GrillCon 2017 Vår

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

GrillCon 2017 Vår

Inlägg16 jan 2017, 18:53

17:49 <@mos> marvin grill
17:49 < marvin> https://grillcon.dbwebb.se/. Nästa grill är 2017-05-19. Dags att börja tagga...

Om det finns intresse att göra något mer/annat kring GrillCon, tex dagarna innan eller efter, så kan det vara en trevlig idé. Speciellt för de som funderar på att resa långt och övernatta.

Jag kan tänka mig rena studieaktiviteter, eller träff/diskussion om kod, projekt (öppen källkod, med koppling till dbwebb kanske) eller kanske fotosafari/urban explorer i omgivningarna. Eller något som sporrar studiegrupper ute i landet.

Alla idéer är välkomna. Det behöver inte vara så organiserat. Det löser sig.

Det får bli på premisserna att de som deltar organiserar sig själva. Fundera gärna och hojta.

Ett par dagar i Blekinge i slutet av maj månad kan ju inte gå fel, och vi har en hel skola att leka i, bland annat.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Re: GrillCon 2017 Vår

Inlägg16 jan 2017, 23:09

Jag har inga bra tips på aktiviteter, men jag tänkte ta med mig hela familjen (min man och vår treåring) i husvagnen och stanna i Karlskrona ett tag runt grilldatumet. Ingen aning om vart vi ställer oss än, men ser gärna att fler dbwebbare hälsar på med småbarn ;)

Förra året tältade vi på gräsmattan precis bredvid grillen. Där fanns utedass, utedusch (utan väggar) och vattenkran. Men det är nog inte en optimal plats om man vill ha en tyst kväll/natt.
Användarvisningsbild

TitoN

javascript-guru

Inlägg19 jan 2017, 12:27

Får man försöka plannera in :-) Isåfall kommer man med kidsen också.
-- Just my 2 cents --
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: GrillCon 2017 Vår (extended version)

Inlägg26 jan 2017, 14:56

Så jag funderar vidare på en utökade GrillCon 2017 Vår, en extended version, med fler features.

Så här ser mina funderingar ut:

Tors
09:00 - 12:00 Seminarier, presentationer, samtal (skola, arbete, öppen källkod)
13:00 - 15:00 Seminarier, presentationer, samtal (skola, arbete, öppen källkod)
15:30 - 17:00 Innebandy

Fre
09:30 - 11:00 Shopping City Gross
11:00 - 12:00 Hacking (preppa grillen genom hackande av shoppade saker)
13:00 - 16:00 Programutvärdering Webbprogrammering och kurspaket (samtliga välkomna)
17:00 - GrillCon á la classic

Lör
dbwebbs fotoklubbs årliga familjeutflykt till hemligt resmål i Blekinge. En dagsutflykt i (hav), skog och mark. Ta med egen matsäck. Turen utgår från BTH 08:30, eller så.

Övrigt så funderar jag på att höra med utbildningsföreningen om de är sugna på att hitta på något inom ramen för evenemanget.

Seminarierna är sådant vi löser själva, vi kan ju rätt så mycket, vi skall bara sprida det. Det får bli en blandning av studenter, alumni och lärarteamet som lägger upp det programmet. Vi styr själva. Kanske bjuder jag in nån företagare som är relevant för det vi gör. Får se. Det blir som en skoldag fast upplagd som en konferens.

Vill du hålla i en presentation, seminarie eller anordna en gruppdiskussion om något så hojtar du till. Ett utmärkt tillfälle att initiera, hålla liv i, få hjälp med ett projekt inom öppen källkod.

På lördagen så är dbwebbs fotoklubb arrangör. Nu har vi ännu inte en fotoklubb, men när jag startat den så ska jag berätta för dem att de skall arrangera familjeutflykten i samband med GrillCon.

Planen är klar. Låt se om någon finner den intressant.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg26 jan 2017, 23:12

Uppdaterade https://grillcon.dbwebb.se inför GrillCon 2017 - The Extended Version.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

litemerafrukt

troubleshooter

Inlägg12 feb 2017, 00:42

Ser riktigt kul ut med tvådagars grillcon.

