HTML5 spel med CSS3, JavaScript Canvas, SVG och WebGL
För att göra en lång historia kort, spel i HTML5, CSS3 och JavaScript är hett. Ett teknikskifte är på väg att hända där flash är på väg ut och ersätts av W3C-tekniker såsom HTML5, CSS3 tillsammans med nya JavaScript API:er i HTML5 och WebGL för 3D-grafik. Till detta finns även möjlighet att använda SVG för vektorgrafik. Många nya tekniker på väg in och frågan man ställer sig är:
“Vilken teknik väljer jag?”
Som vanligt finns det inga svarta och vita svar, inte heller på denna fråga. Men, är man nybörjare, så behöver man framförallt börja med att läsa in sig på området och lära sig de olika teknikernas fördelar och nackdelar.
Häromdagen såg jag i ögat, en ny artikel, som säger sig vara “den kompletta guiden för att bygga HTML5 spel med canvas och SVG”. Artikeln erbjuder dig in väg in i dessa nya tekniker. Det är en fullmatad artikel som ger få direkta svar men desto fler matnyttiga länkar. Mycket bra för den som vill sätta sig in i området.
Artikeln är skriven av en Microsoftare och vi kan gissa att en anledning är att Microsoft vill se mer och mer applikationer som baseras på HTML5 och JavaScript nu när de lanserar Windows 8.
För en blivande webbprogrammerare finns det all anledning att ha ett extra öga på dessa tekniker.
- Diskutera denna artikel i forumet.