Hur gör man om man kör fast ordentligt?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur gör man om man kör fast ordentligt?

Inlägg23 jan 2013, 16:43

Var får man hjälp?

Hur frågar man?

Hur felsöker man?

Låt oss ta det i tur och ordning. Dessa kurser är lite som opensource världen i sig och förlitar sig lite på samma tankesätt för hjälp och support. Men låt oss kika på grunderna.

Var får man hjälp?

1) Fråga i chatten.

Chatten lämpar sig för korta frågor med länkar till sidan som visar problemet.

2) Ställ frågan i forumet.

Får du inte svar i chatten, inte gillar att chatta, eller så är frågan lite längre och behöver mer utrymme, då frågar du i forumet.

3) Maila mos.

Kursadministrativa frågor japp, men för kursmomenten så är 1) och 2) både snabbare och ger bättre, mer korrekta och uttömmande svar. Dessutom har mos fel ibland och då finns det alltid duktiga studenter som styr upp honom. Det kan endast ske i forum och chat.

Hur frågar man?

Så här kanske:
14:07 < RaJ> Någon som har idé om varför min bild hamnar så jäkla fel? http://www.student.bth.se/~rojo13/htmlphp/me.php

Berätta vad som är problemet. Länka till det. Se till att source.php finns tillgänglig.

Om du har problem i ett kursmoment så länkar du direkt till den del av dokumentet som du befinner dig i och berättar vilket problem du upplever.

Länka alltid. Då får du snabbast svar. Länkar du inte så saknas det information för att hjälpa dig och man måste gissa. Gissningar tar tid och fokus från det egentliga problemet. Länka alltid.

Hur felsöker man?

Den som hjälper dig har ofta en taktik för felsökning och den skiftar lite beroende på ditt problem. Men här är grunderna.

1. Ge mig länken så att jag själv kan se ditt fel och återskapa det.
2. Vad säger felmeddelandet, om det finns något.
3. Validerar sidan?
4. Högerklicka i webbläsaren och visa källkoden för sidan.
Ser källkoden vettig ut, vad händer om jag klickar på bildlänken eller länken till stylesheeten, finns det php-felmeddelanden som inte syns mer än i källkoden?
5. Använd source.php för att studera källkoden på dina sidor.
6. Öppna Firebug och analysera sidan.

Där är grunderna i felsökning. Svårare är det inte men ändå tar det år av kunskap för att bli duktig på det.

Dagens tips från coachen

Hjälp din nästa att felsöka och bli själv bättre på felsökning. Den som är coolast är den som först lyckas hjälpa sin nästa med sitt problem.
...
..:
.... /mos