Uppgiftsbanken
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
Uppgifter, övningar och laborationer i HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL för att du skall få öva dig i webbprogrammering och webbutveckling.
En grund i många webbapplikationer är att visa innehållet från en databastabell i en HTML tabell och tillföra sökning, sortering och paginering. Det handlar om att visa upp det valda innehållet på ett för användaren flexibelt sätt. Denna uppgift går ut på att du skall försöka samla din kod på ett återanvändbart sätt, så att du kan använda den i olika sammanhang mot olika databastabeller.
I guiden “Kom igång med PHP PDO och MySQL” så skapar vi en hantering av inloggade användare som går mot databasen. Du skall nu samla den koden i en klass CUser som du kan återanvända i andra webbapplikationer du gör. Har du jobbat igenom guiden så har du redan halva lösningen till denna uppgiften.
Du skapar ett enklare kommentarssystem till Anax MVC som skall gå att integrera med en godtycklig webbsida.
Du får kodbasen från ett befintligt kodexempel som du vidareutvecklar med nya funktioner. Kommentarerna sparas i sessionen och det är fokus på att jobba med kontroller och modeller i Anax MVC.
En uppgift för att öva på att använda DOM-trädet i JavaScript.
Programmering och problemlösning i Python, game3.
Du bekantar dig med begreppet Continuous integration (CI) genom att införa unittestning av din kod med PHPUnit, du integrerar ditt gitHub repo med CI-tjänsterna Travis CI och Scrutinizer.
Du har tidigare skapat ett kommentarssystem i Anax MVC där du sparar kommentarerna i sessionen. Nu skall du spara kommentarerna i databasen istället.
Du skapar en basklass för databasdrivna modeller och visar att den fungerar genom att implementera ett antal routrar för att administrera CRUD operationer för en User modell.
Du får grunden till kodbasen från ett befintligt kodexempel som du vidareutvecklar med nya funktioner.
Tärningsspelet 100 är ett enkelt, men roligt, tärningsspel. Det gäller att samla ihop poäng för att komma först till 100. I varje omgång kastar en spelare tärning tills hon väljer att stanna och spara poängen eller tills det dyker upp en 1:a och hon förlorar alla poäng som samlats in i rundan.
I denna uppgiften får du möjlighet att bygga klasser för tärning, en spelrunda och själva spelet. Du väljer själv vilken struktur du vill ha på klasserna och hur de skall samverka.
Skapa ett responsivt tema till Anax MVC baserat på LESS. Temat skall vara uppbyggt av regioner som visas om de har något innehåll.