En testmiljö för många operativsystem med Virtualbox

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

En testmiljö för många operativsystem med Virtualbox

Inlägg02 okt 2015, 10:04

Jag försökte installera Windows 10 på VirtualBox i somras, en tidig release, men det gick inte så bra så nu försöker jag igen. Här är lite korta noteringar om hur jag allmänt installerar, och vad jag installerar, för att ha en testmiljö för kurserna.

Jag försöker ha "alla" operativsystem tillgängliga som används av studenter i olika kurser. För att lyckas med det så använder jag virtualiseringsmiljön VirtualBox. Där har jag Win7/8/8,1/10, Mac OS, Linux.

När jag installerar så gör jag en grundinstallation och lägger till Firefox och Chrome webbläsare. Sedan är jag nöjd. Grundinstallationen försöker jag alltid ha uppdaterad med senaste "updates".

En bra grej med Firefox och Chrome är att man kan "logga in" på dem. Gör man det så får man automatiskt den miljön man har i FF/Chrome. Man får sina egna inställningar. Det är oerhört smidigt när man som jag installerar dem på många olika miljöer och plattformar.

När jag sedan skall testa/installera labbmiljön i någon av kurserna så klonar jag min grundinstallation och testar i klonen. När jag är färdigtestat så kastar jag klonen. På det viset har jag alltid tillgång till en uppdaterad grundinstallation som jag kan utgå ifrån och det jag vill testa har en ren maskin som utgångspunkt.

En uppdaterad grundinstallation och sedan klona. Ett enkelt arbetssätt som funkar för mig.

Min arbetsstation har 16GB minne och det gör att jag utan svårigheter kan köra flera operativsystem uppe samtidigt.

I FAQen i denna tråden finns en samling inlägg om hur man kommer igång med VirtualBox. Virtualbox är också ett inslag i linux-kursen.

Dagens tips är alltså. Börja kika på virtualisering av operativsystem och en variant som löser det är alltså VirtualBox.
...
..:
.... /mos

Daniel Novoa

troubleshooter

Re: En testmiljö för många operativsystem med Virtualbox

Inlägg02 okt 2015, 10:36

Hej!

Tänkte bara nämna att from Win8 så finns också Hyper-V tillgängligt direkt i operativsystemet. Det är avstängt som default, men bara o aktivera o köra virtualiseringar om vill.