Jag vill söka till BTH Webbprogrammering ht2018 (fråga/svar)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag vill söka till BTH Webbprogrammering ht2018 (fråga/svar)

Inlägg23 okt 2017, 21:32

Detta är en samlingstråd med frågor och svar för den som vill söka BTH Webbprogrammering inför hösten 2018. Anmälan sker mitten av mars till mitten av april

Det finns en liknande tråd inför hösten 2017, Jag vill läsa BTH Webbprogrammering 2017 (frågor/svar), där kan du finna svar på en del av dina funderingar.

Du kan maila frågor till mos@bth.se.

Jag tänker söka webbproggramering på BTH som förstahandsval till nästa
höst, och undrar spontant hur svårt det är att komma in? Jag läste
naturvetenskap på gymnasiet och har akademiska meriter från ett annat
universitet, om det har någon betydelse.

Vad man läst på gymnasiet och om man har andra akademiska meriter från högskola påverkar inte dina möjligheter att bli antagen. Det är främst gymnasiebetyget och högskoleprovet som används som urval.

Man kan se statistik för föregående års antagningar via https://statistik.uhr.se/, där ser man vilka poäng som krävdes för att bli antagen i respektive antagningsgrupp. Sök på "webb" och BTH så hittar du det du letar efter.

Bästa möjligheten har man när man kombinerar gymnasiebetyg med högskoleprov. Det är mitt bästa tips till den som vill komma in.

De utbildningar vi har inom webbprogrammering är:

* Webbprogrammering 180hp campus
* Webbprogrammering 120hp distans
* Webbutveckling och programmering 30hp distans halvfart
* Webbprogrammering och databaser 30hp distans halvfart

Det är högst antagningspoäng på kurspaketen och distansprogrammet. Antagningspoängen till campusprogrammet hade gärna fått vara högre. Minns att antagningspoängen inte speglar programmets svårighetsgrad när du väl kommit in.

Antagningspoängen påverkas av hur många platser som BTH erbjuder på respektive program. De signaler jag får från ledningen är att det kommer erbjudas lika många platser på respektive program inför ht18 som det erbjöds inför ht17.

Undrar även om det finns några dataprogram som går i Karlshamn eller
om allt är beläget till Karlskrona?

Det fanns tidigare ett Webbutvecklingsprogram i Karlshamn, det bytte namn till Interaktion med webbteknologier, och det är numer nedlagt. Sista antagningen var 2016. I Karlshamn finns nu tre utbildningar inom Digitala Spel, Ljudproduktion och Bildproduktion.

Program med fokus på traditionell programmering är främst lokaliserade till Karlskrona, där är programmet Webbprogrammering ett av dem.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag vill söka till BTH Webbprogrammering ht2018 (fråga/s

Inlägg25 okt 2017, 15:15

...om studieupplägget, har man lektioner varje dag på BTH eller
är det varierande enligt schema?

Vi försöker ha ett veckoschema som samma varje vecka. Här kan du se ett exempel på veckoschemat.
https://dbwebb.se/program/webbprogramme ... lasperiod1

Vill du läsa mer om planering och se exempel på hur nuvarande planering ser ut så kikar du här:
https://dbwebb.se/wip
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 nov 2017, 17:32

Jag är intresserad av ert program webbprogrammering på distans. Det jag undrar är vilken typ av dator man behöver för att kunna utföra allt som ingår i programmet?

Du kan välja Windows, Mac eller Linux. Alla fungerar med programvarorna vi använder.

Du kan ha en bärbar eller stationär, välj efter eget tycke.

Köp gärna mycket primärminne. Själv hade jag valt 16GB eller mer. Är pengar ett mindre problem så väljer du gärna mer. Webbläsare äter minne och det är bra att ha minne för virtualisering (att köra en dator i din dator).

SSD-disk eller liknande är bra för hyffsat snabb dator. Vill du spara mycket data så vill du även ha en traditionell mekanisk hårddisk som ger dig extra utrymme. Då kan du även kopiera data mellan dina två hårddiskar och på så sätt få en enkel backup.

Processor CPU Intel I5 räcker, för egen del har jag I7.

I några kurser används virtualisering med Docker/VirtualBox och liknande. De allra nyaste datorerna klarar det bra medans äldre datorer kan vara svårare. För att vara på säkraste sidan så använd nyare datorer.

