WM i Arkadbyggeri 2017-2018

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

WM i Arkadbyggeri 2017-2018

Inlägg10 apr 2017, 23:02

Kan detta tänkas leda till en ny utmaning i form av WebbprogrammeringsMästerskap (WM) i Arkadbyggeri månntro?
10:30 < thulin> köpte en 3:a precis, behåller 2:an som lab-pi, den nya 3:an ska bli en fin arkadspels-pi
10:31 <@mos> det hade varit roligt att fixa ett arkadsspel pi, tror lew hade en så uppsättning med. jag får lyssna på hur ni gjort och fixa en sån sen
10:31 <@lew> jupps, ungarna (mest jag) tycker det funkar bra
10:31 < thulin> lew, retropie, eller nåt annat som håller ihop det?
10:32 <@lew> men jag kör det på första rp2 och det är gränsfall att den klarar det
10:32 <@lew> thulin: jag kör recalbox
10:32 < thulin> lew, får spana in
10:33 < thulin> ja, rp2 är defenivt ett gränsfall i prestanda, det mesta funkar, men kan gå lite tungt emellanåt
10:34 < pansar> lew: har du kört all in och byggt upp låda med knappar och joystick också?
10:34 <@lew> pansar: njae köpte nes usbkontroller, det fick räcka
10:35 < pansar> Jag var ögonblick ifrån att handla hem alla knappar och grejer som behövdes men sen hölls det visst ett familjemöte där jag inte var inbjuden. Där beslutades det att det var viktigare att få klart badrumsrenoveringen än att bygga arkadspel till källaren :(
10:35 <@lew> hahahaa
10:36 < pansar> Kanske skulle ta upp det projektet igen, badrummet har ju ändå varit klart i något år...
10:36 <@mos> måste finnas en sån där joystick-låda att köpa, om det nu funkar bra
10:37 < thulin> mos, fast det är ju roligare att bygga själv... :-P
10:37 < pansar> http://www.ebay.com/itm/Arcade-DIY-KIT- ... 1eba44fb58
10:37 <@mos> liten låda alltså, tänkte inte utmana ödet at tgå all-in och bygga en "riktig komplett låda", även om tanken föresvävat mig...
10:37 <%kh31d4r> http://arkadbutiken.se/
10:38 < pansar> Jag tror det var något sådant jag skulle handla. Sen var det visst någon på jobbet som hade ett myntinkast liggande...dags att lägga upp en projektplan
10:38 <@mos> får erkänna att det är lite lockande att snickkra och löda lite
10:38 <%kh31d4r> har legat stabilt på min todo-lista ett tag också
10:39 < thulin> jag övergav planen på en kabinett för ett par år sedan, däremot håller jag på att bygga in pi:n i en usb-hubb i form av en sega genesis/MD, blir nog fint när det är klart
10:39 * mos märker hur hans fokus flyttas från att göra oophp kmom04 till något helt annat...
10:41 < pansar> Kanske skulle ta en liten runda till byggvaruhuset inom en snar framtid
10:41 < pansar> Det kan ju vara tävlingen mellan vårens och höstens grill...fräsigast arkadspel vid höstgrillen vinner
10:42 < thulin> upp med en projekttråd i forumet!
10:42 <@mos> jag tror du är något på spåret pansar, vm i arkadbyggeri.
10:44 < pansar> Vi får se var det här slutar (eller när det börjar, kanske man ska säga)

Kanske en tävling till vårgrillen 2018?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Aurora

sql-kodare

Re: WM i Arkadbyggeri (call for participants)

Inlägg10 apr 2017, 23:26

Jag är rätt intresserad av detta, kanske bygga ihop något för de äldre konsolerna (NES, SNES, Gamecube etc)... men regler får vi komma överens om, om det enbart gäller egenbyggda saker eller om man t.ex. får köpa in färdiga delar eller kanske 3D-skriva ut vissa saker..
"En ring att sämja dem, en ring att främja dem, en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem"

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg10 apr 2017, 23:34

Här är bygget jag snackar om i chatten, en usb-hubb där en pi3 passar som hand i handske...

Bild

Coffeecup for scale...
/Thulin
Användarvisningsbild

pansar

css-hackare

Inlägg11 apr 2017, 07:47

Det hade ju varit stabilt om man skulle hamna i historieböckerna som en av grundarna till Arkadbyggar-VM.

Jag hade sambosamtal på kvällningen efter att diskussionen drog igång. Det var inte helt otänkbart att ett sådant byggprojekt skulle kunna få grönt ljus men även denna gång fanns det tydligen saker som var "viktigare". Blir det dock ett VM så känner jag personligen att det inte är mycket att snacka om, då blir det en tur till byggvaruhuset och en beställning av diverse elektronik.

Var ska man lägga sig som lägstanivå för antalet deltagare?
Användarvisningsbild

thulin

troubleshooter

Inlägg11 apr 2017, 11:09

Tror det kan bli svårt att få ihop allt för många om vi ska vara jättestrikta med reglerna.
Själv anser jag att bygg vad du vill, redovisa det, vi korar en vinnare.

Gissningsvis kommer det bli ett "äkta" hemmabygge som vinner även om vi är väldigt tillåtande med deltagandet...

