Labbmiljö: Installera MySQL och Workbench

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Labbmiljö: Installera MySQL och Workbench

Inlägg20 mar 2018, 11:59

Labbmiljö främst för kursen databas.
Du vill enbart installera databasen MySQL, alternativt MariaDB, tillsammans med desktopklienten MySQL Workbench och terminalklienten.

https://dbwebb.se/labbmiljo/mysql-med-workbench

Ställ frågor om labbmiljön eller bidra med tips och trix.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Labbmiljö: Installera MySQL och Workbench

Inlägg09 jan 2019, 13:50

Jag skrev om den ursprungliga artikeln och delade upp den i tre olika, en installationsartikel per operativsystem. Mer att skriva, men tydligare för den som skall läsa.
...
..:
.... /mos

antf18

på gång

Inlägg21 jan 2019, 13:29

Finns det någon möjlighet att få MySQL och Workbench att fungera med Xampp?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 jan 2019, 13:42

antf18 skrev:Finns det någon möjlighet att få MySQL och Workbench att fungera med Xampp?

XAMPP innehåller MySQL.
Öppna kontrollpanelen och starta MySQL.
Använd Workbench (eller terminalklient) för att koppla dig till XAMPPS variant av MySQL.

Här finns ett litet stycke som visar hur det fungerar, sista jag testade:
https://dbwebb.se/kunskap/kom-igang-med ... ienter#clu
...
..:
.... /mos

antf18

på gång

Inlägg21 jan 2019, 14:30

Okej, men jag når bara MariaDB med den metoden?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg21 jan 2019, 14:48

Oki, då beror det på att XAMPP levererar MariaDB och inte MySQL. Då får man använda MariaDB istället.

Om du vill att PHP (i XAMPP) skall kunna koppla sig till din installation av MySQL så är det omvänt. Din installation av MySQL är vanligtvis gjord i Windows och i PHP-skriptet anger du till vilken host/port du skall koppla dig. Så är principen.

Båda vägarna går bra.
...
..:
.... /mos

Hans

html-kodare

Inlägg23 jan 2019, 18:03

Hej!

Ett exempel i Windows 10 miljö, cygwin, MySQL, MySQL Worbench, och en fråga om XAMPP MariaDB vs MySQL.

Installation av MySQL Server och Workbench i Windows gick bra.
cmd-terminal-version mysql gick bra - både root och alternativ användare-fixen.

cygwin installerat mysql, som väl endast ger terminalklient, inloggning till root går inte, hur hitta / byta lösen?

Men till alternativ-användare går - dock hamnar man i MariaDB - är det för att XAMPP är installerat (den, d.v.s. "MySQL", körs inte i kontrollpanel) eller för att cygwin-repot levererar MariaDB klientversion som stand-in - så jag har två MariaDBklienter?

Kod: Markera allt
MySQL [(none)]> \s
--------------
mysql  Ver 15.1 Distrib 10.1.30-MariaDB, for CYGWIN (x86_64) using  EditLine wrapper

Jag önskar ha en av var RDBMS, det bör gå att växla mellan dem - med olika host?

Spelar det sedan någon roll vilken jag använder, går det bra att utgå från samma .sql-filer?

MariaDB resp MySQL som installerat i windows använder olika filer för att hålla reda på ingående databaser/tabeller/innehåll, så inför en webbuppgift måste man välja.

Går MySQL Workbench att använda med MariaDB i XAMPP?

HALJ18
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 jan 2019, 19:30

Hans skrev:cygwin installerat mysql, som väl endast ger terminalklient, inloggning till root går inte, hur hitta / byta lösen?

Men till alternativ-användare går - dock hamnar man i MariaDB - är det för att XAMPP är installerat (den, d.v.s. "MySQL", körs inte i kontrollpanel) eller för att cygwin-repot levererar MariaDB klientversion som stand-in - så jag har två MariaDBklienter?

Kod: Markera allt
MySQL [(none)]> \s
--------------
mysql  Ver 15.1 Distrib 10.1.30-MariaDB, for CYGWIN (x86_64) using  EditLine wrapper

Stämmer att root:password inte skall fungera, problemet är pluginen för authenticeringen. Det är därför vi har en alternativ root-användare i dbwebb:password och den fungerar som tänkt. Allt väl.

Gå till XAMPP kontrollpanel och stäng av MariaDB/MySQL. Pröva sedan att koppla upp dig mot databasen och se om det går.

Om det inte går, starta MySQL via "WIN r" och kör sedan "services.msc" (eller sök efter Services). Dubbelkolla att din service "MySQL80" är startad, om inte - starta den.

Pröva att koppla upp dig mot databasen igen.

Hans skrev:Jag önskar ha en av var RDBMS, det bör gå att växla mellan dem - med olika host?

Spelar det sedan någon roll vilken jag använder, går det bra att utgå från samma .sql-filer?

MariaDB resp MySQL som installerat i windows använder olika filer för att hålla reda på ingående databaser/tabeller/innehåll, så inför en webbuppgift måste man välja.

Du kan ha båda instanserna installerade och växla mellan dem, eller så ändrar du vilken port som en av dem kör på och då kan du ha båda körandes samtidigt och via porten -P 3306 väljer du vilken du kopplar dig till.

Det kan finnas mindre kompabilitetssaker mellan databaserna, tex hur man skapar användaren (pluginen för hur lösenordet hashas), men generellt är de väldigt kompatibla så du kan använda vilken du vill.

Använd helst MySQL 8.0, det är samma version jag testar mot.

Hans skrev:Går MySQL Workbench att använda med MariaDB i XAMPP?

Japp, bara koppla upp dig med rätt kopplingsdetaljer (host, port, user, password och eventuellt default schema/db).
...
..:
.... /mos