Bygg en klient/server applikation i JavaScript (realtid)
Du skall bygga ut din klient/server applikation med en realtidsdel. Du väljer själv teknik och exakt på vilket sätt som du implementerar realtidsaspekter i din applikation.
Om du saknar idéer så lägger du till en chatt.
#Förkunskaper
Du har jobbat igenom artikeln “Kom igång med realtidsprogrammering i JavaScript”.
Du har löst uppgiften “Bygg en chatt med WebSocket”.
#Introduktion
Uppgiften är fri i sin utformning. Mitt utgångsläge har varit att en applikation kan ha nytta av en chatt och att man kan integrera denna chatt i sin applikation, kanske som en delvis fristående modul.
Men, det finns många variationer på applikationer så jag överlåter åt dig att integrera realtidsaspekterna.
Kommer du inte på nåt så kan du alltid välja chatt-varianten.
Samtidigt kan du fortsätta att utveckla din applikation. Glöm inte att försöka täcka det mesta av din kod med enhetstester (i rimlig omfattning).
Tänk god kodstruktur och bygg moduler som är fristående och återanvändbara, så långt det är möjligt och skäligt.
#Krav
Bygg vidare på din klient/server applikation.
Integrera realtidsaspekten i din applikation genom att använda WebSockets.
Du behöver inte göra en komplett implementation. Du kan skjuta upp hela eller delar av implementationen till projektet.
Uppdatera landningssidan i din redovisa och berätta kort om hur du kommer införa realtidsaspekten i din applikation.
Committa, tagga och pusha relevanta repon samt ladda upp det på studentservern.
#Extrauppgift
Det finns ingen extrauppgift.
#Tips från coachen
Lycka till och hojta till i forumet om du behöver hjälp!
#Revision history
- 2017-11-16: (B, mos) Förtydliga om att implementationen behöver inte bli komplett.
- 2017-11-13: (A, mos) Första utgåvan.