Att söka Webbprogrammering med reell kompetens (ma 3)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Att söka Webbprogrammering med reell kompetens (ma 3)

Inlägg02 maj 2018, 17:37

Vi har tidigare diskuterat möjligheten att söka till Webbprogrammering och hänvisa till reell kompetens för att lösa förkunskapskravet om matte 3. Se bland annat följande trådar.

* Distansprogrammet, reell kompetens ersätta matte 3
* Att bli antagen till senare del av utbildningsprogram
* Re: Jag vill söka till BTH Webbprogrammering ht2018 (fråga/svar)

Jag har nu haft möte med chefen för studentadministrationen för att se vilka möjligheter som är realistiska. Jag prövade flera vägar för att försöka argumentera logiskt kring vad reell kompetens är och hur viktigt, eller inte, det är för att klara programmet som helhet.

Jag försökte även argumentera för att den som har klarat de båda kurspaketen har visat att de kommer klara programmet oavsett eventuella formella förkunskaper.

Men, jag fick ge mig till slut.

När man söker på reell kompetens så handlar det om att visa att man har motsvarande kunskaper matte 3. Alternativa kunskaper räknas inte. Man behöver argumentera för att man kan de delar som ligger i kursplanen för matte 3. Se även Matteboken om Matte 3. Man kan ha lärt sig detta på egen hand, kanske för att man hjälpte sina barn med läxorna, eller för att man läst en kvällskurs i ämnet.

Alternativa kunskaper hjälper inte. 60hp avklarade studier på kurspaketen hjälper inte. Man måste visa kunskaper i matte 3, på något sätt.

Det är så det fungerar och det funkar lika oavsett om man söker till senare del av program eller om man söker direkt via antagningen.

Den som vill ge sig på att söka via reell kompetens kan läsa på här, speciellt via de två länkarna. Minns att du måste påvisa att du har förvärvat kunskaper i matte 3, på något sätt.

Antagningen säger så här.

Hej Mikael,

Jag lägger länken med information om reell kompetens nedan. Studenten söker sedan som vanligt via antagning.se och fyller där i ansökan att de söker med reell kompetens och följer sedan anvisningarna där.

https://www.bth.se/utbildning/antagning ... kompetens/
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... annan-vag/

Mvh Maria

Tidigare har jag visat upp detta svaret (rörande antagning till senare del), men det hänvisar i grund och botten till reell kompetens och det finns alltså inga vägar förbi de formella förkunskapskraven.
Förutsättningen för att kunna bli antagen till senare del är att den sökande uppfyller grundläggande och särskild behörighet till årskurs ett för den sökta utbildningen vid BTH samt att den sökande kan dokumentera sina tidigare studier på ett sådant sätt att en bedömning av de tidigare studierna kan genomföras. (Ladokutdrag, kursplaner, utbildningsplaner etc.)

Sökande som inte uppfyller behörighetskraven kan medges undantag om det föreligger särskilda skäl. Vid en sådan prövning beaktas om den sökande har förutsättningar att tillgodogöras sig sökt utbildning. Vidare finns en möjlighet att göra individuella bedömningar av den sökandes förutsättningar att tillgodogöra sig sökt utbildning utan att formellt uppfylla de uttalade förkunskapskraven, detta görs då genom reell kompetens.

Jag har alltså prövat olika resonemang för att hävda att 60hp på kurspaketet är fullgott och bör räcka. Jag tyckte jag hade stöd för det resonemanget i sista stycket ovan. Men nej, det funkar inte så, säger de till mig.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Att söka Webbprogrammering med reell kompetens (ma 3)

Inlägg02 maj 2018, 17:54

Det är upp till varje högskola att själva bestämma exakt hur man gör och exakt hur man väljer att tolka begreppet reell kompetens.
Varje universitet och högskola gör en individuell prövning av din reella kompetens.

Så, hur jag själv än skulle vilja tolka följande spelar mindre roll...
Utifrån ditt underlag gör högskolan eller universitetet en bedömning av dina möjligheter att klara den utbildning du sökt.

BTH har iallafall valt en "hård" linje för att mappa reell kompetens mot matte 3-kravet, alternativa kunskaper fngerar ej.
Bara så att det är tydligt.

Källa: https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... annan-vag/
...
..:
.... /mos