Kunskapsbanken
Artiklar, guider, tips och trix tillsammans med exempelprogram inom webbprogrammering och webbutveckling. Inläggen är listade i den ordning som de senast uppdaterats.
Artiklar, guider, tips och trix tillsammans med exempelprogram inom webbprogrammering och webbutveckling. Inläggen är listade i den ordning som de senast uppdaterats.
En introduktionsbok till Python som fokuserar på informationsbehandling, med inslag av objektorientering.
Vi ska lära oss hur man kan använda Cordovas Geolocation plugin för att hämta aktuella longitude och latitude positioner. Sen ska vi titta på hur vi kan använda dem för att visa sin nuvarande position i Google Maps.
Du kan hitta koden för detta exempel på Github och i example/splashScreen
.
Document Object Model (DOM) är den logiska strukturen bakom HMTL och XML dokument. DOM api’t definerar hur vi hämtar ut noder och manipulerar dessa. DOM har en logisk struktur där noder kan ha förälder noder och barn noder och där enskilda noder har attribut och värden som kan hämtas från dokumentet med hjälp av DOM api’t. Vi har i tidigare kurser manipulerat HTML-dokument med hjälp av javascript. I mithril definerar vi inte noderna i HTML, men genom att använda den inbyggda m()
-funktion (Dokumentation). I denna artikel ska vi titta närmare på mithrils virtuella noder (Dokumentation).
REM rest api’t är ett api man kan använda för att testa klienter under utveckling. Leo Horie som har skrivit mithril har även gjort detta api. Api’t har MIT licens och kan klonas från Github. I denna guide går vi igenom hur du kan hämta och köra api’t lokalt.
Vi ska se hur man kan integrera en klass, eller tjänst, i ramverket Anax Lite. Som ett exempel tittar vi närmare på hur en navbar, som styrs utifrån en konfigurationsfil, kan integreras i ramverket. Vi tittar på hur koden kan samverka med det omgivande ramverkets klasser, tjänster och struktur.
Vi skall se hur man kan jobba med vyer i Anax Lite. Du har redan bekantat dig med begreppet tidigare, låt oss nu kika lite mer i detalj på hur man kan strukturera sin vy och vilka metoder som finns att tillgå, om man vill skriva mer avancerade vyer, eller om man vill organisera koden i vyerna.
Denna guide hjälper dig att komma igång med objektorienterad programmering i PHP. Via 20-talet steg så leds du in i ett objektorienterat tankesätt och du får möjlighet att på egen hand pröva de vanligaste objektorienterade konstruktionerna i PHP.
Det bästa sättet att gå igenom guiden är att läsa exemplen och sedan pröva dem själv. Skapa en egen exempelsida där du testar olika kod-konstruktioner. Du måste testa själv för att lära dig.
Låt oss bygga ett PHP ramverk från grunden. Inte för avancerat. Inte för simpelt. Det skall vara ett ramverk som erbjuder de vanliga tjänsterna som vi förväntar oss från ett ramverk, samtidigt skall det vara enkelt och inte fullt med features som inte används.
Frågan är vad som är grunden, kärnan, i ett sådant PHP ramverk, minsta möjliga kod som man känner sig att ha full kontroll över, samtidigt som det är utbyggbart vid behov.
Hur svårt kan det vara?
Vi har tidigare sett hur vi kan bygga en applikations- och webbserver med hjälp av Node.js och modulen Express. Nu vill vi se hur vi från en sådan appserver kan jobba mot databasen MySQL.
Servern skall både servera statiska filer som bilder, CSS och JavaScript tillsammans med mer dynamiska routes som jobbar mot databasen.
Som templatemotor använder vi Pug, den hjälper oss att rendera HTML-sidor med dynamisk information från JavaScript och databasen.
I denna artikel går vi igenom hur man kan visa upp information om enheten med hjälp av javascript.