Kmom02: Programmera med JavaScript
En programmeringsövning i grunderna i språket JavaScript. Du får kika på själva kärnan i JavaScript, JavaScript Core. Eftersom du redan kan minst ett programmeringsspråk sedan tidigare så går vi snabbt genom grunderna och du får pröva hur långt dina vingar bär via en handfull programmeringsövningar.
(Momentet omfattar totalt ca: 20 studietimmar, inklusive läsning, arbete, problemlösning och eftertanke.)
#Läsanvisningar
(ca: 4-6 studietimmar, inklusive extra läsning i referenslitteraturen efter eget val)
#Kurslitteratur
Läs följande:
- JavaScript: The Good Parts
- Ch 2: Grammar
- Ch 3: Objects
- Ch 4: Functions
- Ch 6: Arrays
- Ch 8: Methods
Läs igenom kapitlen i en rask takt. Skumma de delarna som du känner verkar vara överkurs för dig. Räkna med att du kommer få gå tillbaka till boken under senare delen av kursen. Boken är komprimerad och det underlättar att läsa den om och om igen.
2. En åter-introduktion till JavaScript (läste du den inte i förra kursmomentet så är det definitivt dax nu.): https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/A_re-introduction_to_JavaScript
#Lektionsmaterial
Följande föreläsningsmaterial användes i samband med campus-kursen höstterminen 2013. Det kan vara av intresse att skumma igen – även för distansstudenten.
#Lästips
Här finns mer att läsa, här är det viktigaste.
- Boken: JavaScript The Definitive Guide är referenslitteratur.
Första delen av boken handlar om JavaScript Core och är en lysande vän genom detta kursmoment. Vill du bli en riktigt duktig programmerare med JavaScript så är denna tegelsten ett måste.
- Artiklar av Douglas Crockford på hans egen webbplats:
http://javascript.crockford.com/
Douglas är författaren till boken JavaScript: The Good Parts och en profil inom JavaScript världen.
#Övningar & Uppgifter
(ca: 8-12 studietimmar)
#Övningar
Gör följande övning, de behövs för att klara uppgifterna.
- En programmeringsövning och genomgång av grunderna i JavaScript Core
Programmering med grunderna i JavaScript
Jobba igenom övningen som innehåller både läsning och kodningsövningar som du skall göra. Detta är kärnan i kmom02 och ger dig en nödvändig förutsättning inför resten av kursen.
#Uppgifter
Följande uppgifter skall utföras och resultatet skall redovisas via me-sidan.
Gör en ny sida på din me-sida som visar upp de programmeringsövningar du löst i uppgiften ovan.
Skapa din egna variant av
mos.js
. Lägg dit de bra-att-ha funktioner som du lär dig efterhand. Den skall minst innehålla en funktion för att skapa slumptal. Därefter fyller du på med valfritt antal funktioner.
#Extra
Bygg ut din spelplan för att bli ett mer “riktigt” Boulder Dash. Eller så väljer du att jobba efter ett annat, valfritt spel.
Lägg extra kraft på ditt Roulettespel.
#Resultat & Redovisning
(ca: 1-2 studietimmar)
Skriv redovisningstext på din me-sida. Skriv ett stycke (minst 15 meningar) om kursmomentet. Reflektera över svårigheter, problem, lösningar, erfarenheter, lärdomar, resultatet, etc.
Se till att följande frågor besvaras i texten:
- Vilka funktioner har du lagt till i din variant av
mos.js
? - Gjorde du något extra arbete på spelplanen med Boulder Dash, eller gjorde du kanske en egen spelvariant?
- Gjorde du något extra på Roulettespelet?
- Vilka funktioner har du lagt till i din variant av
Kopiera texten och lämna in den på redovisningen ITs tillsammans med en länk till din me-sida. Läraren kommer snabbt kolla igenom dem. Betyg är G (godkänd) eller komplettera (komplettera -> gör om -> gör bättre). Betyget baseras på din redovisningstext samt att din me-sida fungerar.
Ta ytterligare en kopia av redovisningstexten och gör ett inlägg i kursforumet. Visa upp vad du gjort och berätta att du är klar. Länka till din me-sida.
Klart! Läs gärna dina med-studenters inlämningar och ställ dina frågor i forumet. Se till att du får dina frågor besvarade.
#Revision history
- 2013-12-10: (C, mos) Formaterade om inledningen.
- 2013-11-18: (C, mos) Kompletterad med föreläsningar från ht13.
- 2012-11-15: (B, mos) Mindre ändringar i text.
- 2012-11-06: (A, mos) Första utgåvan.