Kör alltid det allra senaste versionen av operativsystemet.

Alla programvaror som krävs för studierna är fria, de flesta öppen källkod och finns till Windows, Mac, Linux. Via skolan kan du få vissa licenser till Microsoft-program (bonus).

Du vill ha en webbkamera, vi använder en som heter Logitech 920C (eller liknande), tror priser ligger runt 700. Men du klarar dig om datorn har en inbyggd kamera. Det är sällan du behöver använda kameran.

Du vill ha en mikrofon till datorn. Du klarar dig med en enkel, men det är inte dumt att investera i en bättre mikrofon som ger bra ljud. Min mikrofon med stativ kostar kanske 2-3 tusen, jag har nån annan mikrofon som kostade 1300. Men du klarar dig genom att använda dina iphone lurar och koppla dem till datorn. Låt din plånbok och ljud-ambition bestämma.

Så här ser det ut för mig hemma.

Bild

Se till att få en lugn och trevlig miljö kring datorn, en miljö som du trivs med. Pynta lite. Du kommer tillbringa mycket tid där. Rensa allt som distraherar dig från studierna.

Här är andra trådar som tar upp samma frågeställning:
Köpa ny dator till terminen
Hur viktigt är ramminne idag

Som referens finns här en beskrivning över de flesta programvaror som används i undervisningen.
https://dbwebb.se/labbmiljo/inledning

Bli vän med din dator. Lär dig installera och avinstallera program, om och om igen. Öppna terminalen och fundera på vad den fyller för funktion.Lär dig tjänster som dela filer (dropbox etc) och hitta webbtjänster där du kan dela skärmdumpar (imgur etc).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 jan 2018, 21:14

Jag har en fråga om rubricerat program; hur väl anser du att programmet går att läsa parallellt med ett heltidsarbete?

Det finns ett utförligt svar i tråden om "Läsa distansprogrammet och jobba heltid? (ge tips)".
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2018, 13:38

Apropå förkunskaper till kurspaket och program.
Stämmer det att kurspaketen endast kräver grundläggande behörighet? Jag frågar eftersom jag inte är någon "datanörd", har heller varken läst mycket matte eller teknik. Däremot har jag lätt att lära och är bra på på att plugga, har stor vana vid att använda datorer efter 15 år som lärare. Är det rimligt att försöka sig på kursen trots låga förkunskaper i databegrepp eller programmeringsspråk?

Se svar i tråden "Vilka förkunskaper krävs till utbildningarna? (Ge tips)".
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2018, 14:30

Om tillgodoräknande av tidigare studier och andra kurser.
Jag har ett par frågor om er tvååriga utbildning Webbprogrammering. Jag har läst några kurser tidigare inom programmering och webbutveckling. Med detta i bagaget, kan man tillgodräkna sig dessa tidigare kurser i ert program? Till exempel kurserna Javascript, webbteknologier, teknisk webbdesign och användbarhet? Eller är det programmets upplägg som gäller helt och hållet?

När man funderar på liknande kan det vara bra att ha programmets kurser som underlag.

Generellt finns alltid möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare studier.

Ett sätt (A) är att väga kurs mot kurs och se att de har "exakt" samma innehåll, mål, förkunskaper, ämne och nivå. Man skriver en ansökan för varje kurs och någon gör en bedömning.

Ett annat sätt (B) är att använda kurser i sin examensansökan som inte nödvändigtvis ingår i programmet. Då kan man hamna i ett gränsland om generell examen eller programexamen. Detta kan man göra på egen hand, eget ansvar, eller föra en aktiv dialog med den som är programansvarig.

I programmet ligger ett antal kurser, speciellt på första året, som bygger på varandra och dessa kurser kan sägas vara kärnan i programmet. Det är inte enkelt att byta ut någon av de kurserna då vissa saker förutsätts i kommande kurser, till viss del kan det dock gå (främst via A). I programmets andra år finns det större möjligheter att tillgodoräkna sig andra studier/kurser (via A och/eller B).

För det första året så gäller främst A, för det andra året kan B delvis gälla, förutsatt att man i övrigt har presterat och klarat programmets kurser.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2018, 14:53

Hur många platser har utbildningen hösten 2018?

Campusprogrammet har 30 platser, det brukar ske ett överintag om upp till 40.

