SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: SEO Sökmotoroptimering av dbwebb.se

Inlägg22 jan 2015, 10:02

SIS-index topp 500 ;)

Bild

Hmm, det är förra veckan ser jag nu. Vore kul att kika nästa vecka och se skillnaden, peaken kom ju mest i måndags-tisdags. Ska försöka komma ihåg att titta nästa vecka igen och jämföra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

emilwallgren

sql-kodare

Inlägg22 jan 2015, 14:21

Tjenare!

Blivit mer och mer intresserad av SEO på sistone...
Kan man lära sig SEO på BTH/Dbwebb?
Om inte: Hur har du lärt dig och vart rekommenderar du att man börjar? :-)

/Emil
They see me codin', they hatin'...
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 jan 2015, 16:36

emilwallgren skrev:Kan man lära sig SEO på BTH/Dbwebb?
Om inte: Hur har du lärt dig och vart rekommenderar du att man börjar? :-)

Det finns inget specifikt på BTH som hjälper dig med SEO, mer än den allmänkunskap om vad som är rätt och fel som man får i dessa kurser.

Jag hade valt att börja min bana som SEO expert genom att läsa guiden:
Google Search Engine Optimization Starter Guide

Hela denna tråden är också en dokumentation, kanske bra som studiematerial, för hur jag själv har valt att jobba med dbwebb.se. Det finns bra allmänna tips och verktyg att snappa upp från denna tråden.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

emilwallgren

sql-kodare

Inlägg22 jan 2015, 19:26

Ok, tack Mos!
Perfekt, I'll check it out! 8-)

/Emil
They see me codin', they hatin'...
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 jun 2015, 12:48

Tog ett gäng skärmdumpar på Google Analytics, Google Webmaster och SIS-index och samlade dem i en artikel.

Hur klarar sig dbwebb i serpen?
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg01 nov 2015, 18:07

Kollade in SIS status för tillfället.

Bild

Bild

Vi har helt klart färre sidvisningar än i höstas/våras (14/15) men besöksantalet är bara "marginellt" lägre.

Enligt SIS ligger vi nu på plats 389 (vad det nu innebär...).

Tidigare platser:
2015 jan: 494
2015 jun: 410
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg01 nov 2015, 18:17

Fortfarande i PR3. Jag som hade "hoppats" på PR4 betydligt snabbare. Nu har jag inte gjort några speciella insatser för att nå högre PR, men det finns troligen en del saker jag kan göra för att allmänt förbättra dbwebbs sökstatus. Nåja, alltid utrymme för förbättringar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 dec 2015, 14:29

Googlade "webbprogrammering" för att se vad som dök upp och var dbwebb fanns i flödet. Hittade nu dbwebb på förstasidan plats 9, bra bra. Däremot fanns inte någon av BTHs webbplatser, den kom först på nästa sida, plats 11. Man vill ju alltid vara på första sidan, och helst någon av de tre översta platserna, för de söktermer man jobbar med.

Men, ibland får man bara vara glad att man är på förstasidan. Det tar sin tid att jobba sig upp i serpen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 mar 2016, 16:15

Idag gjorde jag en större uppdatering av sidan dbwebb.se/utbildning och tänkte bara dubbelkolla hur den stod sig i serpen.

Jag söker på "webbprogrammering utbildning" i Bing och Google.

Google: På tredje plats hittar vi dbwebb, positionen ovan BTH.
Bild

Bing: Även här finner vi dbwebb på tredje plats. Duktig dbwebb. BTH återfanns på 9:e plats.
Bild

Det skall nu bli lite spännande att se om min uppdatering av sidan förändrar detta på något sätt, bättre eller sämre. Det vore ju trist att mista en tredjeplats, men det är ju lockande med en förstaplats, friskt vågat...

Nåja, informationen till blivande studenter blev iallafall klart bättre. Så SEO kan bli vad det vill, men bäst att hålla koll.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 mar 2016, 17:44

Jag städade upp lite bland länkarna i footern. Jag tycker jag har lite väl mycket länkar där och rensade bort kanske 10 stycken eller så.

Det kanske inte hjälper mig att nå PR4 men det försämrar knappast möjligheterna.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg16 mar 2016, 11:37

Det ryktas på nätet, har så gjort sista året, att Google inte (publikt) uppdaterar pagerank numer. Så min jakt efter PR4 får nog avslutas och istället fokuseras på resultatet i serpen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 mar 2016, 10:01

Kollade status på den uppdaterade sidan dbwebb.se/utbildning och både bing och google har nu info om den uppdaterade sidan. Fortfarande nummer 3 på bing men trillade ned till nummer 5 på google.

