Studiemotivation ala mos, för de som hamnat efter

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Studiemotivation ala mos, för de som hamnat efter

Inlägg09 jan 2018, 16:53

Senaste veckorna har jag pratat en del med studenter som hamnat efter. De har av olika anledningar inte tagit så många poäng som de önskat under hösten och känner sig osäker på läget.

Det brukar låta ungefär så här. Studiemotivation alá mos.

Tänk så här. När man är i den situationen du är (rent generellt) så är det väldigt svårt att bryta trenden. Det är ett riktigt tufft läge.

De flesta fortsätter på samma trend, inga poäng, vilket leder till avhopp framåt sommaren/hösten. Rent generellt. Så du är definitivt solklart i en utsatt riskgrupp.

Det är bara du som kan ändra läget och jag gissar att det kommer kräva en del energi och möjligen omplanering av din vardag samt att du gör tuffa prioriteringar om vad du tycker är viktigt för dig.

Du kommer märka efter en månad om du lyckas förändra läget.

Att hoppa av skolan är inte "end of the world" för de flesta. Det finns mycket annat att göra. Det finns också andra program som kanske har ett annat fokus som passar dig bättre. Antagningen öppnar den 15:e mars till höstens program. Alla behöver heller inte gå högskola. Man klarar sig utan den.

Å andra sidan, om du klarar det, så kommer du ha ett jobb och karriär som programmerare så länge du vill, du kan välja fokus på de jobb du finner intressanta inom branschen, utbudet av jobb är bredare än programmet (det finns många olika varianter på jobb, inte nödvändigtvis enbart programmeringsfokuserade). Men du måste klara de tre åren, eller iallafall två år.

Ingen petar dig och om du har tillgång till alla vårens kurser så ligger allt i dina händer.

Om du inte ändrar poängskörden så kommer du peta dig själv från höstens kurser, genom att inte klara förkunskaperna.

Jag hade valt att fokusera på en, eller båda, kurserna som börjar nu, oopython och linux. Gör allt för att klara en eller båda kurserna, ett kmom i veckan.

Om du inte klarat kmom04 innan den 1:e mars så bör du fundera på vad du skall göra till hösten.

Mitt förslag är att du inte drar ut på det till sommaren. Max 4-6 veckor, sen vet du hur det går och du kan ta beslut om framtid och eventuellt slappna av och känna dig trygg i valet du gör.

Ungefär så.

Glöm de gamla kurserna.

Ibland är det enklare att rensa skrivbordet och bara ha ett fåtal saker att fokusera på, likt de två nya kurserna som startar nu.

Ta bara tag i de gamla kurserna när du är 100 på att du klarar de två nya kurserna. Det hade varit min plan 1A.

Enklare hålla takten i de nya kurserna och gå på föreläsningar och övningar och programmeringsstugor. Svårare att städa i gamla kurser på egen hand. Det kan du göra senare.

Rimligt?

Det är tufft att bryta en trend där man inte tar poängen. Det går. Men det kan vara jobbigt på riktigt.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Studiemotivation ala mos, för de som hamnat efter

Inlägg09 jan 2018, 17:02

Varje dag är en ny dag då man kan välja att kasta in handduken (och ge upp och göra nåt helt annat).

Det är min räddning att tänka så, varje dag när jag går till jobbet. Men sån är jag. Det ger mig alltid minst en utväg som jag själv kan styra över och eventuellt välja.

Gissar att andra personer föredrar mer positiva uppmuntringar. Men de funkar inte alltid på mig.
...
..:
.... /mos