Operatoröverlagring
Operatorer inom programmering (+, -, *, /, <, >
med flera), har ett förutbestämt syfte och vi är vana vi att vi kan använda dem på våra värden. Python vet vad det ska göra när vi skriver 3 + 5
. Men när vi skapar egna klasser gömmer vi datan i objekt och då kan vi inte bara addera eller subtrahera två objekt och förväta oss att det ska fungera, t.ex. volvo + bmw
. Vidare har våra objekt ofta flera attribut med olika värden. Hur ska Python veta vilka av attributen som ska användas vid uträkningrna? Ska Python använda modell strängen eller pris heltalet i operationen?
Här kommer operatoröverlagring in i bilden. När vi använder en operator är det en hemlig metod som anropas och exekverar, som med __init__()
. I våra egenskapade klasser kan vi skriva över dessa metoderna och på så sätt bestämma vad som ska ske när man använder en operatorn.
#Addition
Låt säga att vi vill kunna addera två bil objekt och få reda på det sammanlagda priset. Först testar vi rakt av:
>>> bmw = Car("BMW", 100000)
>>> volvo = Car("Volvo", 150000)
>>> print( bmw + volvo )
TypeError: unsupported operand type(s) for +: 'Car' and 'Car'
Det gick inte så bra. +
-operatorn fungerar inte med två instanser av klassen Car, för att den innehåller inte den magiska metoden. Metoden som anropas vid +
operatorn heter __add__()
. Vi lägger till en metod som heter __add__()
i klassen, detta kallas att överlagrar en operatorn, eller operatoröverlagring:
class Car():
wheels = 4
car_count = 0
def __init__(self, model, price):
self.model = model
self.price = price
Car.car_count += 1
self.car_nr = Car.car_count
...
def __add__(self, other):
return self.price + other.price
Det är en instansmetod så första parametern är self
, vi lägger även till parametern other
. När vi skriver bmw + volvo
utgår vi från objektet till vänster om +
. Så self
innehåller “bmw” instansen och other
innehåller “volvo”. Vi testar köra det igen med vår nya metod:
>>> print( bmw + volvo )
250000
>>> print( volvo + bmw )
250000
>>> print(volvo.__add__(bmw))
250000
På sista kodraden kan ni se hur Python tolkar volvo + bmw
. Vad händer om vi adderar ett Car objekt med ett heltal?
>>> print( bmw + 10000)
AttributeError: 'int' object has no attribute 'price'
Då kraschar programmet för att i __add__
försöker vi använda attributet price
på other
, men heltal har inte det attributet. För varje datatyp vi vill operatorn på behöver vi lägga till ett case för det i koden. Det kan vi göra genom att kolla vilken datatyp other
har och göra olika saker beroende på det.
class Car():
...
def __add__(self, other):
if isinstance(other, Car):
return self.price + other.price
if isinstance(other, int):
return self.price + other
raise ValueError(f"Car doesn't not support addition with object of type {type(other)}")
>>> print(bmw + volvo)
250000
>>> print(bmw + 100000)
200000
>>> print(bmw + "1000")
ValueError: Car doesn't not support addition with object
Nu har vi överlagrat vår första operator. Det är ett programmerat beteende i Python att leta efter en __add__()
metod och anropa den när man använder +
operatorn och det finns en specifik metod för varje operator. Även för jämförelse operatorerna som ==, <, > <= >=
m.m, med de metoderna kan vi programmera hur två objekt av klassen Car jämförs t.ex. vilket objekt som räknas som störst eller minst. Vid subtraktion heter den metoden t.ex. __sub__()
och vid ==
heter den __eq__()
. Alla går att hitta i Pythons dokumentation.
Med operatorer som +=
och -=
behöver man tänka på ett annat sätt så vi kollar på hur det ser ut när man överlagrar +=
.
#Additions tilldelning
För +=
, även kallat additions tilldelnings operatorn, heter den magiska metoden vi behöver överlagra __iadd__()
. Innan vi börjar koda den ska vi tänka efter vad det är operatorn betyder och vad den gör.
x += y
är samma sak som att skriva x = x + y
. Vår metod behöver göra en vanlig addition och returnera det nya värdet som vi vill ska tilldelas till variabeln x
. Om vi gör det med variabler som innehåller heltal är det inte så svårt. Då är det bara att addera och returnera summa. Då tilldelas det nya talet till x
. Om vi däremot använder oss av två variabler som innehåller instanser av en klass, vill vi att x
efter additions tilldelningen fortfarande ska vara ett objekt men objektet ska ha uppdaterat något värde. Det vi returnerar i __iadd__()
kommer tilldelas till variabeln x
. Om vi inte returnerar något kommer variabeln få None
som värde efter operationen. För vårt exempel med priset på bilar betyder det att __iadd__()
ska addera priset på två bilar, uppdatera priset i det vänstra objektet till summan och sist returnera instansen så x
fortsätter referera till samma objekt den gjorde innan operationen.
Vi lägger till koden för det, men försök gärna själv först. Skapa en ny instansmetod som heter __iadd__(self, other)
som uppdaterar price
i self
med summan av deras priser och returnerar self
.
class Car():
wheels = 4
car_count = 0
def __init__(self, model, price):
self.model = model
self.price = price
Car.car_count += 1
self.car_nr = Car.car_count
...
def __add__(self, other):
if isinstance(other, Car):
return self.price + other.price
if isinstance(other, int):
return self.price + other
raise ValueError("Car doesn't not support addition with object")
def __iadd__(self, other):
self.price += other.price
return self
print(bmw.price)
100000
print(volvo.price)
250000
bmw += volvo
print(bmw.price)
350000
print(volvo.price)
250000
bmw = bmw.__iadd__(volvo)
print(bmw.price)
600000
Sist i koden kan ni se hur Python tolkar bmw += volvo
. Med andra ord tilldelar vi bmw
variablen samma objekt som den redan hade.
Nu så. Samma koncept gäller för övriga operatorer och kan vara behändigt vid hantering av klasser av olika slag.
#Öva själv
Lägg till stöd för att kunna göra additionstilldelning med Car objekt och heltal. Överlagra sen operatorn för subtrahering, __sub__
och subtraheringstilldelning, __isub__
.
#Revision history
- 2020-01-16: (B, aar) Finputsad inför VT20.
- 2018-11-19: (A, aar) Första versionen, uppdelad av större dokument.