Bokningssystem
Tidigare har vi jobbat med några klasser åt gången. Nu är det dags att använda fler. Vi ska skapa ett bokningsprogram där man bokar in lag att tävla i sporter på specifika datum. Datumet blir då “bokat” och kan inte bokas igen. Det blir fler klasser som interagerar med varandra.
#Förkunskaper
Du har gått introduktionskursen i Python.
Du har gjort kursmomenten som handlar om att skapa klasser.
#Uppgiftens struktur
#Filerna
Filen “main.py” ska innehålla menyn. Main-filen använder “handler.py” som sköter all kommunikation med de övriga klasserna/filerna. Studera diagrammet för att se vilka filer som kan nå vilka.
#Klasserna
Följande klasser ska finnas med:
#Exempel
Följande är ett exempel på hur det kan se ut i terminalen:
#Krav
Skapa dina filer i mappen kmom06/booking.
# Ställ dig i kurskatalogen
cd me/kmom06/booking
Du ska använda minst de klasser som visas ovan. Variabler och metoder får du ändra om du vill.
“main”-filen ska enbart innehålla menyn och importera “Handler”.
Om en dag är bokad ska man inte kunna boka den igen.
Alla klasser från diagrammet ska vara implementerade.
“Month” ska innehålla rätt antal “Day”-objekt. (Bortse från ev. skottår)
“Calendar” ska innehålla ett år, (12 månader, 365 dagar).
Programmet ska stödja samma funktionalitet som visas ovan:
- Lista kalendern
- Skapa ett lag
- Lista alla lag
- Skapa en match
- Lista bokade matcher
- Avsluta
# Ställ dig i kurskatalogen
dbwebb validate booking
dbwebb publish booking
Rätta eventuella fel som dyker upp och validera igen. När det ser grönt ut så är du klar.
#Extrauppgift
- Använd listan du skapade i kursmoment 5 i klasserna. Skriv ett stycke om det i redovisningstexten.
- Skapa ett UML-diagram över programmet
- Skapa ett sekvensdiagram över en funktionalitet som programmet ska stödja.
- Skapa enhetstester för programmet.
#Tips från coachen
Validera ofta. Så slipper du en massa valideringsfel i slutet av övningen.
Lycka till och hojta till i forumet om du behöver hjälp!
#Revision history
- 2017-02-14: (A, lew) First version.