Om distansprogrammet Webbprogrammering 120hp

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Om distansprogrammet Webbprogrammering 120hp

Inlägg11 jan 2016, 17:24

LIte frågor om det nya distansprogrammet Webbprogrammering 120hp som startar till hösten 2016.

Är Webbprogrammering 120p på distans ett helt nytt program? Eller finns det någon information om tidigare snittbetyg/högskoleprov för att bli antagen?

Det finns två liknande nationella program som erbjöds hösten 2015. Kikar man på dem så ser man antagningspoängen är rätt höga eftersom det är högt söktryck.

Gymnasiebetyg runt 17-18 och högskoleprov runt 1,3-1,4. Men det skiljer från år till år.

De campusbaserade programmen har betydligt lägra söktryck och därmed klart lägre antagningspoäng.

Källa: http://statistik.uhr.se/

Då den även går parallellt på campus, finns det möjlghet att delta på campus då och då även fast man läser på distans?
Till exempel i början av någon kurs eller om det skulle vara något man känner sig lite osäker på.

Ja, det är högst troligt att man kan göra på det viset. Campus-studenterna brukar vara aktiva på labbtillfällen i början av terminen men sedan blir det allt fler lediga platser i labbsalen. Så även om man går på distans så finns det stora möjligheter att delta i campusundervisningen.

Vi löser sånt efterhand när hösten börjar.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Om distansprogrammet Webbprogrammering 120hp

Inlägg16 feb 2016, 18:00

Jag är väldigt intresserad av utbildningen webbprogrammering på 120 hp som finns på distans. Jag har ett heltidsjobb idag, med anledning av detta undrar jag hur ofta fysiska träffar sker inom denna utbildning samt om de föreläsningar och dylikt som ges dagtid även går att se i efterhand? Dessutom, är det något annat jag bör tänka på? Jag har möjlighet att gå ner i tid, men frågan är hur mycket som krävs. Jag tar gärna emot synpunkter och information.

På distansprogrammet kommer det inte att finnas några obligatoriska träffar. Eller ja, det kan kanske förekomma, men det är inte ett naturligt inslag varje vecka.

Däremot förekommer det labbhandledning/programmeringsstugor på dagtid.

Det kan förekomma föreläsningar via video på dagtid, vissa spelas in medans andra inte spelas in.

Handledning via chatt/forum/video är främst dagtid.

De fysiska träffar som erbjuds är frivilliga inslag.

Att kombinera distansstudier och jobb går säkert bra, men det är individuellt hur mycket du behöver lägga på studierna. Distansprogrammet Webbprogrammering har främst dbwebb-kurser som ibland kan upplevas praktiska/arbetsintensiva med saker man måste koda/göra. De kan upplevas tidskrävande och man vill undvika tidspress när man gör dem. Man hamnar ofta i felsökningslägen, som en naturlig del i programmeringen, och det är viktiga lärmoment. Om man är stressad, på gå grund av alltför lite tidsfördelning till studierna, så kan detta upplevas (starkt) negativt och frustrerande och det lär påverka humöret.

Så, studierna som planeras är heltid, jag avser att sysselsätta dig (minst) 8-17 med övningar. Om du är snabb och arbetar hyggligt bra så kommer du att göra övningarna på mindre tid, kanske tom 8-15, eller 8-13 om du hoppar lunchen och är osedvanligt lättlärd och tidigare dator/programmeringskunnig. Personligen hade jag börjat med 8-17 och sett hur det gått för mig - mitt råd till gemene student är detsamma, 8-17.

Att enbart lösa studier på kvällstid kommer inte fungera i programmet, inte om man planerar att följa programmet till fulltid (100%). Det finns inte heller något "slack" inplanerat i programmet, så hamnar man efter så kan det vara svårt/tufft att ta igen tiden.

Men, alla är individuella och några av er är betydligt smartare och hårdare arbetande än gemene student. Så jag kan inte råda individuellt, bara generellt.

Mitt råd är att välja fokus.

Om du studerar (på programmet) så gör det till din huvudsysselsättning 8-17 och jobba extra på kvällar/helger tills du märker hur det går.

