Fråga och Fråga tills du får svar

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Fråga och Fråga tills du får svar

Inlägg28 jan 2013, 09:56

I dessa kurser handlar det om eget arbete, att suga i sig kunskap från texter, (videor), sökningar, egna tester, studera kompisarnas lösningar och försöka klura ut hur läraren kodat.

Men, för att lyckas med detta så måste man ibland fråga. Och då frågar man tills man får svar. Inget annat gäller.

Forumet är bäst för att få svar på lite klurigare funderingar eller mer komplexa felsökningar. Eller bara på frågar som "hur menar den där läraren egentligen att jag skall göra?".

Det finns inga dumma frågor.

Det är inte bara du som funderar eller har problem.

Våga fråga.

Ibland är det svårt att formulera sig. Skit i det. Bara skriv.

Ibland är det svårt att svara. Spelar ingen roll, ett bra försök hjälper på vägen.

Det är en fråga som skall besvaras, eller ett problem som skall lösas eller förstås. Svaret och lösningen är det viktiga, och det måste fram, inget annat räknas.

Även om vägen dit kan vara kämpig och ibland mörbultande.

Belöningen är svaret och känslan när det klarnar. När polletten trillar ned. Den där känslan ni vet, när allt känns självklart igen. Eller bara lite mindre dimmigt så att man kan gå vidare med nästa steg.

Kämpa och fråga tills frågan är besvarad.

PS. Han den där Mos besvarar inte alla frågor med direkta svar, ibland ger han bara ledtrådar. Men frågar du igen så brukar han ge mer ledtrådar och (ibland) även slutsvaret.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Öva dig på att ställa smarta frågor

Inlägg22 feb 2013, 12:58

Bra, du har lärt dig att fråga. Du har kommit över första spärren. Ibland är det ett hinder. Då kan vi gå vidare. Nästa steg är att fråga smart. Då får du snabbare och bättre svar. Jag lovar. Hedersord.

Jag skulle kunna ge dig det ultimata svaret på frågan "hur ställer man smarta frågor?". Här är länken isåfall:
http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Men, jag nöjer mig med följande guidelines. Guidelines för att ställa frågor på ett smartare sätt.

1) Beskriv kortfattat ditt bekymmer. Vad går fel och vad vill du skall hända?
2) Länka till ett exempel som återskapar felet.
3) Länka till källkoden som ger dig problemet. Avgränsa till filen, eller ännu bättre till funktionen eller raden som ger problemet.

Eller som marvin säger i sitt budord #1.
"Ställ din fråga, länka till exempel och source.php. Häng kvar och vänta på svar. "

Marvin:
Bild

Varför tjänar man på att ställa smarta frågor?

Att formulera bra frågor underlättar för den som vill hjälpa. Hjälparen vill själv kunna se vilket fel du har, hjälparen vill kunna återskapa felet (länk till felet). Länk till källkoden är viktigt för det är en plats där felsökaren letar. Länka direkt till raden som ger ditt fel, det sparar tid för felsökaren som kan användas till att fundera på lösningen. Ge felsökaren, kortfattat, de ledtrådar som du tror behövs för att lösa problemet. Underlätta för felsökaren.

Två saker händer när man formulerar sin fråga. Man tvingar sig själv till att tänka igenom vad man gör. Det är förvånansvärt många som hittar sina egna fel när man tvingar sig att formulera sin fråga. Det händer mig om och om igen. Jag skriver frågan, läser igenom vad jag skrivit och sen förstår jag att jag själv kan besvara frågan... skumt men sant. Det är något i övningen att formulera sig som hjälper hjärnan att sortera problemet och se det klarare.

Det andra som händer är att felsökaren får alla ledtrådar som är viktiga. Det tar nästan ingen tid alls för den som hjälper dig att förstå problemet och formulera ett svar eller ledtråd. Man får fler snabba svar på bra ställda frågor.

Är frågan för vag, det saknas information, många frågor i samma fråga, svararen måste leta bland många inlägg eller file... - så blir allt svårare för den som skall hjälpa, det tar mer tid och kraft att hjälpa och färre svar. Den som vill hjälpa gör ofta en avvägning av hur mycket det kostar att svara på frågan. Är kostnaden för hög så väljer hjälparen en annan fråga. Minska kostnaden för hjälparen och fler hjälper. Enkel matematik och psykologi.

Så, formulera frågan, bifoga länkar, läs igenom vad du skrivit och håll tummarna för att hjälpen dyker upp. Lär dig bli bättre på att ställa smarta frågor, ett steg i taget. Övning ger färdighet. Våga fråga och öva dig att fråga smart.
...
..:
.... /mos

JonssonRobin

php-programmerare

Re: Fråga och Fråga tills du får svar

Inlägg22 feb 2013, 13:20

Tummen upp!
Sometimes I just need a highfive. In my face. With a chair.