Jag ska börja studera i höst 2017 (frågor/svar)

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Jag ska börja studera i höst 2017 (frågor/svar)

Inlägg22 jun 2017, 12:29

Jag ska förhoppningsvis läsa kurspaketen "Webutveckling & programmering" och/eller "Webbprogrammering & databaser" till hösten 2017.

1. Jag kommer att jobba samtidigt. Kommer föreläsningarna vara inspelade och därmed ses när man ha tid eller måste man delta på föreläsningarna online?

Kursmaterialet finns alltid skrivet och det kan man göra när det passar. Det finns inga fasta hålltider som måst-måste passas.

Föreläsningar och genomgångar streamas och sparas i spellista på YouTube.
https://dbwebb.se/social/youtube

2. Funderar på att köpa ny dator nu snart och undrar om ni har några systemkrav på dator?

Läs igenom tråden: viewtopic.php?f=23&t=4469

3. Skillnaden mellan de olika kurspaketen? Jag har uppfattningen av att det enkelt uttryckt är antingen frontend eller backend. Tänker jag rätt?

Enklast är att kika på vilka kurser som de båda paketen innehåller.
https.//dbwebb.se/webutv (programmering, python, javascript, linux, webapp)
https.//dbwebb.se/webprog (webb front/backend html, css/less, php, sql + databaser)

4. Jag har redan en civilekonomexamen och har tänkt komplettera med datastudier. Vilket paket anser du är bättre att börja med tanke på min bakgrund?

Vill man bygga "webbsidor med databaser" så tar man webprog, vill man lära sig programmera i en blandad miljö tar man webutv.

Paketet webprog kan möjligen upplevas aningen mer utmanande, men det är någotlunda jämn svårighetsgrad mellan paketen.

Om du är ny i programmeringsbranschen så hade jag valt webutv som en "mjukare" och "bredare" ingång.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Jag ska börja studera i höst 2017 (frågor/svar)

Inlägg08 aug 2017, 17:05

Jag kan inte vara med på introduktionsveckan, vad händer då?

Här kan du läsa om vad som händer under introduktionsveckan. Läs speciellt under stycket "Är introveckan obligatorisk?".
https://dbwebb.se/blogg/introduktionsveckan-2017
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 aug 2017, 17:18

Jag ska studera kurspaketet Webbutveckling och programmering 30 p under kommande två terminer. Eftersom det är första gången jag studerar vid högskola känner jag mig lite osäker på hur mina distansstudier (halvfart/distans) egentligen kommer att fungera.
Är det många tider jag behöver passa på t.ex. chatten? Uppropet och treveckorsuppropet känner jag till, men i övrigt är jag mycket osäker. Eftersom jag jobbar parallellt med studierna så behöver jag veta och förbereda jobbet för eventuell frånvaro.
Det står tillexempel att kursen börjar 22:a augusti 10:00 på chatten. Innebär det att jag måste vara närvarande på chatten just då, eller är det något jag kan gå in och läsa in på eftermiddagen?
Om det är mycket hålltider, var hittar jag någon form av schema?

Uppropet är hålltider och för dig som går kurspaketet så kan du göra upprop under hela måndagen den 22:a, även om det i välkomstbrevet är begränsat till 10-14. Jag kommer dock börja kalla reserver tidigast på tisdagen.

För övrigt så kan man säga att det som kurspaketare inte finns någon bestämd tid då du måste vara på plats. Upplägget är flexibelt och du kan studera när du så känner.

Genomgångar/föreläsningar streamas i allmänhet och de läggs upp i en spellista på Youtube, normalt under samma dag streamen varit.

Handledning kan du främst sköta via forum och chatt. Får du inget svar i chatten så lägger du din fråga i forumet och där blir den alltid besvarad.

Allt kursmaterial är tillgängligt via dbwebb.se (denna webbplatsen).

Det finns en kalender på https://dbwebb.se/kalender och det är främst läsår ett som är relevant för dig som går kurspaketet.

Det finns också en rekommenderad studieplan (kurspaket webutv):
http://dbwebb.se/webutv/studieplan/50

Det finns också en lektionsplan där du ser när lärarteamet är aktiva och extra responsiva med genomgångar/handledning:
https://dbwebb.se/utbildning/webbutveck ... plan/kurs1

Dessa länkar kommer du att se på ITs så fort du har registrerat dig på kursen och fått tillgång till kursmaterialet på ITs.

Vill du skaffa lite extra koll så läser du:
https://dbwebb.se/blogg/forberedelser-i ... minen-2017

samt den allmänna informationen om kurspaketet webutv antagen 2017.
https://dbwebb.se/utbildning/webbutveck ... -30hp/2017
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 aug 2017, 08:41

...ska börja studera Webbprogrammering 120hp nu till hösten, mycket kul!

Det är så att jag jobbar deltid och kommer därmed inte kunna medverka i realtid på alla föreläsningar osv.

Min fråga: hur pass ofta förekommer det helt obligatoriska webbaserade sammankomster på programmet? Vad jag förstått av infon på dbwebb.se kommer det mesta gå att se i efterhand och jag siktar på att göra det på kvällar samt helger för att kompensera upp för de dagarna då jag jobbat.

Om man bortser från en potentiell hård arbetsbelastning så är det fullt möjligt att kombinera dagjobb med kvällssstudier. Det är flera studenter som nu går distansprogrammet och kombinerar jobb med studier.

