Hur kan man formulera sina redovisningstexter?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur kan man formulera sina redovisningstexter?

Inlägg16 nov 2016, 19:03

I dagens stream gavs det tips om hur man kan tänka när man jobbar med redovisningstexter, hur man kan uttrycka sig, och hur man kan tänka och resonera fram svar som "en lärare vill se".

Genomgången börjar 1:16:40 in i klippet och har titeln "Att skriva redovisningstexter, SOLO taxonomi - Varför regnar det på bergssidan" och slidsen finns här:
https://dbwebb.se/repo/slides/ht16/105- ... r-det.html

Direktlänk in i youtube-klippet 1:16:40
https://www.youtube.com/watch?v=_ggp5UT ... .be&t=4600

Det finns även en dbwebb-artikel som berör ämnet på:
Varför regnar det på bergssidan - ett exempel på SOLO taxonomin

Det skadar aldrig att se hur en lärare kan tänka när den läser redovisningstexter.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Hur kan man formulera sina redovisningstexter?

Inlägg18 nov 2016, 16:29

Jag märker att jag delvis ger att par kommentarer om redovisningstexterna nu i design-kursen.

De som skriver för lite får tipset att skriva mer samt i linje med föreläsningen (ovan).

De som skriver för mycket får tipset om att kondensera redovisningstexten till en mindre omfattning.

Att nå "godkänt" (30p-ish) för redovisningstexter kräver normalt en omfattning om minst 15 meningar och hyffsat väl formulerade, lite mer resonemang/reflektion än att bara svara på frågorna.

Det är troligen så att man kan behöva lite mer rader i redovisningstexten för att nå de extra poängen (10p-ish). Men jag vill poängtera att det är inte mängden vi efterfrågar, vi eftersöker inte uppsatsliknande redovisningstexter. Det är inte mängden (enbart) som skall leda till hög poäng.

Så, min ambition att pusha de som är svaga bör bli förståelig.

Men att försöka pusha de som, som har lätt för att skriva, att kondensera texterna, det är en liten uddare utmaning, kanske.

Skriv väl, för resonemang, gör kopplingar, liknelser, skillnader, begränsa områden och utforska dem, framförallt reflektera på ditt eget lärande. Men försök landa mellan 15-30 meningar. Den som skriver mycket kanske skall sikta på 30-hållet, om man tidigare låg över den "gränsen".

(antal meningar är dina egna och exklusive de frågor du eventuellt repeterar i texten)

Jag blir ofta imponerad av de som skriver mycket, inte sällan har de också ett bra sätt att utrycka sig. Men, låt övningen vara att skriva hyffsat begränsat, men ändå väl formulerat.

Med tanke på att vi har många inlämningar i varje kurs så känns det bra att vi har en rimlig nivå på texter i kmom01-06.

Låt se om det är en rimlig abmition för lärare och för studenter. Vi prövar oss fram.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 nov 2016, 16:43

Om man skriver sin redovisningstext i löpande text, utan rubriker, så kan följande vara ett tips på hur man väver in en fråga i sin egen text och gör den mer lättläst och trevligare.

Orginal:
Har du några förutfattade meningar, eller kanske en etablerad övertygelse, inom design och användbarhet för webben? Det kan jag nog inte påstå att jag har. Samtidigt så vet jag att man ofta har fördomar utan att själv inse det, men ingenting jag kan komma på.

Förslag till redigering av inledningen till stycket:
Jag kan inte påstå att jag har några förutfattade meningar, eller någon etablerad övertygelse, inom design och användbarhet för webben. Samtidigt så vet jag att man ofta har fördomar utan att själv inse det, ....

Små saker kan ge ett lyft i läsbarhet och nöje för den som läser texten.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 nov 2016, 22:53

Här är en kort video där Bruce Lee (och videoskaparen) visar dig hur du kan använda/vända/besvara/reflektera de frågor som du ombeds besvara i din redovisningstext. Tro det eller ej, men det är inte helt väsensskilt från det vi pratade om i onsdagens föreläsning "Varför regnar det...".

