Varför är veckoplaneringen upplagd som den är?

• Författare
  • Meddelande

mipodi

php-programmerare

Varför är veckoplaneringen upplagd som den är?

Inlägg09 nov 2018, 19:59

Hej, jag skulle behöva lite klarhet i hur lektionsplaneringen ser ut och varför. Jag gick Python-kursen nu senast och började med JavaScript1 här i måndags.

Varför har vi en genomgång på måndagar och en föreläsning på onsdagar? Exempelvis den här veckan hade det varit perfekt att ha den föreläsningen på måndagen. Under genomgången blev jag bara jätteförvirrad, en mängd tekniska termer utan sammanhang och en snabb genomgång av vad vi ska göra.

På onsdagen fick vi mer av ett "hej och välkomna till javascript-kursen, JavaScript är x och det är bra för y", information och tankar som gav sammanhang och avgränsade, översikt av DOM osv.

Hur har det växt fram så här, den här typen av schema?

För mig är en del av poängen med utbildning att få hjälp med avgränsning. För att kunna lära mig saker behöver jag få en avgränsad tråd som är satt i ett sammanhang och sedan fler trådar efterhand. Den avgränsningen är lättare att göra för andra som kan ämnet. Det är extra svårt med ett sånt ämne som det här där mängder av information (och även självmotsägande) finns tillgänglig en googling bort. Så det hade varit bra med så tidigt som möjligt i veckan, tänker jag.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Varför är veckoplaneringen upplagd som den är?

Inlägg12 nov 2018, 11:43

Det är en öppen fråga du ställer som säkert kräver ett längre svar om det skall vara komplett. Men låt oss försöka hålla det hyffsat kort.

Tanken med veckoschemat är att "normalstudenten" agerar enligt följande.

* Måndag förmiddag, läser igenom veckans kursmoment för att orientera sig. Genomför läsanvisningarna och sätter sig in i sammanhanget.
* Måndag eftermiddag, läraren presenterar något som hjälper studenten att utföra (en delmängd av) övningar/uppgifter.

Med tanke på att så gott som allt material finns framme, i skriven form, läsanvisningar, videor mm så finns det inget som hindrar att man som student börjar jobba direkt med materialet. Det finns inget att vänta på.

På det viset blir måndagens genomgång något som kan ge studenten ledtrådar till hur uppgiften kan lösas, eller ge tips och trix till hur man kan göra. För den student som ännu inte satt sig in i materialet så kan måndagens träff upplevas "pang på" och "rätt in i materialet". Så kan det vara.

Givet det material som finns tillgängligt så har vi valt att fokusera veckans inledning på att "lösa uppgifterna". Vår känsla är att det matchar det fokus som en större del av studenterna har med sina studier, att lösa de uppgifter som kmomet omfattar.

Man kan se det som att vi delvis anpassar oss efter de studenter som använt måndagen till förstudier av kmomet, eller de som gör "skrolltekniken" och skrollar längst ned till kmomets instruktion och börjar läsa om de uppgifter som skall utföras (vad är minsta möjliga som måste utföras för att bli klar med kmomet).

Då måndagen (eller tisdagen i systerkursen) får ett praktiskt fokus så har vi möjligheten att mer välja vad onsdagens föreläsning handlar om. Där kan det ges mer ledtrådar till hur man jobbar med uppgifterna, eller så kan det förekomma bra-att-ha kunskap som ligger i närområdet för kmomets syfte.

Rent krasst så finns allt material till att lösa kmomet redan på plats i kmomets instruktion. Iallafall för de flesta kurser. Det som måndagen och onsdagen ger är guidning, ledtrådar, tips och trix till hur uppgifterna kan lösas. Man kan spara tid om man tittar på dessa. I vissa sammanhang så är dock onsdagarna (och i viss mån även måndagarna) breddande av kmomets syfte och bidrar till en allmän förståelse av det område som kmomet spänner över.

Ett traditionellt upplägg hade troligen varit mer i stilen "läraren presenterar teorier, metoder och bakgrund" på måndagen och onsdagen, på onsdagseftermiddagen får studenten en övning/uppgift som skall uföras genom att applicera det som läraren presenterat.

Men, lite har vi rationaliserat lärarens roll i att presentera dessa utgångspunkter i föreläsningsform då de redan finns i skriven form i kmomet. Detta gör att vi inte ser genomgångar (mån) och föreläsningar (ons) som det centrala sättet att lära ut, de är mer kompletterande, repeterande och ibland breddande till det material som redan finns.

Vi har länge pratat om föreläsningens och genomgångens syfte, internt i lärarteamet. Givet den diskussionen så har vi nuläget med nuvarnde upplägg av genomgångar och föreläsningar.

Om kursintron

Det är sant att kursens introduktion och kmom01, är lite speciellt då det är kursstart vilket normalt omfattar en timmes kursintro som då hålls på onsdagen, normalt sett. Kanske borde vi spela in den sekvensen så att den kan vara studenten tillgänglig redan innan måndagens genomgång, tex kan man titta på den som en intro till kursen på måndagens förmiddag av självstudier. Jag tror att jag tar med den tanken till lärarteamet så skall vi prata om det.

Tips om standardvecka

Börja studera måndag morgon. Läs igenom vad kmomet handlar om. Välj hur du vill angripa det.
Vissa kmom funkar bäst uppifrån och ned, först läsanvisningar, sedan övningar och sist uppgifter.
Vissa av oss, beroende på förkunskaper, väljer att provlösa någon övning eller uppgift och tar läsanvisningar i slutet.

På mån eftermiddag, lyssna och se om det som läraren säger stämmer överens med din uppfattning om kmomet. Läraren visar ofta saker som kan hjälpa dig igenom en övning/uppgift så ju mer insatt du är i kmomet destor bättre.

Jobba så långt du hinner under måndagen.

Tisdagen tar du systerkursen (om heltidsstudent på program)

Onsdagen är delad mellan de båda kurserna så välj en av kurserna och fokusera eller dela upp ditt arbete på en av kurserna på förmiddagen, samtidigt som du lyssnar på föreläsningen och byt sedan kurs till eftermiddagen.

Torsdagen jobbar du klart i de båda kurserna. Fredagen är extra dag. Kanske är du redan klar och kan vila lite, eller så jobbar du för att bli klar med veckans kmom.

Det är förslaget till en standardvecka, givet det upplägg och material som finns.
...
..:
.... /mos

mipodi

php-programmerare

Re: Varför är veckoplaneringen upplagd som den är?

Inlägg12 nov 2018, 15:05

Tack för ditt svar, jag förstår upplägget bättre nu och gillar att ni anpassat det så, bryter mot det traditionella tänket kring lärande (när jag förstår hur det är tänkt).

Det kan vara som du säger att kmom01, början på en kurs, är lite speciellt och kan behöva en justerad approach. Just det här för JavaScript1-kursen upplevde jag också som många nivåer och svårt att få överblick på här på dbwebb.se också så det bidrog till förvirringen tror jag.