Köpa ny dator till terminen

• Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Köpa ny dator till terminen

Inlägg30 aug 2015, 20:02

Om du går i funderingar av att köpa ny dator inför terminen.

Du kan ha vilken typ av dator som helst till kurserna och operativsystem kan vara Windows, Mac OS eller någon Linux/Unix-variant.

Om jag själv hade köpt dator nu så hade jag tagit minst 8GB minne, (troligen 16GB eller mer, men det är jag det), 6GB kan funka (bortsett från linux-kursen) och en SSD-disk.

Grafikkort och sånt spelar inte så stor roll för kurserna, vi gör inget avancerat som kräver sånt.
...
..:
.... /mos

Olund

sql-kodare

Re: Köpa ny dator till terminen

Inlägg02 sep 2015, 16:13

Vill påpeka att batteritid är viktigt när man kollar på bärbara datorer. Att kunna använda en laptop en hel skoldag utan att behöva ladda den är väldigt viktigt enligt mig.

Samma gäller för vikt, den får gärna väga mindre än 2kg. Annars anser jag att den blir släpbar istället.
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg17 jul 2016, 22:47

En liten uppdatering.

Som stationär dator så hade jag valt mycket internminne. Personligen hade jag numer tagit minst 16GB direkt, troligen mer. Vår köksdator (iMac) har 16GB och det äts upp rätt snabbt.

Det blir allt vanligare med virtualiseringar och det kan kräva en del minne.

Jag vill ha mycket minne till alla fönster som jag tenderar att ha öppna på mina tre skärmar. Det blir rätt många efterhand.

Till stationär dator så hade jag också valt ett hyffsat grafikkort, mest med tanke på att jag spelar in video och deltar i hangouts (video-chatt).

SSD-disk väljer jag, men på Mac-datorer så blir det ofta en hybriddisk som ger mig mer lagringsplats till ett inte alltför dyrt pris.

Processor kan i stort kvitta lika, i5 eller i7. Personligen tar jag en i7 eftersom jag producerar en del videor.

Som bärbar dator vill jag ha minst 8GB internminne och en hybrid eller SSD-disk.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg04 aug 2016, 12:09

Vad gäller egen laptop för programmet; vad gäller i specifikationsväg?
Är det tämligen resurskrävande uppgifter som med fördel görs hemma, vidare, kommer virtualisering vara aktuellt?

Det är oftast icke resurskrävande uppgifter som med fördel görs i en bekväm arbetsmiljö med stationnär dator och flera skärmar.

Det går oftast bra att använda en laptop till att göra uppgifterna.

I några av kurserna förekommer virtualisering (linux, webapp) och det är förekommer alltmer varianter på virtualisering som kräver framförallt minne. För egen del brukar jag inte bekymra mig om virtualisering på min laptop utan lämnar det till min desktop maskin som är klart kraftigare.
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg18 aug 2016, 13:41

Så här ser min egen setup ut (skrivbordsdatorn), på jobbet och likadant hemma.
https://www.instagram.com/p/BJP6naoAeT0/
...
..:
.... /mos
Användarvisningsbild

mos

dbwebb

Inlägg22 jun 2017, 12:23

En uppdatering inför hösten 2017.

Desktop dator (Mac, Win, Linux) ta senaste utgåvan av operativsystem för att undvika bekymmer. Linux kör vi själva med debian/ubuntu). Ta allra senaste utgåvan av Win 10. I5 processor räcker bra.

Bärbar (Mac, Win, Linux) - ta något som budgeten tillåter. Är du på campus så vill du kunna jobba via bärbar i skolan med dina kompisar. Men du har troligen en mer kraftfull desktop hemma.

Campus = fixa bärbar, det finns egentligen inte ett rimligt alternativ, se det som en investering i dig själv.

Använd Dropbox eller liknande för att dela filer mellan olika datorer. När du blir varm i kläderna så finns ssh/git som löser vissa delar.

Ta extra minne. Själv hade jag shoppat 64-32GB men 16GB funkar. (8GB är i allra minsta laget och blir trögt när du behöver virtualisera saker).

SSD-disk snabbar upp, ta en sån och en vanlig disk som är billigare och kan lagra mer filer. Eller en USB-disk för backup och extra säkerhet.

Kursen webapp gillar Intel och inte så mycket AMD (beror på ett av verktygen som används i kursen).
...
..:
.... /mos