Gör som Bruce Lee - vänd frågorna till din fördel och din berättelse.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 jun 2018, 16:54

Jag har läst igenom ett antal redovisningstexter idag (kurs databas) och vill gärna poängtera skillnaden mellan att svara på frågor och att väva in frågorna i löpande text.

Många skriver sina redovisningstexter på sättet "svara på frågorna". Här är ett exempel.
Kmom01
Hur känns det att komma igång med MySQL och dess klienter?

Det känns jätteroligt att få möjligheten att fördjupa sig mer inom databaser. Just att hämta information från databaser och presentera datan på ett användarvänligt sätt är huvudanledningen till att jag läser webbprogrammering.

Har du jobbat med databaser eller liknande tidigare?

Jag har läst ut mycket data från jobbets affärssystem, primärt till Excel och har använt mig av Microsoft Query för att bygga frågorna. Så ja, lite grundkunskap besitter jag.

Hur gick det att jobba med SQL?

I detta första kursmoment har allt gått bra gällande SQL-delen. Det som krånglade lite var att jag ville installera min server på Digital Ocean då jag vill kunna jobba från olika datorer, just att få till 'remote access' fick jag kämpa en liten stund med.

Jämför SQL med andra sätt att programmera.

Det känns väldigt annorlunda och än så länge känns det väl inte direkt som programmering utan mer som att lära sig en specifik syntax för att läsa, uppdatera eller skapa information.

Vilken är din TIL för detta kmom?

Än sålänge är själva SQL-koden på den nivån som jag själv tidigare har varit på utan lärdomen jag tar med mig främst från detta kursmoment är att sätta upp en egen server med olika användarkonton och få 'remote access' till denna server att fungera.

Det fungerar och är ett enkelt sätt att producera en redovisningstext.

Det jag vill pusha för är att fler börjar testa varianten att väva in frågorna i löpande text. Så här.
Kmom01
Det känns bra att komma igång med MySQL. Jag har hållit på lite med relationsdatabaser tidigare. Jag är intresserad av att lära mig hur man modellerar säkra och bra databaser. Och även om vi kanske inte kommer att gå så djupt i den här kursen så är det ett bra tillfälle att gå lite djupare själv. Jag har också använt mig av NoSQL-databaser som MongoDB och Firebase.

Det gick bra att jobba med SQL. Det är ett intuitivt språk som är lätt att komma in i. Det var smidigt att skapa SQL-filer och sedan köra igenom dem med ett bash-skript.

SQL är deklarativt och skiljer sig därför från imperativa språk som C, PHP och Python etc. Istället för att säga HUR man vill få fram sitt resultat säger man VAD man vill ha. Därför är det mer likt rena funktionella språk, som också är deklarativa, som exempelvis Haskell. Även om SQL inte har samma funktionalitet. Personligen tror jag att användningen av deklarativa, speciellt funktionella, språk kommer att öka.

Jag installerade först MariaDB på en maskin i VirtualBox. För att kunna ansluta till den fick man ändra inställningar så att MariaDB tog emot externa anslutningar. TIL får alltså bli hur man installerar en MySQL-server på en virtuell maskin och jobbar mot den. Jag tror att det kommer bli ett arbetssätt jag kommer att använda mer för olika utvecklingsmiljöer. Istället för att skräpa ner min lokala installation. Sen valde jag dock att ändå installera om det lokalt på min maskin, eftersom det blev smidigare då jag hade dbwebb lokalt.

Lyckas man med det kan redovisningstexten bli trevligare att läsa. Dessutom tror jag att övningen att skriva enligt ovan ger er lite träning inför examensjobbet och annat skrivande. Så ta det som ett tips att pröva på denna varianten av redovisningstexter. Det ökar er möjlighet att göra som Bruce Lee ovan, att svara på frågorna på sitt eget sätt och lyfta fram det man själv anser viktigt, att skapa sin egen berättelse.
...
..:
.... /mos