Designa din OPT-OUT för att undvika markering som spam

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Designa din OPT-OUT för att undvika markering som spam

Inlägg22 maj 2018, 10:57

TLDR; Undvik frustrerande användare som lever enligt "One-click opt-out or spam." och gör en god design på din opt-out.

Jag ställde en halvt filosofisk fråga i irc.
09:33 <@mos> Är det rättvist att markera spam för mail/nyhetsbrev när jag måste logga in mig för att avregga mig på brevet (dessutom har jag glömt min användare...)?
09:33 <@mos> Jag svarar nog "ja".
09:33 < Aurora> Ja
09:42 < TitoN> ja, deras misslyckande ska inte du lida för.
09:45 <@mos> "One-click opt-out or spam."

Bakgrunden var att jag försöker hålla min inkorg ren genom att opt-outa på mailutskick. Denna dagen var det ett utskick som krävde att jag angav min användare och lösenord, loggade in på webbplatsen och sedan gick till min profil för att avregistrera mig från deras utskick.

Webbtjänsten använder jag inte speciellt ofta, nån gång var 5:e år kanske. Naturligtvis kom jag inte ihåg mitt lösenord. Jag mindes dessutom att jag försökte opt-outa på just denna webbtjänsten förra sommaren och hamnade i samma sekvens.

Så, denna gången tröttnade jag och rage-opt-outade genom att markera mailet som spam i mitt mail-verktyg (gmail).

Man kan aldrig veta vad en oberäknelig användare gör.

Gjorde jag rätt?

09:54 <%kh31d4r> så länge ens klick inte bidrar till att någon annan får liknande mail bortfiltrerade så skulle jag säga att det är okej
09:54 <@mos> det kan ju bli en konsekvens, beroende på hur mailboxen hanterar sånt.
09:55 <%kh31d4r> jag hade blivit bitter om mina nyhetsbrev blev markerade som spam för att folk som signat upp för att få mail rapporterade abuse
09:55 <%kh31d4r> det är ju inte deras fel att du gjort av med din användare
09:56 <@mos> deras fel att opt-out är "för svår/kräver för mycket energi".

Vi kikade vidare och försökte leta källor på vad som är rätt och fel. Är det rättvist att leva enligt "One-click opt-out or spam.", märk att det var deras andra chans (inom ett år), innan jag rage-opt-outade.

10:00 <@mos> Försöker hitta en källa. Kanske punkt 6 under https://www.ftc.gov/tips-advice/busines ... e-business
10:01 <@mos> Finner stöd i "You can’t charge a fee, require the recipient to give you any personally identifying information beyond an email address, or make the recipient take any step other than sending a reply email or visiting a
single page on an Internet website as a condition for honoring an opt-out request. "
10:05 <%kh31d4r> "information that can be used on its own or with other information to identify, contact, or locate a single person, or to identify an individual in context"
10:05 <%kh31d4r> https://en.wikipedia.org/wiki/Personall ... nformation

Vi var inte helt överens i irc, men jag driftar mig att hävda att min "One-click opt-out or spam" inte är helt tagen ur luften.
Jag lutar mig mot "CAN-SPAM Act: A Compliance Guide for Business" och punkt 6 som lyder (utdrag):
Honor opt-out requests promptly. ... You can’t charge a fee, require the recipient to give you any personally identifying information beyond an email address, or make the recipient take any step other than sending a reply email or visiting a single page on an Internet website as a condition for honoring an opt-out request. ...

Min tolkning är:
You can’t charge a fee, require the recipient to give you any personally identifying information beyond an email address

Allt jag behöver för att göra opt-out är min mailadress, inget annat kan krävas av mig.

visiting a single page on an Internet website as a condition for honoring an opt-out request

Det är okey om jag behöver klicka på en länk och besöka en sida. Där kan jag avlämna min email-adress (om mailadresen inte är inkodad i länken) och klicka submit. Webbtjänsten kan inte kräva att jag behöver logga in.

Nåväl.

Sak samma.

Om jag vore leverantör av epostutskick hade jag gjort det lätt för användaren att göra opt-out. För att undvika att de rage:ar och markera mina utskick som spam.

Jag hade troligen övervägt att lägga opt-out länken överst i mailet och gjort enligt "one-click-submit-opt-out". Jag har noterat flera mailutskickare som gör det numer.

Rätt eller fel, man vet aldrig vad en oberäknelig användare kan ta sig till.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

efo

dbwebb

Re: Designa din OPT-OUT för att undvika markering som spam

Inlägg22 maj 2018, 14:01

På temat Unsubscribe: