En bättre Console till Windows, ConEmu

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

En bättre Console till Windows, ConEmu

Inlägg15 dec 2015, 18:37

Jag kikade runt för att hitta lösningar till en bra utvecklarmiljö på Windows, där man kommer åt Unix-liknande verktyg och har fokus att jobba i terminalen.

En av drivkrafterna är att förenkla för Windowsutvecklaren hur man jobbar med dbwebb-kurserna, men också hur man som Windows-programmerare i allmänhet kan dra nytta av terminal och Unix-verktyg. I längden undersöker jag också hur dbwebb-kommandot kan fungera på fler terminaler och inte enbart Cygwin.

En sak jag hittade var terminalhanteraren ConEmu som ger oss ett gränssnitt till terminalen, oavsett om vi använder Windows Command Prompt, Cygwin eller Git Bash.

Installera den gärna och testa, kika också på de screencasts som finns för att se hur man använder ConEmu. Den kändes rätt trevlig och jag kommer nog själv att jobba mer i den. Tänk bara att markera text med musen och ctrl-c/ctrl-v fungerar. Jag har nu ett fönster där jag kan köra Windows Console, Cygwin och Git bash i varsin flik (med copy/paste mellan tabbarna via ctrlc/v), samt stöd för att exekvera script som en form av genväg.

När man jobbar med terminalen så vill man ha en pakethanterare och jag har en del stora förhoppningar om att Chocolatey skall vara en bra pakethanterare på Windows.

Jag testade kort att installera lite Unix-utilities via Choco, med blandat resultat men det ger mersmak så det får bli fler tester efter hand. De program jag installerarde var:
Kod: Markera allt
$ choco install rsync
$ choco install vim    #funkade bara delvis
$ choco install gow

Jag vill ha tillgång till Unix-utilities och paketet Gow var ett av de paketen som såg ut att lösa det.

Som sagt, mer tester behövs, men det känns som terminalhanteraren ConEmu var ett bra tillskott och Chocolatey har jag stora förhoppningar om.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: En bättre Console till Windows, ConEmu

Inlägg21 jan 2016, 17:31

Jag pushar gärna för ConEmu som terminal-hanterare för Windows. Bara att copy&paste fungerar gör det värt att börja använda.
...
..:
.... /mos