VT17 kurspaket hoppa på programmet Webbprogrammering

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

VT17 kurspaket hoppa på programmet Webbprogrammering

Inlägg13 okt 2016, 08:21

Kan man hoppa på programmet Webbprogrammering om man läst kurspaketet?

Det finns något som heter "Antagning till senare del av utbildningsprogram". Det gör att man kan ansöka om att bli antagen till den andra terminen på programmet. Man kan se det som en bakväg in i programmet.

Blanketten för ansökan finns här:
https://studentportal.bth.se/web/studen ... studiegang

Rent krasst så finns denna vägen:

1) Du har gått ett helt kurspaket klart, samtliga 4 kurser är godkända. Du har alltså 30hp som ligger inom ramen för programmet.

2) Sök om att bli antagen till termin 2 på programmet. Under vårterminen kan du då läsa de andra fyra kurserna som läses under första året. Till termin 3 är du alltså i fas med resten av dina studiekollegor.

3) Du kan bli antagen om det finns platser på programmet (vilket det ser ut som det kommer att göra, med tanke på avhopp) och om du bedöms ha möjligheter att klara programmet.

4) Om/när du skickar in din ansökan så mailar du mig. Jag är lite osäker på var ärendet kommer landa och det är inte säkert att jag blir tillfrågad.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

emsa16

troubleshooter

Re: VT17 kurspaket hoppa på programmet Webbprogrammering

Inlägg14 okt 2016, 09:39

Detta ser mycket bra ut, tack för denna info, ska definitivt ansöka.

Ett par frågor:
- Gäller detta distansprogrammet?
- När behöver ansökan vara inne?
- När kommer besked om beslut?
- Om man skickar in ansökan nu så har man ju inte klart kurspaketet ännu, men blir ju klar till jul. Funkar det ändå, även om kravet är avklarat kurspaket?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg14 okt 2016, 11:02

Detta gäller både campus och distansprogrammet.

Det finns ingen fast dag för ansökan, den är löpande, men med tanke på att alla behöver veta och förbereda sig, så är en rimlig hantering att man skickar in sin ansökan senast den 1:e november och jag ska se till att beslut kommer innan november är slut.

Se till att blanda in mig (maila när du vet ärendenummer på din ansökan) så jag kan prata med den som tar det formella beslutet. Ange mig som referens i ansökan (förutsatt att du har pratat med mig innan du skickar in ansökan.

Se till att ansökan innehåller ladokutdrag om nuvarande studier samt skriv tydligt hur många poäng du förväntar dig att ha tills terminen startar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

emsa16

troubleshooter

Inlägg14 okt 2016, 11:20

Tack för svaren, mycket bra. Jag mailar dig när jag tar itu med detta!

Todai

javascriptare

Inlägg17 okt 2016, 20:24

Hur ser det ut med sista året? Kan det tänkas att sista året kan köras på distans? Vi talades vid tidigare om möjligheterna, men du var inte på det klara med hur det kommer se ut.

Enligt studievägledare så ska sista året se ut som det campusbelagda informatikprogrammet (vet inte riktigt vad det är), men när vi talades vid så nämnde du en möjlighet att köra åtminstone en del av året på distans - med möjlighet att köra större delen av året?

Vore grymt att få svar på detta!
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg17 okt 2016, 22:33

Det tredje året har diskuterats lite i den här tråden också: Frågor ang. hur man blir programstudent samt år 3. Det senaste inlägget i tråden är:
mos skrev:Jag är inte oäven till att testa grupprojekt på distans i trean. Jag kan tänka mig det. Det hade varit en trevlig utmaning som hade legat i linje med programmet och med dbwebb.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 nov 2016, 10:31

Ser att en första kurspaketare har blivit antagen till distansprogrammet via "antagning till senare del av utbildningsprogram". Trevligt, då vet vi att hanteringen fungerar rent formellt.

För att det skall fungera så behöver man sina kurser i kurspaketet med sig, eller att man håller på i den sista kursen av 4.
...
..:
.... /mos

talega

javascriptare

Inlägg09 dec 2016, 10:20

Skulle vi, som blir klara med kurspaketet efter VT17, kunna hoppa på programmets andra termin redan i HT17 eller behöver vi vänta till VT18?
Det vore mycket synd att ha en lucka i utbildningen under HT17.

/Javier
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 dec 2016, 11:04

Nej, det funkar inte klockrent så. De kurserna du skulle vilja läsa isåfall går inte på hösten i den ordningen. Det går heller inte söka till senare del av program termin 2 när det är termin 1/3 som går.

Det du kan göra är att söka programmet direkt, eller det andra kurspaketet (webprog). För att komma in i systemet. På det viset kan du läsa kurser under HT17, iallafall till 50% som leder dig till en examen inom programmet.
...
..:
.... /mos

talega

javascriptare

Inlägg09 dec 2016, 12:15

Det du kan göra är att söka programmet direkt, eller det andra kurspaketet (webprog). För att komma in i systemet. På det viset kan du läsa kurser under HT17, iallafall till 50% som leder dig till en examen inom programmet.

Förstår inte riktigt. Man får väl ingen examen genom att ha läst 2 kurspaket?
Om man söker programmet direkt, läser man i så fall 50% de 2 första terminerna? Om jag förstår rätt så motsvarar kurspaketet halva första året.

/Javier
Användarvisningsbild

ceruza

git-maestro

Inlägg09 dec 2016, 12:54

Kurspaketen har fyra kurser var á 7,5hp, totalt 60. Detta blir ett helt läsår.

talega

javascriptare

Inlägg09 dec 2016, 13:14

Kurspaketen har fyra kurser var á 7,5hp, totalt 60. Detta blir ett helt läsår.

