Att vara inne på irc hela tiden är ingen konst!

• Författare
  • Meddelande

foiki

php-guru

Att vara inne på irc hela tiden är ingen konst!

Inlägg03 sep 2015, 20:42

Hej,

Efter efterfrågan om en guide i hur man sätter upp en IRC-klient på en Debian-server tänkte jag att jag kunde försöka få i hop en. För att följa denna guiden är det bra om du har en server stående någonstans eller allafall har tillgång till en. Jag kör på en virtuelbox i just denna guiden, men har en likadan uppsättning på en VPS hos Citynetwork. I denna guiden använder jag mig utav weechat-curses som IRC-klient samt screen som "terminal multiplexer", men det går likabra att köra irssi som IRC-klient och tmux och som "terminal multiplexer" eller någon kombonation utav dessa program. Det går så klart att använda godtyckligt program för att lösa dessa "problemen".

Nog med tjöt för ni förstå ju grejen. Nu kör vi!

Första steget är att installera screen och weechat-curses. Det gör vi med detta kommandot.
Kod: Markera allt
$ sudo apt-get install weechat-curses screen

Där efter är det dags att skapa en ny "screen-session" med hjälp av screen. Detta gör vi för att vi ska kunna vara inloggad på IRC även fast vi inte är ansluten till servern.
Med hjälp av detta kommandot skapar vi en ny screen-session och namnger den:
# Creates a new screen-session with the name `irc`
$ screen -S irc

Med hjälp av flaggan -S kan vi namnge vårt nya "screen-session", detta gör vi för att göra det lättare att återansluta till "screen-sessionen". Mer om detta senare.

Nu när vi har startat vår nya "screen-session" är det dags att starta vår IRC-klient. Jag föredrar weechat, men använd vilken ni vill. Såhär startar man weechat.
$ weechat-curses

I weechat finns några små kommando som kan vara bra att kunna. Dessa är connect som används för att ansluta till en ny server, join för att gå in i en kanal samt nick för att byta nick inne på servern. För att få full koll kan jag rekomendera detta kommandot help som kommer ge dig info om alla kommandon som finns.

Inne i weechat ska du köra följande.
# To connect the irc-server
/connect irc.bsnet.se
# then use this to join a channel
/join #db-o-webb

För att lära dig hur man registrerar sitt nick så finns det en guide här: http://dbwebb.se/forum/viewtopic.php?t=1448 som jag varmt kan rekommender.

Men nu fortsätter vi prata om screen lite.

För att kunna ansluta och lämna en "screen-session" finns det också lite olika kommandon eller fraggor för att göra detta. För att ansluta till en "screen-session" kan man använda sig utav flaggan -RR [name|pid].
Så här kan man använda de utifrån vårt tidigare exempel.
$ screen -RR irc

Och för att lämna en session använder man sig utav tangentkombination CRTL+a+d. För att få full koll på screen finns man-kommandot.

Här har ni en asciinema på hur de kan se ut att installera weechat och screen på en Debian-maskin.

Nu tror jag att jag fått med allt, eller i allafall, något som kan hjälpa till med att sätta upp weechat med screen.
Design no need
Lös det.

rala14

css-guru

Re: Att vara inne på irc hela tiden är ingen konst!

Inlägg04 sep 2015, 13:56

Ett annat alternativ är att sätta upp en IRC bouncer. Då kopplar du bara upp dig mot din bouncer med irc-klienten för att återuppta sessionen. Man behöver dessutom inte ha tillgång till ssh, så du kan använda en irc-klient på telefonen för att fortsätta chatten där du var innan. En till fördel är att man kan vara flera användare. Det går därmed att sätta upp ett användarkonto åt en kompis också utan större svårigheter.

En bra guide finns på Digitalocean för att installera och komma igång med ZNC.
https://www.digitalocean.com/community/ ... ubuntu-vps

Ett tips är att lägga till reverse dns för sitt domännamn. Då kan man få sitt hostname på irc att visa sitt domännamn istället för ip-adressen man ansluter från. Inte nödvändigt alls men lite snyggare blir det allt :)
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg16 jun 2016, 15:42

Se nedan...
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg30 aug 2016, 23:20

Här kommer en Ultra Quick Start Guide för den som känner för att kasta sig ut på djupt vatten. Vill du ha med dig en livlina kan du istället läsa den officiella Quick Start Guiden på weechats hemsida.

Jag använder tmux istället för screen. Mos har skrivit en bra guide för tmux här på dbwebb: Kom igång med tmux och terminalen (ingår just nu i linux-kursen).

1. Installera
$ sudo apt-get install weechat tmux

2. Starta
#Första gången:
$ tmux new -s irc
$ weechat

#Efterföljande gånger:
$ tmux attach -t irc

3. Konfigurera
/server add bsnet irc.bsnet.se
/set irc.server.bsnet.autoconnect On
/set irc.server.bsnet.autojoin "#db-o-webb"

Ändra följande inställningar så att de passar dig. Ditt nick är vad du kommer heta i chatten. Alternativ separeras med kommatecken och används om det första är upptaget. username och realname syns bara för den som letar efter det.
/set irc.server.bsnet.nicks "Allinrep,Allinrep_"
/set irc.server.bsnet.username "pejg12"
/set irc.server.bsnet.realname "Pernilla"

Mer information om inställningar finns i WeeChat user's guide.