Om intresse finns skulle jag kunna tänka mig att hålla en kort introduktion och liten workshop i Elm :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg12 feb 2017, 09:16

Elm taget. Blir perfekt. Någon gång under torsdagen antar jag, vi kan höras om tid.

Fler aspiranter på workshops/presentationer/genomgångar/etc?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 feb 2017, 13:10

På fredagsförmiddagen är det nu planerat shopping & hackning. Men jag kan tänka mig att använda även fredag fm med sessioner/presentationer/seminarier/gruppdiskussioner. Allt beroende av intresse och vad vi lyckas få ihop.

För egen del tänkte jag nog ta nån session till att kicka igång ett eller annat opensource projekt, lite mer uppstyrt än nu, kring något/några av de kodbaser vi redan har här på dbwebb.

Kanske även visa hur man på enklaste sättet kommer igång och skriver artiklar på dbwebb. En skrivarverkstad helt enkelt.

Det finns så mycket skoj man kan göra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

starmarket

troubleshooter

Inlägg13 feb 2017, 16:09

Finns det någon som kan rekommendera billiga boende för oss som planerar att komma men som pluggar på distans?
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg13 feb 2017, 16:25

<ceruza> mos: har du något tips på boende under grillcon? något vandrarhem
<skvist> Den där drottning-något verkar vara lämpligast för studentplånböcker :)
<skvist> http://drottninggatansvandrarhem.se/
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 feb 2017, 16:39

Sen var det nåt om eventuell studentrabatt på Scandic.
Kod: Markera allt
21:56 < Losningen> https://mecenat.com/se/scandic 
21:56 < Losningen> Om man har mecenat         

https://mecenat.com/se/scandic
...
..:
.... /mos

Nicklas766

sql-guru

Inlägg16 feb 2017, 11:42

Är Grillcon 2017 något man signar upp sig till? Tänkte om det finns ett förfallodatum på det, skulle vara jättekul att gå och träffa alla, men bor i Stockholm så är lite oklart om det går. :)

Kunde inte hitta någon information om detta på Grillcon-sidan. Men det kanske kommer upp en uppdatering senare.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg16 feb 2017, 11:51

Jag tror att det kommer finnas möjlighet att anmäla sig (så att de som shoppar kan köpa rätt mängd mat) men anmälningsperioden har inte öppnat än.

Skulle man missa att anmäla sig så är man nog välkommen ändå, men då med risk att det finns för lite mat.

Nicklas766

sql-guru

Inlägg16 feb 2017, 11:59

Okej toppen, tänkte att det nog var för tidigt att anmäla sig. :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 feb 2017, 12:02

Det kommer upp nån form av anmälan när det närmar sig, dels för att lösa maten på fredagskvällen och dels för att ha koll på lördagsutflykten.

Till konferenserna (tors/fre) blir nog max 60 pers eftersom det är max in i salarna som är lediga. Blir det fler så blir det ett trevligt problem att lösa, men det fixar sig. Jag ska fixa nån anmälningslista även till konferensdelarna så jag får lite koll på hur många vi blir.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 feb 2017, 11:12

Vi spånar lite om strukturen på konferensdagen samt fredagsförmiddagen. Vi tror det blir bra om vi delar in dagen i ett antal teman. Varje tema får en timme var. Varje timme kan innehålla 1-3 talare och/eller paneldiskussion.

Det finns många teman som är intressanta och ni får gärna komma med egna förslag om teman.

Här är några som vi funderar på just nu.

* JavaScript (här bidrar redan litemerfrukt med Elm)
* Git (här finns potentiella talare)
* Säkerhet (här finns potentiella talare)
* Att jobba som programvarutekniker (här finns potentiella talare som jobbat länge ute i stora världen)

Jag har också några idéer om teman kring PHP, Python, och lite annat. Så det blir säkert välfyllt när vi är klara.

Egentligen är allt vi gör på dbwebb potentiella teman, så det finns mycket att fylla dagarna med.