Distansprogrammet har 45 platser och överintaget blir troligen 100.

De båda kurspaketen har troligen 50-100 platser vardera, pluss ett planerat överintag.

Skolor gör överintag för att de räknar med att studenter gör avhopp.

Antalet platser är i samma storleksordning som inför antagningen HT17.

Här är ett inlägg som visar lite hur reservantagningen sker.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 feb 2018, 15:01

Jag har läst om er utbildning, Webprogrammering (PAGWG/120hp). Den verkar mycket intressant. Bedömer du att utbildningen är attraktiv på arbetsmarknaden som den är eller bör den kombineras med fler IT-utbildningar för att ge jobb?

De studenter som kommer ut förefaller vara attraktiva och ser inte ut att ha några problem att få jobb.

I dagsläget är det underskott på studenter som produceras och suget från arbetsmarknaden/företagen är större än tillgången på studenter.

Det finns ingen anledning att kombinera utbildningen med andra IT-utbildningar, om det är ett jobb som är det primära målet.

Utbildningen innehåller en aktuell kompott av kunskap som efterfrågas av många företag. Du får spets i webteknologier och en bred bas i generell programmering.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 feb 2018, 17:28

Om man har läst mycket högskolepoäng tidigare, är det då en merit när man ansöker till programmet Webbprogrammering eller kurspaketen?

Antagningen svarar.
Nej, när förkunskapskravet endast är grundläggande behörighet eller det särskilda behörighetskravet endast innehåller kurser från gymnasiet, så sker eventuellt urval till studieplatserna med hjälp av högskoleprovsresultat (33% av platserna) och gymnasiebetyg (67% av platserna) i enlighet med BTH:s antagningsordning.

Mvh,
Jenny
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 feb 2018, 17:31

Om jag har läst och klarat de båda kurspaketen om 60hp, kan jag då bli antagen till distansprogrammet (senare del av utbildningsprogram), trots att jag inte har det formella förkunskapskravet om matte 3?

Se svaret i Distansprogrammet, reell kompetens ersätta matte 3 och hur man ansöker till programmet med hjälp av reell kompetens.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 mar 2018, 13:51

Jag tänkte söka till Webbprogrammering på distans och undrar en sak. Jag tänkte flytta utomlands ett tag och funderar om det är möjligt att studera från ett annat land? Alltså, är hela utbildningen på distans eller finns det tillfällen där man måste vara på skolan?

Utbildningen är helt på distans och det finns inga krav att man närvarar på campus.

I ett par av kurserna (läsår 2) förekommer tentamen vilket man kan göra på till exempel en ambassad eller lärcenter, även i ett annat land.

Första årets kurser examineras (för närvarande) främst med projektinlämningar. Mindre inslag kan förekomma av hemtentamen eller tidsbestämd hemtentamen (man gör uppgifterna hemma men vid en bestämd tid). Man kan även göra redovisningar via video eller spela in redovisningar via video.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 apr 2018, 16:33

Jag undrar hur de två 30p kurspaketen ”Webbprogrammering och databaser” och ”Webbutveckling och programmering” förhåller sig till varandra. Är det något av dem som bör läsas före det andra? Är det mest logiskt att börja med ”Webbutveckling och programmering”?

De kan läsas oberoende av varandra så välj beroende av ditt intresse. Du kan läsa dem en efter en eller så läser du båda samtidigt.

Kurspaketet webprog (”Webbprogrammering och databaser”) har (främst) fokus på webbplatser med HTML, CSS, PHP och SQL med databaser.

Kurspaketet webutv ”Webbutveckling och programmering” har (främst) fokus på tekniker såsom python, javascript, linux och webapp med javascript.

De båda kurspaketen omfattar i stort de kurser som läses av ettorna på programmet Webbprogrammering.

Är det bara grundläggande behörighet (mattekurser etc) som behövs? Man ska klara kurserna man läser för att få gå vidare? Men man behöver inga fler kurser innan man börjar? Det står att man ska se respektive kursplan, vilka jag tolkade som att man måste klarat tidigare kurser i paketet?

Man anger förkunskaperna som motsvarar första kursen i paketet, vilket är grundläggande behörighet. Sedan bygger kurserna på varandra och förkunskaper till efterföljande kurser löses av de kurserna man läst.
...
..:
.... /mos