Om du jobbar dagtid och har familj, försök inte förena det med studier heltid. Om du ändå försöker, så var säker på att du var medveten om mitt råd och programmets upplägg, enligt ovan.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg24 feb 2016, 11:08

Jag skriver därför att jag är intresserad av distansutbildningen webbprogrammering 120 hp. Jag är ... i botten men vill gärna omskola mig. Jag har tidigare mycket liten erfarenhet av distansstudier och undrar hur det ser ut. Vilken kontakt har man med övriga studenter? Ses man öht? Hur fungerar grupparbeten, närverkande osv? Jag är helt enkelt nyfiken på formerna.

Jag tror att vi finner en del svar längre upp i tråden om hur det fungerar. Kika där.

Delvis är man ensam som distansstudent. Men om man tar del av den community som erbjuds med diverse chattar, forum och hangouts med videor så finns det en studiemiljö där du nästan aldrig är ensam.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg03 mar 2016, 14:45

Jag är intresserad utav eran distansutbildning, och ser att ni kräver matematik B men samtidigt kräver ni matematik C för webbprogrammering på campus. Är det stor skillnad på programmen och märker man av det isåfall?

Det var egentligen ett administrativt missförstånd att det blev förkunskap B till distansprogrammet och förkunskap C till campusprogrammet. Tidigare har det varit förkunskap C till campusprogrammet, men nu när programmets upplägg är ändrat så ville jag ändra det till matte B för både distans/campus. Men, en administrativ miss gjorde att campus fick behålla C medans distans har B.

Så, skillnaden är ingen. De båda programmen har exakt samma kurser det inledande året och det är först det andra året som de skiljer sig lite åt genom att campusprogrammet har sina projektkurser och distans har sitt exjobb. Skillnaden från år två och framåt har inget med mattekunskaper att göra.

Tanken är ju också att erbjuda möjligheten för de som tagit examen från det tvååriga distansprogrammet, fortsätta och ta ett tredje år på campus för att få en kandidatexamen. När detta händer så är de initiala förkunskaperna överspelade.

För att få en översikt av båda programmens kurser kan man kika här:
http://dbwebb.se/wip/distans
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 jul 2016, 22:28

Hej, jag har blivit antagen till webbprogrammering på bth campus. Är det möjligt att byta studierna till distans efter en termin?

Man kan byta, under förutsättning att det finns platser lediga.

Första tillåtna byte är efter en termins avklarade studier.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 jul 2016, 23:35

Tjena!
Jag har en enkel fråga, det är så att jag har stor chans att komma in på distans utbildningen Webbprogrammering och efter att ha kollat schemat på kurserna(dem första) undrar jag om det är möjligt att man kan göra detta samtidigt som man arbetar.

Kan man studera och jobba samtidigt? Ja, det är individuellt. Vissa klarar det strålande. Andra gör det inte alls.

I distansprogrammet finns det väldigt få obligatoriska schemalagda händelser. Men, även om det inte är direkt närvarokrav så bör man fundera över sin studieplan. Att misslyckas med studierna för att man gapar över mycket, kan kännas tungt.

Personligen hade jag valt att fundera på vilket som är viktigt. Jobbet eller studierna. Sen hade jag prioriterat. Hade jag valt studier så hade jag avvaktat med jobb tills jag var helt säker på hur mycket studierna krävde av mig.

De kurser vi har är praktiska och tar sin tid. Problemlösningen kan ibland vara tidskrävande och har man inte tillräckligt med tid så finns risken att stressen kommer och förstör både studier, jobb och privatliv. Om man försöker haffsa och stressa igenom studierna så kan det kännas halvt ofärdigt, det är troligen inte en tillfredsställande känsla.

Mitt råd är att fokusera på det som är viktigt. Studier eller jobb (eller familj, hobby, etc). När du är säker på att du klarar det ena så kan du skala upp det andra.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 aug 2016, 16:18

jag undrar om det stämmer att distansprogrammet inte har några obligatoriska fysiska träffar under hela programtiden?

Hur är det annars med möjligheten att lägga upp studierna så som det passar en själv, med tanke på ev. grupp-/projektarbeten?

Första årets kurser är dbwebb-kurser, såna som kan ses här under http://dbwebb.se/kurser. De har ett gemensamt upplägg och allt material finns framme.

För att komplettera det materialet ges föreläsningar på campus som delvis streamas till distans. Dessa streamar är schemalagda men kan komma att sparas undan.

