Jag är antagen som reserv, hjälp mig igång

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag är antagen som reserv, hjälp mig igång

Inlägg28 aug 2018, 14:53

Om du nu blivit antagen som reserv så är här ett par råd för hur du styr upp din ankomst till utbildningen.

1) För att komma igång så behöver du ditt studentkonto. Det får du inom kort, morgondagen eller så, troligen via mail. Det ryktas att man skapar sitt eget studentkonto via studentportalen, välkomsbrevet guidar dig.

2) När du har fått det kan du logga in på studentportalen och registrera dig på kurserna. Nu är du med på banan.

3) När du har registrerat dig så får du automatiskt tillgång till läroplattformen Canvas och kursmaterialet.

Så, det som står ovan står också i välkomstbrevet. Börja att läsa det. Du hittar välkomstbrevet på BTHs utbildningssida för den utbildningen du är antagen till.

Är du klar med att läsa välkomstbrevet? Bra, där stod en massa saker. En del av dem kan du göra redan nu. Till exempel att börja delta i de chatter som refereras till. Där får man lite koll på läget.

Medans du väntar på ditt studentkonto så kan du även kolla lite på välkomstvideos:
https://www.youtube.com/channel/UCxX3bc ... =2&sort=dd

När du kollat in videorna så ser du att introveckan pågår:
https://dbwebb.se/blogg/introduktionsveckan-2018
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag är antagen som reserv, hjälp mig igång

Inlägg29 aug 2018, 07:56

Det verkar som felaktig information går ut till de som är antagna till distansprogrammet Webbprogrammering. De får information om att de skall gå campusprogrammet, men det är distansprogrammet som gäller.

Sen märker jag att kursen INTE är en distanskurs. Är detta ett jävla skämt?
Tänk hur jag känner mig då denna kurs har varit #1 prio och markerad
SOM EN FUCKING DISTANSKURS!

Du borde ha en helvetes bra förklaring om hur i hela helvete detta kan
gå till. Inte nog med det ska BTH kunna dela ut RÄTT INFORMATION över
INTERNET.

Hoppas du ser över att Ert infrastruktur blir fixat för detta är det
värsta jag har sett.

ha en inte så bra dag

Jag har berättat för de som hanterar informationen som skickas ut är felaktig.

Här är länken till distansprogrammets utbildningssida:
https://www.bth.se/utbildning/program/d ... rammering/
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 aug 2018, 07:57

Nästa stream i introveckan börjar klockan 10 idag på Youtube-kanalen.
https://www.youtube.com/channel/UCxX3bc ... DLeXMcbDyg
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 aug 2018, 09:41

Apropå den felaktiga länken, som jag vet att flera av er distansstudenter har stött på, så är den nu delvis spårad till informationen på antagning.se och länken som döljer sig under "Läs om utbildningen och förkunskapskrav på universitetets/högskolans webbplats".

09:26 <@mos> Så kan det bli när länken går fel. Det är en länk på antagning.se som heter: http://www.bth.se/distansutbildningar/w ... rammering/ men den leder till
https://www.bth.se/utbildning/program/d ... rammering/ vilket är campusprogrammets sida. Inte optimalt om man vill rekrytera distansstudenter.
09:27 <@mos> 301 Moved Permanently ...

Gissningsvis är det någon på IT som gjort en felaktig redirect, det är sånt som vi skall lära oss på kurserna, hur man gör en redirect, att länka till rätt sida är dock inte nödvändigtvis inom kursens mål.
...
..:
.... /mos

deel18

på gång

Inlägg29 aug 2018, 10:53

Hej!

Jag var antagen för ett kurspaket men har nu blivit antagen för hela distans programmet. När jag går in på Canvas så kommer endast htmlphp kursen upp, samt att när jag loggar in på studentportalen så står python som en kurs utan registrering (förväntat deltagande). Hur går jag tillväga för att lägga till kursen i Canvas, alternativt vem kan jag vända mig till?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 aug 2018, 11:06

deel18 skrev:Hej!

Jag var antagen för ett kurspaket men har nu blivit antagen för hela distans programmet. När jag går in på Canvas så kommer endast htmlphp kursen upp, samt att när jag loggar in på studentportalen så står python som en kurs utan registrering (förväntat deltagande). Hur går jag tillväga för att lägga till kursen i Canvas, alternativt vem kan jag vända mig till?

Maila studentcentrum@bth.se och förklara läget och be dem om hjälp. De brukar kunna fixa liknande saker, eller så ber de rätt personer om hjälp.
...
..:
.... /mos

magand

på gång

Inlägg29 aug 2018, 12:00

Hej

Jag fick veta igår att jag var antagen som reserv på kursen Webbprogrammering och Databaser. Det är möjligt att jag kommer att vara helt utan internet i några dagar men tillbaka igen i helgen. Jag hat skapat ett BTH-konto, registrerat mig på kursen, gjort ett konto på dbwebb (uppenbarligen) och hittat till Canvas. Tänkte bara fråga kort om det är något mer jag behöver göra?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg29 aug 2018, 12:13

magand skrev:Hej

Jag fick veta igår att jag var antagen som reserv på kursen Webbprogrammering och Databaser. Det är möjligt att jag kommer att vara helt utan internet i några dagar men tillbaka igen i helgen. Jag hat skapat ett BTH-konto, registrerat mig på kursen, gjort ett konto på dbwebb (uppenbarligen) och hittat till Canvas. Tänkte bara fråga kort om det är något mer jag behöver göra?

Låter bra så långt. Det viktigaste är att bli registrerad på kursen via studentportalen. Då är formalia uppfylld.
...
..:
.... /mos

magand

på gång

Inlägg02 sep 2018, 13:11

Jag har stött på mitt första problem, nämligen att jag kan inte logga in på servern via cygwin på steget om SSH-nycklar (https://dbwebb.se/dbwebb-cli/sshkey).

Allt har varit smärtfritt fram tills nu. Jag får bara "Permission denied" när jag skriver in mitt lösenord.
Är det inte akronymen (macz18 och tillhörande lösenord) jag fick när jag skapade mitt BTH-konto jag ska använda? Annars har jag inga idéer. Mitt lösenord är också 50 slumpmässiga bokstäver och siffror och det är inte särskilt skojigt att skriva in det upprepade gånger under mina försök. Jag har varit väldigt noga när jag skrivit in det och testat att antal gånger.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 sep 2018, 08:27

magand skrev:Jag har stött på mitt första problem, nämligen att jag kan inte logga in på servern via cygwin på steget om SSH-nycklar (https://dbwebb.se/dbwebb-cli/sshkey).

Allt har varit smärtfritt fram tills nu. Jag får bara "Permission denied" när jag skriver in mitt lösenord.
Är det inte akronymen (macz18 och tillhörande lösenord) jag fick när jag skapade mitt BTH-konto jag ska använda? Annars har jag inga idéer. Mitt lösenord är också 50 slumpmässiga bokstäver och siffror och det är inte särskilt skojigt att skriva in det upprepade gånger under mina försök. Jag har varit väldigt noga när jag skrivit in det och testat att antal gånger.

50 slumpade tecken låter avancerat. Jag har inte sett ett sånt långt lösenord. Säker på att det är rätt?

Annars är det samma studentakronym och samma lösenord som tar dig in till Canvas.

För att testa att man har rätt saker så kan man logga in på studentservern med ssh.
Kod: Markera allt
ssh macz18@ssh.student.bth.se
# Logga ut med "exit"

Dubbelkolla med IThelpdesk om du är osäker på om ditt lösenorde fungerar.
...
..:
.... /mos