Moderna shoppingmönster och dess konsekvenser (för webbare)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Moderna shoppingmönster och dess konsekvenser (för webbare)

Inlägg12 mar 2019, 12:30

När man går runt i centrum i godtycklig stad så kan man se en del lediga affärslokaler, det stämmer iallafall i Ronneby och delvis i Karlskrona. Det är kanske inget konstigt i sig.

Senaste tiden är det flera stora affärskedjor som haft problem med lönsamheten. En googling på "butiker läggs ned" (under senaste året 2018-2019) ger en del träffar. Någon kallar det "Butiksdöden, vilka butiker lägger ner härnäst? (flashback)"

Jag shoppade själv lite datorprylar i helgen och funderade då över mitt eget shoppingmönster. Jag prisjaktade mig fram till vilka affärer som hade billigast pris och shoppade över nätet, från tre olika affärer.

10:57 <@mos> Jag shoppade lite datorprylar i helgen. Började kolla Dustin, NetOnNet, när jag visste vad jag ville ha så prisjaktade jag fram och shoppade på tre olika butiker, fri frakt, inklusive en dansk butik med verksamhet i Sverige. Några av sakerna tänkte jag köpa på Webhallen, men de ändrade priset kl 00:00 så jag fick byta butik. Är jag en dålig kund?
10:57 <%kh31d4r> nej, bara smålänning :)
10:57 <@Losningen> :D
10:58 * Aurora hade antagligen lagt beställningen på Inet, om priset bara diffade lite
10:58 <%kh31d4r> +1
10:58 * Aurora är inte en smålänning längre :(

Jag antar att stadskärnor, butiker, köpcentrum i allmänhet står inför en utmaning, om nu "butiksdöden" verkligen är ett begrepp.

Likväl låter det som många jobbmöjligheter för programmerare, databaskunniga och webbare i allmänhet. Det är nog många webbshopar som måste fixas och logistik och lagerhållning som behöver bra system.

Apropå bra system, jag åt lunch på Ikea i Älmhult i helgen. Precis i rusningstid strulade deras kassasystem i restaurangen, jobbigt - långa köer, kall mat och tjuriga kunder. Vi är rätt beroende av våra datorsystem.

Nåja, vi lär få se vad som händer. Men det känns som webbprogrammerare kommer att ha lite jobb iallafall.
...
..:
.... /mos