Det förstår jag, men jag undrar vilket är det bästa sättet att hoppa på distansprogrammet efter att ha klarat det ena kurspaket. Med 30hp i ryggsäcken alltså...
Mos säger att det inte går att hoppa på programmets andra termin under HT17. Går det då att börja läsa det andra kurspaketet i HT17 och ansöka sedan till att bli antagen till programmet under VT18, och i så fall med 45hp redan avklarade?
Vilken soppa, hoppas att ni förstår vad jag menar :P
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg09 dec 2016, 15:13

Låt säga du har 30hp till sommaren, webutv-kurspaketet.

Det är halva första året av programmet.

Ditt mål är att ta examen från (distans) programmet.

De vägar in i programmet under HT17 är kurspaket webprog 30hp eller distans/campus programmet.
Alla de vägarna fungerar och innebär att du har 50% studietakt under första året, eftersom du redan läst hälften av kurserna.

Om du väljer kurspaketet webprog så kan du, när det är avklarat, ansöka till termin 3 i programmet inför HT18, och sedan följa andra året på programmet som leder till examen.

Du skulle även kunna ansöka till senare antagning till programmet inför VT18, om du läst halva webprog-kurspaketet.

Om du väljer programmet så hoppar du bara över de kurserna som du redan läst.

Vill du vara heltidsstudent så behöver du själv söka andra kurser för att ha fler kurser att läsa.

Ungefär så, men fortsätt fråga om oklart.
...
..:
.... /mos

talega

javascriptare

Inlägg09 dec 2016, 15:50

Okej, nu fattar jag. Tack!
En sista fråga:
Du skulle även kunna ansöka till senare antagning till programmet inför VT18, om du läst halva webprog-kurspaketet.

Visst finns det en risk här att man inte blir antagen pga det inte finns platser, då antagning till senare delar av programmet bygger på att elever hoppar av?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 dec 2016, 19:26

Yep, det finns inga garantier för ansökning till senare del.
...
..:
.... /mos

joln17

css-guru

Inlägg02 okt 2018, 19:12

Bumpar en gammal tråd för att höra lite hur läget ser ut idag med antagning till senare del av programmet.

Min situation: Jag läste kurspaketet Webprog HT17/VT18 och har börjat på kurspaketet Webutv nu HT18. Jag är intresserad av att ansöka om antagning till senare del av programmet Webbprogrammering.

Är det möjligt att ansöka om senare antagning till programmet redan till VT19 för mig? Eller är det bättre (eller kanske endast möjligt) att läsa klart hela Webutv-kurspaketet och ansöka till programmet inför HT19?

Det senare alternativet var egentligen min ursprungsplan, men jag ser att kursen i period 1 VT19 skiljer sig åt i kurspaketet och programmet. Följer man kurspaketet läser man en Linux-kurs medan programmet läser oopython. Jag undrar därför vilket/vilka av följande alternativ som är möjliga alternativ, under förutsättning att det finns plats och man blir antagen till programmet:

1. Ansöka till termin 2 av programmet till VT19, samtidigt vara kvar på Webutv-kurspaketet och läsa Linux och oopython samtidigt period 1 VT19.

2. Ansöka till termin 2 av programmet till VT19 och endast läsa oopython period 1 (dvs. “hoppa av” kurspaketet då).

3. Följa kurspaketet och läsa Linux period 1 VT19, ansöka till termin 3 av programmet till HT19 och läsa oopython VT20 parallellt med övriga kurser år 2 i programmet då (vilket jag antar då skulle bli totalt 3 kurser den perioden).

För jag förmodar att oopython är en obligatorisk kurs i programmet som inte går att byta ut mot Linux-kursen(?), vilket ju annars skulle vara ett 4:e alternativ. Eller om det finns ytterligare något alternativ jag missat?

Slutligen, hur långt tid innan terminstart behöver man ansöka om antagning till senare del av programmet för att den ska hinna behandlas i tid?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg02 okt 2018, 19:27

Lite beroende av din poängskörd hittills så låter det som du skulle kunna söka redan till VT19. Det hade jag nog valt, lika bra att ha en fot inne så får man lösa sakerna sen.

I vår är sista gången som linux-kursen går. Den skall sedan göras om och ges på programmet i ny kostym. Detaljer kvarstår.

Du kan läsa både linux och oopython och använda dem i en examen.

Så hade nog jag valt att göra.

När man pratar såna här saker s kan det underlätta att göra en kopia av dokumentet här, och fylla i följande två flikar:
https://goo.gl/kCMFNj#gid=968178804
https://goo.gl/kCMFNj#gid=2088028988

Då får man snabbt en översikt av läget, poängskörd och vilka kurser som man gått och saknar.
...
..:
.... /mos

joln17

css-guru

Inlägg02 okt 2018, 23:16

Tack för snabbt svar! :)

Det låter som att det är bäst att söka redan till vårterminen då ja. Om inte annat kan jag ju försöka igen till nästa höst om jag inte får plats nu till vårterminen.

Är 1 november fortfarande ett bra riktmärke för när ansökan bör vara inne?
mos skrev:Det finns ingen fast dag för ansökan, den är löpande, men med tanke på att alla behöver veta och förbereda sig, så är en rimlig hantering att man skickar in sin ansökan senast den 1:e november och jag ska se till att beslut kommer innan november är slut.

(Noterade att vårterminen 2019 inte går att välja i dropdown-listan i formuläret för ansökan ännu, men det är kanske lite tidigt att ansöka redan.)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 okt 2018, 00:37

November 1 låter bra, gör så. Ibland tar sånt tid.
...
..:
.... /mos