Hur viktigt är ramminne idag

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Hur viktigt är ramminne idag

Inlägg06 sep 2015, 15:20

Hur viktigt är det med ramminne idag för en webbprogrammerare?
Jag har en surface pro 2 med intel i5 1.9-2.5 GHz 64Gb SSD och 4Gb ram. Den använder jag mycket till min webbprogrammering kombinerat med 2 större skärmar.

Idagsläget klarar jag mig med 4Gb tycker jag men inför de närmaste åren, kommer detta vara förlite tror ni? :)
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Re: Hur viktigt är ramminne idag

Inlägg06 sep 2015, 20:10

På Mac OS känns 4GB för lite redan idag. Det känns som Firefox och Chrome äter upp hälften av det, men det är bara min känsla.

Kör du en slimmad Linux version så räcker det längre. På Windows är jag osäker.

För min egen del så hade jag inte köpt mindre 8GB, det hade varit ok. Men jag hade troligen köpt 16GB eller kanske tom mer på min Desktop maskin. Men då räknar jag in att jag vill köra VirtualBox med något/några OS uppe samtidigt, utan att minnet blir ett bekymmer.

När man blir mer avancerat utvecklare så vill man kunna slänga upp en och annan virtuell server för att testa, det gör man på sin egen maskin, och då vill man gärna ha en hög minne som tillåter det.

Läs kort om virtualisering.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

jonfredelius

troubleshooter

Inlägg07 sep 2015, 09:29

En lite längre utläggning:

Ramminnet är en överreklammerad komponent i datorn vad gäller totalprestandan, i alla fall när det gäller hur konsumentdatorer reklamförs på marknaden. Man ser ofta datorer på reklamen med mycket ramminne och hårddisk (ej SSD) men med en skräp-processor = fina siffror men kass totalprestanda i längden.

Med det sagt är dock ramminnet viktigt för att en dator ska kunna jobba med mycket samtidigt eller följa med i utvecklingen där även de minst krävande saker kan bli otroligt tungdrivna (jämför t.ex. att gå in på M3:s hemsida nu mot för 2-3 år sedan), detta i kombination med en bra processor.

Nu kan du tyvärr inte uppgradera din Surface Pro 2 då ramminnet är fastlött, men det kanske du redan visste. Men till nästa dator, speciellt om det är en dator med Windows, bör du iaf i nuläget skaffa absolut minimum 8 GB då Windows tyvärr samlar på sig en massa skräp som sölar ner datorn på sikt. Såvida du inte är bra på att hålla efter den, optimera ramminnet, ha minst 15-20% av hårddisken ledig, avinstallera program som ej används, rensa systemfiler osv. Detta gäller såklart även Mac och Linux-distros, men inte i lika stor utsträckning. Om den ska hålla några år bör det vara en hyfsad processor och 16 GB eller mer (speciellt med tanke på vad Mos säger om virituella maskiner) och definitivt en SSD, iaf i min mening, för snabbare uppstart och access till saker.

Kontenta:
Köp inget billigt med bara mycket ramminne, det kommer du att få äta upp i längden.
Att åldras är ofrånkomligt men att växa upp är valfritt!
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg07 sep 2015, 19:11

Okej tack för era svar.

Virtualbox har jag testat förut och 4Gb tog slut direkt. Så kanske lika bra att bygga på lite på min stationära.
Har en stationär med en intel core i5 4460 processor, 4gb ram och 1 tb hdd. Så byta ut till en SSD och minst 8Gb ram låter som en bra upgradering då. :)
Har upplevt min surface snabbare men är garanterat tack vare att det är SSD i den.
Hälsningar

Mikael Hamberg
Användarvisningsbild

xt9

javascript-guru

Inlägg07 sep 2015, 22:50

Sitter på corsairminnen 8gb@1600Mhz på desktop och 8gb@1900Mhz~ på macbooken.

De stora bovarna i mitt fall är webbläsare (som mos säger), slack och atom. Jag känner sällan att 8gb är för lite men 4gb skulle definitivt vara för lite.

Med 8gb så har man utrymme för att köra virtual machines utan att resten av systemet sölar ner sig.

I framtiden ska jag nog satsa på att dra in 16gb på desktop maskinen om priset för RAM minnen forsätter i denna nedåttrend (De har varit väldigt dyra i några år nu på grund av bland annat fabrikerna som brann ner i china 2013) http://www.theguardian.com/business/201 ... hip-prices

När man blir mer avancerat utvecklare så vill man kunna slänga upp en och annan virtuell server för att testa, det gör man på sin egen maskin, och då vill man gärna ha en hög minne som tillåter det.

Virtual machines blir mer och mer poppis för programmera även i mindre projekt, personligen så använder jag vagrant för laravel applikationer (homestead) och en virtual machine för en linuxkurs jag går nu.

Men hur mycket som faktiskt behövs beror nog mycket på hur man använder virtual machines, vagrant kör som default alla boxar i headless mode (utan någon grafisk terminal) och nu kan jag inte hitta något bevis för att det är mer RAM snålt men jag är rätt säker på att man kan klara sig på mycket mindre i headless.
Användarvisningsbild

Hambergaren

troubleshooter

Inlägg10 sep 2015, 01:30

Tack för svar :)
Jag har nu köpt hem en 128Gb SSD till min stationära och ska bara beställa hem ram-minnen nu också. :)
Hälsningar

Mikael Hamberg