Vissa labbtillfällen är schemalagda dagtid, där distansstudenten får tillgång till labbhandledning via chat/video. Delar av labbtillfällena kan innehålla genomgångar som kan streamas, det är ej säkert att dessa sparas för senare titt.

Sedan finns det labbtillfällen där läraren finns på plats för frågor, hjälp och stöd, men det sker inga genomgångar. Dessa är schemalagda dagtid och man når hjälpen via chatt/video.

Det finns alltså en del schemalagd tid för campus såväl som distansstudenten men som allt på en högskola så är det frivilligt att delta. Man har redan tillgång till allt material man behöver och man väljer själv hur mycket man vill delta i de schemalagda tillfällena.

Det andra året är det delvis dbwebb-kurser och delvis andra BTH kurser. De andra BTH kurserna kan ha andra upplägg, men det är rena distanskurser som inte kräver närvaro på campus. Någon kurs (ej dbwebb-kurserna) kan ha inslag av tentamen som måste göras i speciell lokal, men det går bra att göra den på hemorten. Det kan röra sig om 1-2 kurser som har den formen av examination.

Examensjobbet är det sista som sker, där får du gärna presentera på campus. Där har vi ännu inte bestämt om och under vilka förutsättningar vi kan tänka oss presentation via video.

I de kurser som innehåller inslag av grupparbeten så sköter gruppen själva när de skall träffas. Andelen kurser med grupparbeten är låg för tillfället.

I projektkurser kan man jobba mot "verkliga kunder", externa personer och man behöver då planera träffar och kommunikation efter respektive individs förutsättningar.

Så, du ser att du har rätt fria tyglar hur du kan välja att lägga upp dina studier som distansstudent. Delta på lika villkor 8-17 som en vanlig campusstudent och känn dig som en i gruppen eller förlägg dina studier till andra tider och förlita dig på stödet i forum och chatt.

Varje höst och vår har vi grillkväll. Dit är du alltid välkommen.

Även om du är distansstudent så är du välkommen att delta i undervisningen på campus. Kanske vill du trots allt flytta ned en stund till Karlskrona för att fokusera på studierna och då går det bra. Det brukar finnas plats i föreläsningsrum och labbsalar.

För tillfället är jag alltså inte medveten om någon kurs som kräver obligatorisk närvaro på campus. Med reservation för presentationen av examensjobbet, där vi lärare inte pratat klart ännu.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg10 aug 2016, 16:35

Jag jobbar parallellt med distansprogrammet, kommer jag att klara mina studier?

Låt mig vara realistisk.

A) Det finns inga/få obligatoriska träffar.

B) Du behöver inte delta i schemalagda lektionstillfällen (bortsett från eventuell redovsning som kan vara obligatorisk).

Alltså, rent praktiskt fungerar det att jobba eller softa 8-17 och fixa studier på kvällstid.

Jag anser att du bör planera 8h per dag under första månaden. Sedan vet du hur studierna funkar och du märker svårighetsgraden och hur mycket tid du måste lägga ned.

Min gissning är att det blir svårt att kombinera heltidsarbete med studier (på detta programmet).

Har du dessutom en hobby som kräver tid, eller man/fru/sambo/pojk-/flickvän/barn eller övrigt socialt umgänge som kräver uppmärksamhet så blir det inte lättare.

Risken är att du blir frustrerad, stressad och arg. Jag ser det hända varje termin. När det händer så är det inte ovanligt att man skäller på kursmaterialets upplägg, eller nåt annat som är tillgängligt och skällbart.

När det händer dig, ta då ett djupt andetag, luta dig tillbaka och fundera över läget. Är det värt det? Prioritera sen det som är viktigt och ta bort jobb, studier eller något annat.

Spänn bågen så hårt det går, men var beredd på att bågen kan spricka och gå av.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg15 aug 2016, 11:06

Jag är antagen på webbprogrammering 180 hp och reserv på webbprogrammering 120 hp. Vill helst läsa på distans eftersom jag får ingen csn så tänkte plugga på distans och jobba vid sidan om.

Oki, det du kan göra är att köra på under termin 1 och hoppas att det hoppar av stud från distansprogrammet och sedan byta över till distansprogrammet inför termin 2.

Man kan byta program tidigast till termin 2. Det är i mån av plats och ett byte förutsätter att man klarat kurserna så långt.
...
..:
.... /mos