Chatta på Gitter genom irc

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Chatta på Gitter genom irc

Inlägg18 okt 2017, 12:49

Det här är en fortsättning på guiden Att vara inne på irc hela tiden är ingen konst (tmux/weechat). Jag förutsätter att du redan har weechat och tmux installerat och konfigurerat så att du redan kan chatta på BTH:s irc-server.

Den här guiden förutsätter också att du redan har ett konto på GitHub och fungerande SSH-nycklar så att du kan använda git i terminalen utan att ange lösenord.

Jag vet inte om det är nödvändigt, men jag började med att skapa en genväg till mina SSH-nycklar.
Kod: Markera allt
$ mkdir ~/.weechat/ssl
$ ln -s ~/.ssh/id_rsa* ~/.weechat/ssl/

Gå till irc.gitter.im för att få ditt lösenord.

Skicka följande kommandon till weechat:
/set irc.server.gitter.addresses "irc.gitter.im"
/set irc.server.gitter.password abc123abc123abc123abc123abc123abc123abc
/set irc.server.gitter.nicks "gitterusername"
/set irc.server.gitter.ssl on
/set irc.server.gitter.ssl_cert "%h/ssl/id_rsa"

Byt ut lösenordet och nicket till ditt eget. Ditt nick på irc.gitter.im måste vara samma som ditt användarnamn på GitHub.

Anslut.
/connect gitter

Nu kommer du antagligen få väldigt många buffers (chattrum) att hålla reda på. Se till att du har ordning på alla kortkommandon för att navigera.

alt+1..0 ger dig direkt tillgång till buffer från 1 till 10.
alt+j och sedan 01..99 ger dig direkt tillgång till buffer från 1 till 99.
alt+vänster och alt+höger ger dig tillgång till föregående och nästa.
F5 och F6 ger dig tillgång till föregående och nästa.

Du kan till exempel trycka alt+5 för att komma till buffer nummer 5. Du kan också trycka alt+j och sedan 05 för att nå samma buffer.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: Chatta på Gitter genom irc

Inlägg24 okt 2017, 12:00

Nu har jag provat det här i nästan en vecka och måste avråda från att köra Gitter genom irc, det fungerar väldigt undermåligt.

Det finns ett flertal saker som gör att upplevelsen mellan riktiga Gitter och irc-Gitter skiljer sig, vissa kan kalla dem fördelar och andra kan kalla dem nackdelar, men det finns en detalj som inte går att kalla annat än trasigt:

Jag blir ofta disconnected från rum på irc-Gitter utan att ens bli meddelad om detta.

Ibland blir jag reconnected utan att göra något, men då missar jag ändå halva konversationer eftersom det inte finns någon buffer till irc. Går jag däremot till riktiga Gitter så ser jag ingenting alls som indikerar att jag skulle ha blivit disconnected och jag kan där läsa all historik som hände medan jag var borta, troligtvis på grund av server-side log som syncar med mitt konto. Med andra ord så missar jag meddelanden på irc-Gitter utan att ens vara medveten om det.

Jag har inga problem i övrigt med min irc-uppkoppling och det påverkar bara enstaka rum, så jag tror inte det finns något jag kan göra åt saken.