Hur man gör saker och ting effektivt som lärare?

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Hur man gör saker och ting effektivt som lärare?

Inlägg04 feb 2016, 11:19

Jag fick en fråga om att vara lärare:

Undrar även hur man gör saker och ting effektivt som lärare, då jag känner att man ofta får tidsbrist och får för mycket att göra. Allt handlar om arbetsflöde och metoder för att skapa uppgifter/examinationer/föreläsningar/förberedelse.

Huh, alla dessa svåra frågor där det inte finns ett rakt eller tydligt svar... Men låt oss försöka.

1. Du måste kunna mer än studenterna. Om ditt försprång så bara är den lektion eller labb som du just nu träffar dem i så måste du veta mer än dem. Med andra ord, du behöver inte kunna mycket, du behöver bara hålla dig ett kapitel före i boken, eller ha löst den labb dina studenter just nu jobbar med.

Så, ha koll på det du just nu lär ut.

2. Det jobbiga är när studenterna frågar sånt du (ännu) inte kan - hur hanterar du det? En taktik är att bluffa och påstå något du tror är rätt - den typen av lärare finns. De vill ofta hålla uppe skenet av att de "kan mest". Vilken typ av lärare vill du vara?

För min egen del så har jag inga problem att säga "jag vet inte". Men jag har tillräckligt mycket stolthet för att också säga "jag kan ta reda på det". Jag säger till och med "jag kan svara på alla frågor" (om jag bara ges lite tid).

En variant när man stöter på dessa frågor är att säga "jag vet inte - men låt oss fundera/diskutera hur det borde vara". Det ger ju en trevlig diskussion som kan vara lärande för alla i salen.

3. För att summera 1) och 2) så kommer en hel del stress ifrån vetskapen om att man inte vet allt och man behöver en strategi, som passar med ens personlighet, att hantera det. Löser man det så känns det inte lika farligt att stå i en sal framför en hög av frågvisa studenter.

4. Om man löser 1-3 så handlar det sedan om ordning och reda och tydlighet. Studenter avskyr veka svar, otydlig information eller när saker ändrar sig. De förväntar sig ordning och reda och rättvisa. Fixar du det så kommer du långt. Har du en god grundordning så kan du till och med får med dig studenterna på diverse ändringar, de blir mer mottagliga för förändringar eftersom de litar på dig.

De förväntar sig att du har en plan. Om du inte har det så är du illa ute och dina studenter misstror dig. Jobbigt läge. Stressfullt. Du behöver en plan och du behöver förutse saker som kan hända. När du gjort en dålig plan - erkänn, lös det, gå vidare. Sura inte. Ät upp din sårade stolthet och gör bättre nästa gång. Gör likadant när oförutsedda saker händer, lös dem på ett rättvist sätt.

4.1 De förväntar sig också att din plan har en röd tråd, att saker hänger samman och har en relevans. Här är kanske det svåra med att skapa en kurs. Att välja rätt saker och ignorera vissa saker. Här tar det en livstid att bli riktigt bra. Tänk "hänger min kurs ihop" tillräckligt bra? Nåja, svaret kommer ofta i kursutvärderingen. Bli duktig på att tolka studenternas feedback, det kan ta dig långt.

5. För att summera så här långt. Du bör ha tillräcklig koll på det du lär ut och du behöver ha en plan för hur kursen skall ges och det bör finnas en röd tråd.

6. 1-5 är ju rätt självklart egentligen. Det är inte de stora dragen som är svårt att förstå. Saken är att det är i detaljerna framgången sitter - hur du beter dig när det kör ihop sig, när du blir ifrågasatt, hur du hanterar kritiken, klagomålen, arga och glada studenter och hur du jobbar för att hela tiden bli bättre. Det är i detaljerna det sitter om hur du upplevs som lärare. Finslipa detaljerna, varje dag.

7. Ja, det kan vara stressfullt att vara lärare (liksom på alla andra jobb). En stressfaktor är cheferna. Lär dig hantera dem. Förslagsvis får du cheferna att göra som du vill, istället för att du hela tiden skall göra som de vill. Mitt tips är att du skapar dig lite frihet genom att överleverera (leverera mer än de förväntar sig). Om du levererar mer än alla andra så låter dig cheferna vara (lite mer) ifred och du kan fokusera på ditt.

8. Undvik arbetsuppgifter som är onödiga. Det finns alltför många av dem. Liksom möten som är är meningslösa och projekt som bara äter tid. Lär dig identifiera dessa tidsbovar som bara äter upp din tid och energi, undvik dem, de hindrar dig.

9. Glöm aldrig bort att du har jobbet för att göra nytta och tjäna pengar till din arbetsgivare. Det är därför du fick jobbet och det är därför du får din lön. Gör nytta för företaget. Gör nytta för dina chefer. Underlätta för dem. De har tillräckligt svårt med att vara chef för att du skall störa dem med småsaker. Gör deras dag enklare genom att lösa saker. Troligen ger det dig förtroende, frihet och en hyfsad lön. Det kan ge dig manöverutrymme som du kan använda till att göra exakt det du vill. Oerhört viktigt.

10. Om du inte håller med chefer och överordnade, eller studenter, ta strid. Men överväg alltid om striden är värd vinsten. Strid inte för stridens, eller stolthetens, eller principens skull. Undvik strider som inte leder till någon form av vinst. Är striden verkligen värd vinsten och kan du bära den eventuella förlusten?

11. Så, summering igen. Förutsatt att du kan ditt ämne och kan hantera studenterna i klassrummet och du kan planera en kurs att ge - då är du hemma som lärara och kan bara bli bättre. Men, om du inte kan prioritera bort onödigt arbete eller misslyckas i att hantera dina chefer - då kan allt falla och tidsbristen slår till och stressen ökar och det kommer märkas i klassrummet, dvs allt riskerar att falla samman.

12. Till slut några boktips, för den som vill bli lärare eller bara allmänt kunna kontrollera sin omgivning: Bocker for inspiration och kraft

--------------

Måhända blev det ett fluffigt svar, men tro det eller ej så finner ni grunden till min egen strategi i dessa punkter. Om stragegin är lyckosam eller ej må vara en annan diskussion, men det funkar hyffsat för mig.

Och strategin är hyffsat generell, du kan applicera den på ditt lärarjobb eller något annat.
...
..:
.... /mos