Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Du skall jobba vidare med ditt 100 spel och du skall tillföra intelligens till datorspelaren. Tanken är att spelet kan spelas av två spelare där du är den ena och datorn är den andra. Datorn behöver ta beslut om när den skall stanna och fortsätta sin slagserie och du behöver skriva koden som styr datorns beslut.
Under spelets gång så skall du presentera ett histogram för spelarna. Kanske går det att använda till att ta beslut, kanske inte. Annars blir det trevlig kuriosa och statistik kring spelet.
Du skall implementera olika varianter av ett spel, där det gäller att gissa vilket tal som slumpats fram. Spelet ska svara om spelarens gissning är högre eller lägre än det korrekta talet. Spelaren har 6 gissningar på sig.
Du skall skriva all kod som har med spelet att göra inuti en klass och du skall skriva tre stycken klienter (GET, POST, SESSION) som använder sig av en och samma klass för att implementera spelet.
Uppgiften är en övning i att skriva klasser och att skapa ett API som gör det möjligt att koppla flera klienter mot en och samma klass-kod.
I tidigare kursmoment har vi jobbat med vår lager app i webbläsaren. Nu är det dags att skapa en app på ‘riktigt’, som går att installera på en mobil-enhet och använda sig av både splashscreen och en riktig ikon.
Skapa ett Binary Search Tree med rekursiva metoder.
Du har utfört en ER-modellering av en databas för en Eshop och du har skapat en databas som motsvarar modellen. Du har byggt en terminalklient och en webbklient mot databasen.
Du skall nu uppdatera dina klienter för att jobba med CRUD mot ordertabellerna.
Du kan utföra denna uppgift enskilt, eller i samma grupp som utförde ER-modelleringen.
Bygg en terminaklient och en webbaserad klient som löser delar av ett beställningsverktyg för utbildningsprogram och kurser till skolan.
Klienterna jobbar mot ett API mot databasen, ett API som består av lagrade procedurer och döljer själva implementationen i databasen.
Du har utfört en ER-modellering av en databas för en Eshop och du har skapat en databas som motsvarar modellen. Du har byggt en terminalklient och en webbklient mot databasen.
Du skall nu uppdatera dina klienter för att jobba med CRUD mot databasens tabeller. Man skall kunna lägga till, ta bort, redigera och visa raderna.
Du skall uppdatera dina klienter och du skall jobba med lagrade procedurer och triggers.
Du kan utföra denna uppgift enskilt, eller i samma grupp som utförde ER-modelleringen.
Du ska sätta dig in i koden för en funktion. Ta reda på vad den gör. Sedan ska du förbättra koden så den utför samma uppgift med gör det snabbare.
Du har utfört en ER-modellering av en databas för en Eshop och nu skall du börja implementera den.
Du skall delvis fylla databasen med data och du skall skapa två klienter, en terminalbaserad och en webbaserad. De båda klienterna skall visa information från din databas.
Du kan utföra denna uppgift enskilt, eller i samma grupp som utförde ER-modelleringen.
Uppgiften går ut på att med hjälp av klasser, Flask, jinja2 och CSS, skapa former som visas i applikationen. Formerna ska skapas med hjälp av ett formulär och ritas ut i en annan route.