Jo, en regel, det ska gå och spela på det...
/Thulin
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 apr 2017, 11:29

Vi följer vad som sägs i irc om detta heta ämne. Det ser ut som någon redan tjuvstartat och målet är GrillCon våren 2018 med stor utställning och provspelande i multisalen. Det ser ut som regelverkat närmar sig en bas.
08:57 < pansar> Okej, nu får det bli som det vill med byggtävlingen...Nu har jag handlat det som behövs i fråga om knappar och joysticks. Projekt "Arcade" har inletletts, återstår att se hur länge det kan flyga under radarn i hemmet.
09:05 <@mos> pansar: ah tjuvstart! jag har en betydligt längre startsträcka...
09:05 <%kh31d4r> det känns som en aggressiv deadline att bygga ett arkadskåp på typ en månad
09:06 < pansar> Jag har en månads beräknad leveranstid på det jag just beställt så jag kände att det var lite dags att komma igång
09:06 <@mos> nästa vårgrill är det, 1 års byggtid funkar för mig
09:06 < pansar> Men man får starta bygget direkt efter årets vårgrill?
09:09 <@mos> tror man får starta redan nu, men känns som den officiella starten går på vårgrillen - alla deltagare uppställda på rad för bilder till pressen
09:09 <%kh31d4r> känns svårt att kontrollera att ingen tjuvstartar ändå
09:10 <@mos> vi litar på varandra.
09:10 <@mos> ...
09:11 < pansar> Bra plan
09:12 <@zeldah> vad är reglerna då?
09:12 <@zeldah> eller vi har inga?
09:12 < pansar> Vad ska man ha för regelverk? Krav på att det ska vara ett "klassiskt arkadspel" eller funkar det med thulins grej?
09:12 <@mos> båda borde ju funka
09:13 < pansar> Ska alla deltagare ha en bygglogg som är hyggligt aktiv?
09:13 < pansar> Ja det kan man absolut tycka.
09:13 <%kh31d4r> låter överambitiöst redan...
09:13 < pansar> Ska det utses en opartisk jury eller är alla vinnare?
09:13 <@mos> fylla på i forumtråden? för de som inte är så aktiva så de har ett helt eget bloggflöde och streamar byggandet?
09:13 < pansar> Överambitiöst eller inte alls :P
09:15 < pansar> kh31d4r: det återstår att se :) Men en uppsättning ungefärliga riktlinjer känns fint
09:15 <@mos> Utställning nästa vårgrill. Provspelande (i multisalen). Publikens favorit. Jury.
09:15 <@mos> Man kan delta med flera varianter.
09:16 < pansar> NU blev det ambitiöst. Jag tror inte jag ska åka med wasa nästa vårgrill i så fall...tveksam att man får in min planerade enhet i hans leksaksbil :)
09:17 <@mos> Ah, du tänker verkligen göra en klassiker? Jag tänker mig något mer bärbart som kan följa med till sommarstugan, utan skärm. Eller kanske en variant med skärm... hmmm...
09:18 < pansar> Absolut, klassiskt är vad jag är ute efter. Men de måtten jag tänkt mig ska nog kunna gå att få in i min bil, om jag monterar ut hundbur och fäller säten
09:18 <@mos> Fint att den biten löste sig.
09:18 <%kh31d4r> vad blir deadline för detta projektet då? (dvs, när är nästa vårgrill?)
09:19 < pansar> Projektplanen är nedtecknad och jag har redan hunnit flytta två kort till klart/på väg...rasande tempo i inledningen
09:20 <@mos> Nästa vårgrill ser ut att bli 25:e maj 2018 (plus torsdag + lördag om vi så väljer)
09:21 <%kh31d4r> lägger till en not i planeringen så får vi se om det blir något...
09:24 * mos lägger in i planen att åka och panta flaskor så han kommer åt arbetsbänken i garaget
09:25 * pansar kommer använda pingisbordet som arbetsbänk
09:25 < pansar> Det vore ju bra om det kommer till användning
09:25 <@mos> "your logic is indisputable"
09:44 < pansar> raspberry pi 3 - det finns bara en modell av dessa, korrekt?
09:44 * pansar orkar inte googla idag
09:45 < Losningen> Raspberry Pi 3 Modell B

Ett öppet regelverk låter bra, kreativa lösningar mottages. Tror jag skall delta med två varianter, eller så... sommarprojekt att beställa sakerna (och att tömma garaget)...
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

pansar

css-hackare

Inlägg11 apr 2017, 11:51

Det som sagts hittills låter som en bra bas:

[*]Bygg vad du vill med arkad/konsoll-emulering som utgångspunkt.

[*]Resultatet ska bara spelbart och utsällningsbart vid vårgrillningen 2018.

[*]Vinnare utses på ett kamratligt vis.

Det vore ju skönt om denna "tävling" faktiskt sparkar igång så jag får motivationen till att få ihop projektet någon gång.

Jag är nu taggad för att flytta ännu fler poster i projektplanen till klar, hoppas det håller i sig tills allt är färdigt.
Användarvisningsbild

Bäck

html-guru

Inlägg12 apr 2017, 10:48

Hade velat vara med, men min pi får nog gå till uptime istället :(
- Bäck (daBack)
En hängiven programmerare som diggar design.
Användarvisningsbild

Aurora

sql-kodare

Inlägg20 apr 2017, 21:30

Ifall folk inte har införskaffat sig sin Pi än så är Raspberry Pi 3 Model B nersänkt en slant som veckans klipp på NetOnNet (30kr mindre än närmaste)
"En ring att sämja dem, en ring att främja dem, en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem"

Regex? (ノ◕ヮ◕)ノ
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg19 maj 2017, 23:21

Tävlingen är nu (i samband med grillen på GrillCon) officiellt startad och pågår fram till nästa vårgrill.

Det såg ut att vara en handfull entusiastiska deltagare med skiftande ambitioner och planer.

Vi ser fram emot utställningen samt det obligatoriska provspelandet, som alltså sker om ungefär ett år, dvs GrillCon 2018 Vår.
...
..:
.... /mos