PHP Code Quality tools

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

PHP Code Quality tools

Inlägg11 nov 2015, 09:13

Hittade en artikel som ger en bra översikt av verktyg som hjälper dig att kvalitetssäkra koden i PHP-projekten.

http://www.sitepoint.com/8-must-have-ph ... nce-tools/

Artikeln tar upp phpunit, phpmd och phpcs som vi använder. Vi kör dessutom php för ren syntax-koll. Artikeln tar även upp BDD med behat, phploc, phpcpd, phpdcd och visar hur man installerar samtliga via composer.

Artikeln ger en bra översyn över en samling verktyg som PHP-programmeraren bör ha med sig.

Framöver kan jag tänka mig att plocka in BDD med behat, phploc, phpcpd samt phpdcd bland de verktyg vi använder i olika kurser (främst oophp, phpmvc och eventuella efterföljare).
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

jonfredelius

troubleshooter

Re: PHP Code Quality tools

Inlägg11 nov 2015, 10:52

En liten (eller ganska stor) kommentar kring det:

Att i alla fall få upp ögonen för och testa kvalitetskontroll av koden när man lär sig programmering känns viktigt, det håller jag med om efter att ha testat det själv.

MEN redan nu känns iaf phpmvc-kursen ganska mäktig att ta sig an för en nybörjare, och jag upplever att ganska många detta läsår har haft problem/svårighet att använda PHPUnit tillsammans med Travis och Scrutinizer, speciellt de som velat få igång Xdebug på egna datorn. Mer utökade guider för detta skulle visserligen kanske hjälpa, men det finns en gräns för hur mycket kunskap man kan ta in på ett kvalitativt sätt i en och samma kurs.

Själv studerar jag webbpaketet (htmlphp, oophp, phpmvc och javascript) på 50% och svårt att hänga med på motsvarande fulltidsstudier. Sedan är jag visserligen tröglärd, jobbar lite vid sidan av och har småbarn, men det kanske kan vara en tanke att se över kurserna så att de inte blir för tunga innan du lägger till något nytt? Har även hört andra påpeka att phpmvc-kursen känns mycket tyngre och tar längre tid än de ungefärliga timmar som nämns att man ska lägga ner på momenten.

OBS! Det här är inte kritik, det är bara en åsikt från en på en lägre kunskapsnivå som läser kurserna själv.
Att åldras är ofrånkomligt men att växa upp är valfritt!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg11 nov 2015, 11:10

Yep, du nämner utmaningar som flera upplever. Till viss del kan förbättrade artiklar/guider lösa de specifika saker du påpekar.

Det är heller inte rimligt att bara fylla på med fler verktyg i phpmvc i det format som kursen nu har.

Men, om vi tittar på den senaste uppdateringen av htmlphp (ht15) så finns där nu validering, med hjälp av dbwebb-kommandot, för syntax-koll med php, phpcs och phpmd.

I nästa genomgång av oophp så kommer även den kursen att omfattas av valideringsverktyg och kanske en introduktion till enhetstester. Jag har inte bestämt mig än.

Det innebär att nya studenter får dessa verktyg introducerade på ett tidigare stadie i kurserna och det blir enklare att introducera fler av verktygen under senare kurser.

Allteftersom kurserna utvecklas försöker jag balansera dem så de hänger ihop, men vid varje givet tillfälle finns det alltid någon obalans som jag behöver jobba bort. I min egen planering så funderar jag just nu hur dessa kurser skall se ut om 1-2-3 år.

I den planen ligger bla att plocka bort kmom03 från phpmvc-kursen och lägga det i en helt egen kurs inom "Teknisk webbdesign och användbarhet" (som kommer ges på distansprogrammet från nästa höst) samt göra en genomgång av phpmvc-kursen.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

jonfredelius

troubleshooter

Inlägg11 nov 2015, 14:13

Aha, smart! Bra att du lagt in enhetstestning tidigare, det kom lite som en smack-in-the-face i den här kursen. Det märks att det har hänt en del med kurserna sedan jag påbörjade dem för (skäms att säga det) två år sedan.

Bra också att du tänker lyfta ut design och användbarhet till en egen kurs, det är extremt viktiga grejor! Det kan inte vara lätt att planera upplägg för kurser där det inte går att föra en direkt konversation med kursmedlemmarna och att det ska gå att läsa kursen på distans vilken tid på dygnet som helst.

Så, jag ska åter igen lyfta fram att jag är imponerad av det jobb du gjort än så länge! :D
Att åldras är ofrånkomligt men att växa upp är valfritt!
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 nov 2015, 09:23

jonfredelius skrev:Så, jag ska åter igen lyfta fram att jag är imponerad av det jobb du gjort än så länge!

:)
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg13 nov 2015, 09:27

Finns flera varianter på verktyg som underlättar BDD. Här är ett till som är värt att studera i sammanhanget, phpspec.
http://phpspec.readthedocs.org/

Kanske kan också phpcsfixer vara av intresse, ett skript som formatterar din kod enligt kodstandarder PSR-1 och PSR-2.
https://github.com/FriendsOfPHP/PHP-CS-Fixer
...
..:
.... /mos