SVT Vetenskapens värld om Vår stressade hjärna

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

SVT Vetenskapens värld om Vår stressade hjärna

Inlägg15 maj 2018, 14:48

Igår sände SVT Vetenskapens värld ett program om "Vår stressade hjärna". Ingressen är:
Den digitala informationen flödar över oss hela tiden. Mobil-pling och blinkanden pockar på vår uppmärksamhet. Forskare inom neurovetenskap, sociologi och IT försöker nu förstå hur den ständigt ökande mängden information påverkar våra hjärnor, som till exempel minnet och hjärnans plasticitet. Forskarna utvecklar nya tekniker för att få barn att klara av koncentration i den nya elektroniska tidsåldern, men också teknik för att tvinga datorer att anpassa sig efter vår hjärnas tillfälliga stressnivå.

Programmet är tillgängligt på SVTPlay fram till den 18 juni.

Jag hamnade mitt in i programmet och såg den avslutande delen. Personligen uppskattar jag program som diskuterar hur hjärnan beter sig och styr oss, påverkar oss, lurar oss. Jag tycker det är intressant att titta på programmen och klura ut vilka egna taktiker jag har för att ge min hjärna sömn och vila så att den funkar hyffsat bra. Jag tycker det är extra spännande att se när de pratar om hjärnans belöningssystem som ibland leder in olika former av beroenden, där hjärnan får oss att utföra saker som vi/den mår bra av.

Jag började titta precis då de kommenterade ett schack-lag som tränade mitt på en fotbollsplan under en pågående fotbollsmatch, allt för att lära sig att medvetet utesluta och koppla bort sin omgivning för att kunna fokusera. Det funkade uppenbarligen, enligt programmet.

Så, kvällens tv-tips finner vi alltså på SVT Play.
...
..:
.... /mos