Men det ser tillräckligt bra ut så här långt.

På google hamnade nu BTH på andra plats med en länk till det nya distansprogrammet. Bra grej.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg17 mar 2016, 10:44

mos skrev:Kollade status på den uppdaterade sidan dbwebb.se/utbildning och både bing och google har nu info om den uppdaterade sidan. Fortfarande nummer 3 på bing men trillade ned till nummer 5 på google.

Men det ser tillräckligt bra ut så här långt.

På google hamnade nu BTH på andra plats med en länk till det nya distansprogrammet. Bra grej.

Hur kollar du vilken plats du är på Google? Finns det något verktyg som kollar åt dig? Sökresultat på Google är ju individuella och om du bara söker som vanligt så vet du bara att det är 5:e plats för just dig, men det kanske är 15:e plats för någon annan och 1:a plats för någon annan... Jag har personligen slutat använda Google av den anledningen.

Vad är det för sökterm du optimerar mot? Eller testar du många olika? Vet du vilka söktermer som ger bäst resultat?
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 mar 2016, 11:23

mos skrev:Jag söker på "webbprogrammering utbildning" i Bing och Google.

Denna gången sökte jag på "utbildning webbprogrammering", om det nu gör skillnad (vet ej).

När jag söker så öppnar jag en inkognito flik i Chrome/Firefox (ej inloggad någonstans) och räknar kallt med att den är helt neutral så den ger mig ett basvärde som jag kan jämföra över tiden.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg08 apr 2016, 11:22

Jag håller på att "slakta" dbwebb.se för att införa innehållet i en ny struktur och ny ramverkskod i bakgrunden. Som en del i det arbetet så delar jag upp nuvarande innehåll i dbwebb till flera webbplatser med varsin subdomän.

En stor fet webbplats som innehåller allt blir i längden svår att jobba med, man bara fyller på mer och mer innehåll och det blir till slut svårt att få grepp om allt som ligger där.

En anledning till att jag tidigare ville ha hela webbplatsen undern en domän var att jag trodde det skulle gynna mig i SEO. Nu är jag inte riktigt lika säker på det så jag kan lika gärna fördela innehåll till exempelvis:

* forum.dbwebb.se
* omvarldsbevakning.dbwebb.se

Jag tror det kan gynna mig SEO-mässigt, iallafall inte missgynna mig. Dessutom blir det enklare att underhålla, vidarutveckla och uppgradera de olika delarna var för sig, när de ligger på egna domänder och egna hostar.

Jag kan också fördela de delar av webbplatsen som är beroende av databas och de som klarar sig utan databas och jag kan anpassa detta till de virtuell hostar som de snurrar på. Kanske blir det enklare att dela upp en webbplats på detta sättet i längden.

Vill man ändå köra allt under samma domän kan man säkert lägga en front som löser det. Men det går lite utanför SEO.

Så, slakta dbwebb.se till olika servrar och egna domäner och jag tror inte att det missgynnar mig SEO-mässigt. Vi får se.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg05 jul 2016, 02:11

Då var det dags, en helt ny webbplats, nytt tema, responsivt både till forum och webbplats.

Ändringen skedde idag, men det är fortfarande en hel del att göra. När en webbplats växer så blir det en hel del innehåll efter hand och det är inte alltid lätt att flytta det så att allt hänger med. Min avsikt är att städa lite nu i samband med bytet av webbplatsen.

Nåja.

Jag testade den nya webbplatsen på Google pagespeed, för att få ett ingångsvärde. Det såg förvånansvärt bra ut, både på desktop och mobile. En bra start.

Bild

Bild
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 feb 2018, 16:20

Status i SIS.
2013 feb: 683
2015 jan: 494
2015 jun: 410
2015 nov: 389
2018 feb: 291

Bild
Bild

Märk att antalet webbplatser i SIS har gått ned från 1204 då jag började kolla, numer ligger 514 webbplatser i indexet så kanske har det tappat i viktighet. Jag vet ej. Svårt att jämföra placeringen eller lägga något värde i den.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 feb 2018, 16:35

Låt oss ta lite bilder från Google Analytics, kanske ger det inblick i hur webbplatsen används och upplevs.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
...
..:
.... /mos