4. Anslut
/connect bsnet

5. Pausa
Om du detachar din tmux-session på rätt sätt kommer ingen märka att du lämnade irc. Tryck Ctrl+B, släpp tangentbordet, och tryck sen på D. Om det inte funkar kan du prova med Ctrl+A D istället.

När du vill komma tillbaka till irc följer du steg 2 (Starta) ovan igen.

Android

Det finns en Androidklient som gör det lätt att komma åt weechat från mobilen. Jag installerade den direkt från Play Store. Det finns en Quick Start Guide att följa, men för att det ska fungera via studentservern behöver man göra lite annorlunda.

1. Konfigurera weechatservern
/relay add weechat 8001
/set relay.network.password "your-secret-password"

Om du inte använder studentservern kan du behöva ordna port forwarding också.

2. Konfigurera Androidklienten

Fyll i den port och det lösenord du konfigurerade ovan. Om du använder studentservern ska din Relay host vara localhost.
Relay port: 8001
Relay password: ********
Relay host: localhost

Om du använder studentservern behöver du fylla i SSH-inställningarna. "Studentservern" är faktiskt flera servrar och du behöver ta reda på/välja vilken din weechatserver finns på. Läs mer här. Fyll sedan i de inloggningsuppgifter du använder till studentservern (studentakronym med lösenord).

Connection type: SSH tunnel
SSH host: sweet.student.bth.se eller seekers.student.bth.se
SSH username: pejg12
SSH password: ********
SSH private key file: Sudda ut så att fältet blir helt blankt
Användarvisningsbild

Zeldah

dbwebb

Inlägg18 aug 2017, 15:45

För att vara ansluten via Android om du har Android Nougat eller nyare kan du behöva köra Weechat Dev. Den finns inte i App butiken utan istället behöver du laddar ner APK-filen. Du kan råka på problem med denna versionen då den inte är testad av så många och det kan finnas buggar beroende på när du laddar ner den.

Du måste tillåta installation av "Okända källor", du får förfrågan om att aktivera det när du försöker öppna filen på din telefon.

Efter att du har installerat den nya versionen fixar du inställningar som Allinrep har skrivit i inlägget före mig. Efter det behöver du tillgång till en terminal och köra kommandot
$ ssh-keyscan sweet.student.bth.se eller
$ ssh-keyscan seekers.student.bth.se beroende på vilken server du kör weechat på. I Exemplet nedan kör jag mot sweet.

$ ssh-keyscan sweet.student.bth.se
# sweet.student.bth.se:22 SSH-2.0-OpenSSH_7.4p1 Debian-10+deb9u1
sweet.student.bth.se ssh-rsa zaC1yc2EAAAABIwAAAIEA6Lep2Ny69+Jp2WhGLbtE5HJLPFpBVLq+5BC4a/aRa7OKE1ZYZwiOVq7xPR8tGkV/aXH+LLmLKmcE9iA/PWHF7TLoR4Z9GqDm0qWuLnzs80+kVRQnLUxwS9ZKh4EYtPZ1XW4+y6qf4rXfGQlb68DE=

Nu behöver du skicka utskriften till din mobil på något sätt och kopiera in utskriften i Known hosts under SSH tunnel settings.
Obs!
Viktigt att du inte råkar ändra formateringen på utskriften när du skickar det till mobilen. För mig omvandlades / till newline och då funkade det inte för mig.

https://github.com/ubergeek42/weechat-android/wiki/Setting-up-SSH
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 10:05

Tror inte min setup finns med i de olika förslagen. Men jag kör tmux + irssi på min pi som står hemma. Via ssh kan jag alltid logga in på maskinen och komma åt chatten som står på dag som natt.
...
..:
.... /mos

erca17

javascriptare

Inlägg23 aug 2017, 11:12

mos skrev:Tror inte min setup finns med i de olika förslagen. Men jag kör tmux + irssi på min pi som står hemma. Via ssh kan jag alltid logga in på maskinen och komma åt chatten som står på dag som natt.

Har också funderat på att köra min pi3 24/7. Hur fungerar det? Vad kör du med för ström?(batteribackup?)
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 11:28

erca17 skrev:Har också funderat på att köra min pi3 24/7. Hur fungerar det? Vad kör du med för ström?(batteribackup?)

Variant på enklare batteribackup:
viewtopic.php?f=23&t=4138#p35508
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 11:30

erca17 skrev:Har också funderat på att köra min pi3 24/7. Hur fungerar det? Vad kör du med för ström?(batteribackup?)

Min pi får ström av en USB-till-vägg-kabel. Ungefär som en mobilladdare.

erca17

javascriptare

Inlägg23 aug 2017, 11:36

Helt klart spännande.. Vet inte om jag tänkt att använda den till irc utan snarare någon typ av ownCloud. Men det hör ju inte till denna tråd.
Användarvisningsbild

Allinrep

dbwebb

Inlägg23 aug 2017, 12:05

erca17 skrev:Helt klart spännande.. Vet inte om jag tänkt att använda den till irc utan snarare någon typ av ownCloud. Men det hör ju inte till denna tråd.

Diskussion om pi3 får gärna fortsätta här: Raspberry Pi 3 (check!) - och nu?