För programstudenter 180 campus/120 distans har vi ett veckoschema när lärarna är mer aktiva och syns i sal och stream.
https://dbwebb.se/program/webbprogramme ... lasperiod1

Inget av de tillfällena är strikt obligatorisk. Handledning kan man få i chatter och forum även på andra tider. Om man inte får hjälp i chatten så ställer man frågan i forumet där den alltid besvaras. Genomgångar och föreläsningar streamas och läggs upp i spellista på YouTube så man kan titta i efterhand.

Allt kursmaterial finns via dbwebb.se.

Det finns en långsiktig rekommenderad studieplan som ger en översikt över vad som bör vara färdigt till när.
https://dbwebb.se//program/webbprogramm ... an/termin1
...
..:
.... /mos

Daniel Daleke

nykomling

Inlägg12 aug 2017, 11:26

Hej
Jag har tjuvstartat lite med att installera labmiljön för Pythonkursen på min dator. Nu blev jag dock lite fundersam på vad ni vill ska ligga i min hemkatalog (J:) och vad jag kan installera lokalt. Finns det något enkelt svar?
Fråga två är hur jag kommer åt J:som distansare?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg14 aug 2017, 08:43

Daniel Daleke skrev:Hej
Jag har tjuvstartat lite med att installera labmiljön för Pythonkursen på min dator. Nu blev jag dock lite fundersam på vad ni vill ska ligga i min hemkatalog (J:) och vad jag kan installera lokalt. Finns det något enkelt svar?
Fråga två är hur jag kommer åt J:som distansare?

Alla kurser har sina egna forum, där kan man se förra årets studenter och deras frågor och svar samt svar på vanliga frågor. När man jobbar med en kurs så är det en bra idé att bekanta sig med kursens forum.

Jag lyfter ut din fråga till en egen tråd. Det blir renare så. Se här i python-forumet:
viewtopic.php?f=41&t=6615&p=53583#p53583

Det spelar inte så stor roll var man lägger sina frågor, de brukar bli besvarade iallafall och möjligen runtflyttade. Efterhand så lär man sig mer och mer om var frågan har störst chans att bli besvarad - så det löser sig efter hand.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 aug 2017, 08:14

Jag undrar om det kommer finnas möjlighet att ta del av windowsprodukter via ert lärosäte gratis? Jag vet att vissa högskolor har någon typ av arrangemang kring detta(kommer dock inte ihåg namnet på det). Anledningen till att jag frågar är för att jag har en gammal version av Windows och behöver annars köpa nytt och installera om innan skolan börjar.

Du kan begära ett konto på Dreamspark (eller vad det numer heter). Där får du fria programvaror från Microsoft, till exempel deras operativsystem. Det står mer om detta på studentportalen.
https://studentportal.bth.se/web/studen ... rogramvara

Jag undrar också om du/ni rekommenderar att köra hela kursen via Linux eller om det går lika bra via Windows? Vilket används mest frekvent i arbetslivet? Jag har aldrig använt Linux men om det är standard när man kommer ut och börjar arbeta tänker jag att det är lika bra att gå "all in" så att säga och bara använda det under kursens gång. Någon specifik distribution av Linux som rekommenderas?

I arbetslivet brukar man kunna välja operativsystem för sin egen dator. Det kan vara Windows, Mac eller Linux i normalfallet. Alla varianterna fungerar som utvecklingsmiljö för webbprogrammerare/programmerare.

Om man har förmågan så bör man bekanta sig med alla tre operativsystemen. Om man känner sig osäker så tar man det man för tillfället känner sig säkrast på. Man kan ju alltid byta operativsystem framöver, om så bara för att lära sig.

Linuxdistro är troligen enklast att ta en som bygger på Debian, kanske Ubuntu, som nybörjare. Men alla Linux-distro fungerar. I lärarteamet sitter vi på Debian/Ubuntu, men vi använder också Windows och Mac.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 17:43

Jag sökte kurspaketet i tron att det skulle vara en mer fristående undervisning än vad jag nu har sett på programmets hemsida. Jag jobbar heltid på dagarna och tänkte mest göra detta kvällstid och kommer därför inte att kunna medverka på schemalagda live-föreläsningar och diskussionstillfällen. Går det att tillgodogöra sig materialet från föreläsningarna i efterhand genom inspelningar eller dyl eller är det kört om man inte är med på dessa?

Du pratar om kurspaketet och de schemalagda tider du talar om finns som en möjlighet att delta i den undervisning som oavsett erbjuds studenter på campus/distans-programmen (de som studerar heltid).

Du kommer se att allt material finns i skriven form och/eller inspelat. Genomgångar och föreläsningar som sker på dagtid streamas och sparas ned i spellistor. De är bra att ha, men allt grundmaterial finns redan i skriven form.

Det finns inget som hindrar att du studerar kvällar och helger och det finns inget krav att delta i dagsundervisningen, se det mer som en extra möjlighet.

Historiskt fanns inte denna möjligheten för de som gått kurspaketen, det är först nu sista året som detta blivit en möjlighet att "delta i undervisningen" som utgår från campus. Men i grunden är kurspaketen inte kopplade till schemalagd undervisning dagtid, som sagt, se det som en extra bonus.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 17:48

vad är studentakronym?

Det är en studentanvändare du får av BTH som ger dig möjlighet att logga in på studentportalen och läroplattformen Its learning och diverse datorsystem inom BTH.

Akronymen består normalt av fyra bokstäver följt av året den skapades så ä du ny student så kan den se ut så här:

abcd17
hehe17
jaso17

Har du inte fått en användare så kan du göra upprop med ditt namn.

På måndag kan du höra av dig till studerandecentrum och fråga hur du får din akronym.
...
..:
.... /mos