite programmeringsövningar och du får bygga en me-sida där du visar upp din egna “baddie” som du styr runt med JavaScript och CSS3.
(Momentet omfattar totalt ca: 20 studietimmar, inklusive läsning, arbete, problemlösning och eftertanke.)
#Läsanvisningar
(ca: 4-6 studietimmar, inklusive extra läsning i referenslitteraturen efter eget val)
#Kurslitteratur
Bekanta dig med kurslitteraturen och läs de inledande kapitlen i varje bok för att komma igång med läsandet.
Läs följande:
-
- Ch 1: Good Parts
- Ch 9: Style
- Ch 10: Beautiful features
- App A: Awful parts
- App B: Bad parts
- App C: JSLint
-
- Ch 1: overview of HTML5
-
- Ch 1: Falling in Love with jQuery
#Lektionsmaterial
Följande föreläsningsmaterial användes i samband med campus-kursen höstterminen 2013. Det kan vara av intresse att skumma igen – även för distansstudenten.
#Lästips
Det viktigaste är att orientera sig bland de resurser som finns tillgängliga kring JavaScript. Mozilla Developer Network är en av de bättre. Bekanta dig med den.
- Mozilla Developer Network (MDN): Används som referens under kursens gång, bekanta dig med webbplatsen. https://developer.mozilla.org/
När du kan ett programmeringsspråk är det lättare att lära sig ett nytt. Här är en artikel som ger dig en snabb “återintroduktion” till JavaScript.
- En åter-introduktion till JavaScript https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/A_re-introduction_to_JavaScript
#Övningar & Uppgifter
(ca: 8-12 studietimmar)
#Övningar
Gör följande övning, de behövs för att klara uppgifterna.
- Häng med när Mikael kommer igång med kursen javascript:
Jobba igenom övningen som innehåller både läsanvisningar och kodningsövningar som du skall göra. Detta är kärnan i kmom01 och ger dig en viktig grund att stå på. Missar du grunden så kommer du att famla i mörker i resten av kursen.
#Uppgifter
Följande uppgifter skall utföras och resultatet skall redovisas via me-sidan.
Gör en me-sida som innehåller en presentation av dig själv och en sida för alla redovisningstexter i kursen.
Gör en mall för dina exempelprogram, inklusive en mall i JSFiddle. Länka till mallarna från din me-sida.
Redovisa dina kodexempel från uppgiften “JavaScript - argh! - måste jag?”, gör dem tillgängliga via din me-sida.
Gör en baddie som du kan styra med tangenter och mus. Namnge din baddie och inkludera den i din me-sida.
#Extra
- Använd CSS3 transforms och transitions för att skapa extra konster med din baddie, kanske en stående dubbel saltomortal framåt.
#Resultat & Redovisning
(ca: 1-2 studietimmar)
Skriv redovisningstext på din me-sida. Skriv ett stycke (minst 15 meningar) om kursmomentet. Reflektera över svårigheter, problem, lösningar, erfarenheter, lärdomar, resultatet, etc.
Se till att följande frågor besvaras i texten:
- Vilken utvecklingsmiljö använder du?
- Hur väl känner du till JavaScript?
- Vilken uppfattning har du av JavaScript så här långt?
- Berätta vilka exempelprogram du gjorde och länka till dem.
- Beskriv hur du gjort din baddie och vilka konster den kan.
- Gjorde du extrauppgiften och utbildade din baddie med något extra?
Kopiera texten och lämna in den på redovisningen ITs tillsammans med en länk till din me-sida. Läraren kommer snabbt kolla igenom dem. Betyg är G (godkänd) eller komplettera (komplettera -> gör om -> gör bättre). Betyget baseras på din redovisningstext samt att din me-sida fungerar.
Ta ytterligare en kopia av redovisningstexten och gör ett inlägg i kursforumet. Visa upp vad du gjort och berätta att du är klar. Länka till din me-sida.
Klart! Läs gärna dina med-studenters inlämningar och ställ dina frågor i forumet. Se till att du får dina frågor besvarade.
#Revision history
- 2013-12-10: (C, mos) Formaterade om inledningen.
- 2013-11-18: (B, mos) Kompletterad med föreläsningsmaterial från hösten 2013.
- 2012-10-29: (A, mos) Första utgåvan.