Lager appen del 5
I tidigare kursmoment har vi jobbat med vår lager app i webbläsaren. Nu är det dags att skapa en app på ‘riktigt’, som går att installera på en mobil-enhet och använda sig av både splashscreen och en riktig ikon.
#Förkunskaper
Du har gjort uppgiften Lager appen del 4.
Du har läst artikeln GUI ramverk.
Du har installerat sista delen av labbmiljön för webapp-v3 och jobbat dig igenom övningarna Kom igång med Cordova och Lägg till en Splash screen och ändra ikon.
#Introduktion
Skapa ett Cordova projekt i den befintliga katalogen me/kmom05/lager5
med kommandot:
# stå i me/kmom05/lager5
cordova create . se.dbwebb.lager Lager
Flytta sedan de filer som behövs från me/kmom04/lager4
till me/kmom05/lager5
så din app fungerar som tidigare, men nu i ett Cordova skal. JavaScript, CSS och HTML filerna ska hamna i www
och en rekommendation är att webpack konfigurationen hamnar i me/kmom05/lager5
och att du ändrar den så den passar den nya katalogstrukturen.
#Krav
Skapa en Cordova app som kan köras i webbläsaren med hjälp av kommandot
cordova run browser
.Din app ska även kunna köras på antigen iOS eller Android.
Din app ska ha en egen splashscreen och en egen ikon.
Använd dina kunskaper om design av GUI element för att efterlikna plattformen du bygger din app för.
Validera och publicera din kod enligt följande.
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate lager5
dbwebb publish lager5
Rätta eventuella fel som dyker upp och publicera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Extrauppgift
Det finns ingen extrauppgift.
#Tips från coachen
Validera och publicera ofta. Så slipper du en massa validerings- och publiceringsfel i slutet av övningen.
När du gör publish så körs även validate. Blir det för mycket fel när du kör publish så kan det bli enklare att bara göra validate till att börja med.
Lycka till och hojta till i forumet om du behöver hjälp!
#Revision history
- 2018-02-28: (A, efo) Första utgåvan i samband med kursen webapp v3.