Kmom04 - Förtydling av extrauppgift 1 i Curses

• Författare
  • Meddelande

krullet

html-kodare

Kmom04 - Förtydling av extrauppgift 1 i Curses

Inlägg28 sep 2016, 16:11

Hej!

Jag önskar en förtydling på hur följande krav skall tillgodoses?

Extrauppgift 1. Gör så att olika storlekar på spelplanerna kan fungera. Om den sparade spelplanen är mindre än, eller större än, den nuvarande storleken på fönstret, så skall det ändå fungera.

https://dbwebb.se/uppgift/ett-terminal-baserat-spel-i-python-steg1

Enligt min nuvarande lösning så går det att öppna spelplaner som är av andra storlekar än terminalfönstret. En spelplan som är mindre än terminalfönstret får en utfyllnad av tomma rader/kolumner i respektive riktning som är större. En spelplan som är större än terminalfönstret blir beskuren i respektive riktning där terminalfönstret minskats. Det fungerar alltså utan några fel att köra en mindre/större spelplan.

För detta har jag dock inte modifierat koden från föregående uppgift. Funderar därför på om lösningen istället skall innehålla t.ex.

En skalning av spelplanen för att passa terminalfönstret?
En skalning av terminalfönstret (om det är möjligt?)
Fasta storlekar på spelplanerarna?
Beskärningar i både negativt och positivt x och y led? (dvs. så spelplanen behålls centrerad?)

Vad är tanken med inlämningen?

Tack!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Kmom04 - Förtydling av extrauppgift 1 i Curses

Inlägg28 sep 2016, 17:11

Grundtanken får helt enkelt vara :
Om den sparade spelplanen är mindre än, eller större än, den nuvarande storleken på fönstret, så skall det ändå fungera.

Man kan alltså tänka fritt och välja lösning. Du diskuterar några möjliga lösningar och kanske beror det på spelet och hur du ritar ut en bana i spelet (med tanke på extrauppgift 2).

Detta är ett bra läge att välja väg och skriva om vägvalet i redovisningstexten.
...
..:
.... /mos