Vad är ett Hackathon?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Vad är ett Hackathon?

Inlägg22 maj 2017, 09:13

Under GrillCon så såg jag ibland att det formades grupper som satt runt sina datorer och kodade tillsammans, troligen rörde det sig om kodning på kmoms, men jag kollade inte. Jag tyckte det såg trevligt ut och funderade lite på om en sådan aktivitet kunde passa in i konceptet kring GrillCon (eller vid sidan av).

Enkelt sagt, vi kan ju inte bara prata, vi måste koda också. Det kan vara opensourceprojekt vid sidan, eller bara koda på kmomsen. Vårens GrillCon var fullmatad med aktiviteter men den innehöll inte en session, spår, som uppmanade till att koda tillsammans. Kanske är det något vi kan tillföra, i någon form.

Jag läste runt lite och hamnade till slut på guiden "How to run a successful Hackathon" som kändes som det matchade väl det som jag hoppades uppnå. I guiden "definieras" Hackathon på ett sätt som känns som en passande aktivitet.

Kanske kan ett GrillCon innehålla ett sidospår som låter oss sitta och koda i en dag eller så, på egna eller gemensamma projekt, eller bara kmomsen.

Det tål att fundera på. Nu när vi som community har organiserat ett tre dagars GrillCon så borde ju inget vara omöjligt. Det behöver heller inte bli en stor grej, det räcker att de som väljer att delta finner aktiviteten "belönande" i någon form.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

ceruza

git-maestro

Re: Vad är ett Hackathon?

Inlägg22 maj 2017, 09:57

Hackathon är superkul!

Förslag på hack eller kodaktiviteter som kan passa ett grillcon:

Traditionellt
Välj ett brett tema i förväg, för att låta folk förbereda sig. Väl på plats, dela upp i slumpmässiga lag, ge ett specifikt problem att lösa, ge det en dag och en panel väljer en vinnare. Exempel på ett brett tema kan vara IoT, och ett specifikt problem där kan vara home automation.

Pröva det senaste ramverket
Lite workshop-stuk. Några early-adopters eller engagerade på andra sätt tar på sig att visa hur man kan lösa något vanligt problem på ett trevligt sätt i ett spännande ramverk man inte riktigt har haft tid att sätta sig in i.

Lär dig ett nytt språk
dbwebb.se lär ut många språk, men det finns många stora och intressanta språk. Med den kunskapen i ryggen kanske det vore intressant att prova ett stark typat&skrivet kompilerat språk som java eller c/c++? Några olika bord, som jobbar på att bygga samma program, men i olika språk så man får se hur det kan se ut.

Lär dig att arbeta i ett CI/CDD workflow
En större övning i att arbeta på samma projekt på ett bra sätt, avancerad GIT med en kort introduktion till continuous integration, continuous delivery, continuous deployment via Jenkins eller liknande. Gruppen bygger tillsammans en app med olika feature-branches och får ihop något till dagens slut.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg22 maj 2017, 11:21

mos skrev:Kanske kan ett GrillCon innehålla ett sidospår som låter oss sitta och koda i en dag eller så, på egna eller gemensamma projekt, eller bara kmomsen.

Det låter väldigt rimligt. Jag blev sugen på att koda någonting efter nästan varje föreläsning på torsdagen. Kanske be föreläsarna föreslå någon relevant utmaning i slutet på sin föreläsning, om de vill och kan komma på något. Eller bara avsätta tid för det, och låta deltagarna komma på helt egna saker, det var ju redan ganska inspirerande som det var...

Nicklas766

regexp-master

Inlägg22 maj 2017, 12:25

Jag satt med Marcus, Niclas och Anders under fredagen och pratade och skrev lite kod under GrillCon. Det var riktigt trevlig. :)

Det som Ceruza skrev låter riktigt roligt, att man delar in sig i grupper och gör något tillsammans, det hade jag verkligen varit med på. Sen kanske att man slänger in en liten uppgift efter en föreläsning som Allinrep skrev.

Om båda blir för mycket för schemat hade jag nog valt ett slags grupparbete.

kh31d4r

regexp-master

Inlägg22 maj 2017, 19:15

Någon typ av tävling hade också varit trevligt, jag vill minnas att kursen i agentsystem hade några roliga labbar, dels ett hockeyspel och dels en trading plattform för resebyråer där man ska skriva en bot som byter biljetter och hotell fram och tillbaka... Borde inte vara så svårt att lotta ihop lite lag och sedan köra tävling :)