Dessutom så skall:

* Fotoklubben startas (hmmm, kanske vi skall bjuda in någon här...)
* Fokus på att starta dbwebb opensource projekt (detta löser vi själva)

Tänk nu detta evenemang som något vi gör tillsammans som dbwebb:are. Då har vi rätt fokus.

Ju fler alumnis och studenter som bidrar desto roligare och bättre blir det.

Alla tips om teman hjälper oss att få en/två bra konferensdagar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

efo

troubleshooter

Inlägg23 feb 2017, 11:50

Om det blir brist på folk som vill ställa sig upp och säga något klokt, pratar jag gärna en stund om Rust och hur prestandan blir jämfört med andra språk för backend utveckling.

Så en introduktion till språket och en jämförelse av en beräkningstung uppgift mellan till ex. python, Ruby, PHP, nodejs och Rust.
Användarvisningsbild

litemerafrukt

troubleshooter

Inlägg24 feb 2017, 17:38

efo skrev:pratar jag gärna en stund om Rust.

+1
Jag tycker det hade varit väldigt kul att få en kort introduktion till Rust och Rust som backend :)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg20 apr 2017, 13:31

Man kan nu anmäla sig. Anmäl senast den 10:e maj.
https://goo.gl/Cw0wxl

Håller på och uppdaterar programmet på grillcon.dbwebb.se, kommer inom kort.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 maj 2017, 14:36

Sista chansen att boka sin personliga GrillCon badge.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 maj 2017, 10:52

Det närmar sig och detaljer fixas om barhäng och utflykt:
10:28 <@mos> kh31d4r: lutar åt fox & achor-ish på torsdag, 23 anmälda så det blev fler än vad jag trodde, dessutom kan nog någon tillkomma så det blir lurigt samordna "matbiten", men barhäng lär ju funka ypperligt.
10:28 <@mos> http://www.foxandanchor.se/
10:29 <%kh31d4r> mm, jag såg att listan var rätt lång också
10:29 <@mos> trodde mer vi skulle bli 5-7 stycken... men jag tänkte nog inte så mycket
10:29 <%kh31d4r> :)
10:34 <@mos> jag kollar med FA och ser vad som går att ordna, jag vill gärna äta något.
10:36 <%kh31d4r> mm, jag vet inte hur planen ser ut för lunch, men något måste man nog äta
10:38 <@mos> mm, lunch, kanske ska försöka fixa något bord eller så, för de som väljer att äta i restaurangen (bth). Eget bord ökar coolheten.
10:42 <@mos> kartan är klar till utflykten, måste bara provcykla/gå på måndag, rundan är nog 5-7km allt som allt, men lite stopp på vägen, finns olika vägval att göra, cykel/barnvagn lär funka, ett av slutmålen har även fik/restaurang, men jag packar kaffe, fika och matlåda (så det känns på riktigt)
10:51 <@mos> Utflykten startar på Trossö kl 09:00 och hemgång är flexibel, men med bra väder (överkurs...) och god fika i ryggsäcken så vill man nog stanna en bit in på eftermiddagen.

Karta till GrillCon och omgivningen vid BTH finns i följande blogginlägg:
https://dbwebb.se/blogg/grillcon-2017-v ... ad-version

Karta till utflykten publiceras på utflyktsdagen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg14 maj 2017, 15:17

Jag har mailat de som anmält sig till Barhänget.

Hej alla ni som är anmälda till barhänget på GrillCon,

Det är 21 anmälda plus en en handfull till som jag vet om.

Jag har bokat en hörna (25 pers) på Fox & Anchor där vi kan sitta tillsammans och äta/dricka eller tugga nötter.

De som äter (jag tror jag kommer vara hungrig) beställer i baren så vi gör ingen samordnad beställning. Lite anarki skadar inte.

Vi startar kl 18.

Låt mig veta om du inte kommer, så har jag lite koll på antalet platser.

Ta med en kompis om du känner för (behöver inte anmälas), baren är tillräckligt stor att rymma oss.

Vänligen,
Mikael
...
..:
.... /mos