Skapa referens mellan variabel och värde i databas

• Författare
  • Meddelande

luxaeterna

css-hackare

Skapa referens mellan variabel och värde i databas

Inlägg09 okt 2019, 04:52

Har kört fast på sista kravet i "Bygg en multisida för att söka i en databas". Uppdatera den undersidan (A) som skriver ut alla båtar så att man kan klicka på respektive båt och länken leder till undersidan (B) som skriver detaljer om enbart den båten.
Länken ser ut så här i mitt fall:

$rows .= "<td><a href='jetty.php?page=?$position'>{$row['position']}</a></td>";
Jag förstår att jag måste skapa en referens mellan min variabel $position och databasens "position" (vet ej hur), sen är frågan hur jag ska få denna referens att uppdateras beroende på vilket a element en klickar på?

Det föregående kravet löste jag genom att hårdkoda variabeln $position till respektive värde för varje undersida, så när en tex öppnar undersidan: ?position=1 så skickas $position med hårdkodat vid funktionsanropet till $sql = "SELECT * FROM jetty WHERE $position";

Men i krav 7 vet jag inte hur jag kommer vidare...
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Skapa referens mellan variabel och värde i databas

Inlägg09 okt 2019, 08:35

Hårdkoda låter som fel lösning?

Du har rader i databasen, du skriver ut alla detaljer i rader i en tabell.
Där har du all information du behöver. Sant?

Du kan skriva ut dem så de syns i tabellen?
Om ja, bra.

Nu ska du "bara" konstruera en utskrift som ger dig den länk, a href, som du vill ha, per båt. Du har ju redan båtens position eftersom du skriver ut den på samma rad, i samma loop-runda i koden (där du loopar genom ditt resultset från databasen).

Försöker du skapa en länk?
Gör en echo vid sidan av som visar hur du skapar länken, kan förenkla och visualisera vad du gör.

Har du all info du behöver från databasen?
Gör en var_dump och analysera vad resultsetet innehåller.
...
..:
.... /mos